Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní části buňky a jejich hlavní význam
Advertisements

BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Základy přírodních věd
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Zkoumání a ochrana přírody
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
B U Ň K A.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Rozdělení buněk.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Ekosystém přirozený a umělý
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Cizorodé látky v potravním řetězci
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Příroda ČR – přirozené ekosystémy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Ekosystém lesa a rybníka
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název prezentace (DUMu): Buňky
VSTŘEBÁVÁNÍ ŽIVIN A OSTATNÍCH SLOŽEK POTRAVY
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
TRÁVICÍ ÚSTROJÍ A JEHO ČÁSTI
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
TRÁVICÍ ÚSTROJÍ A JEHO ČÁSTI
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Zásady správné výživy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
Získávání energie pro život
Poživatiny, potraviny, pochutiny a nápoje
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Enzymy a hormony Obr.1 – Jak fungují enzymy?
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
NUKLEOVÉ KYSELINY [6], [7]
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
4. Buňky.
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Získávání energie pro život
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Základem těl organismů jsou biogenní chemické prvky. Nejvíce jsou v těle zastoupeny uhlík (C), kyslík (O), dusík (N) a vodík (H). Mezi další důležité prvky patří fosfor (P), draslík (K), vápník (Ca), sodík (Na), hořčík (Mg), železo (Fe) atd. Základními organickými látkami jsou cukry, tuky, bílkoviny, nukleové kyseliny a hormony.

Základní význam těchto látek: cukry (sacharidy) – zdroj energie tuky – zásobní zdroj energie bílkoviny – stavební jednotka nukleové kyseliny – nositel dědičné informace hormony – s nervovou soustavou řídí organismus

Organismy můžeme rozdělit na nebuněčné (viry) a buněčné (ostatní). Buněčné na jednobuněčné (např. prvoci) a mnohobuněčné (rostliny, živočichové, houby). Základní stavební a funkční jednotkou organismu je buňka. Základními druhy jsou buňka bakteriální, rostlinná a živočišná.

buňka bakteriální – nejjednodušší, nemá pravé jádro buňka rostlinná – je složitější, má pravé jádro, buněčnou stěnu, vakuolu a chloroplasty (fotosyntéza) buňka živočišná – je nejsložitější, má pravé jádro, nemá buněčnou stěnu a chloroplasty

Bakteriální buňka

Rostlinná buňka

Živočišná buňka

Základní znaky života získávání energie pro život – autotrofní (rostliny), heterotrofní (živočichové, houby) uvolňování energie pro život – anaerobní, aerobní reakce na podněty a pohyb udržování vnitřní stálosti prostředí přizpůsobování se prostředí rozmnožování

Rozmanitost života Odhady počtu druhů organismů žijících v současné době na Zemi se velice různí (od 1,5 mil. po 10 mil.) Živočichů je více než druhů, rostlin více než druhů, hub a lišejníků více než druhů a sinic a bakterií více než druhů. Předpokládá se, že ještě mnoho druhů nebylo objeveno a také mnoho druhů denně mizí (především díky nám). Ochrana rozmanitosti živé přírody (biodiverzity) je velice závažným úkolem pro celý svět!

Test Které čtyři biogenní prvky jsou v těle nejvíce zastoupeny? Jaký mají v těle základní význam: cukry, tuky, bílkoviny, nukleové kyseliny a hormony? Co je základní stavební a funkční jednotkou organismu? Čím se liší buňka rostlinná od živočišné?

Řešení testu uhlík (C), kyslík (O), dusík (N), vodík (H) cukry – zdroj energie tuky – zásobní zdroj energie bílkoviny – stavební jednotka nukleové kyseliny – nositel dědičné informace hormony – řídí organismus buňka rostlinná buňka má chloroplasty, vakuolu a buněčnou stěnu

Zdroje KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 3., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 103 s. ISBN Str. 6. LadyofHats. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Str. 7. Michal Maňas. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Str. 8. Michal Maňas. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: