Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Sexuální výchova.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
 VY_32_INOVACE_16_12  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Těhotenství, dětství a dospívání
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.17
Sebepoznávání a sebepojetí 6. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Rozmnožovací soustava
Člověk a dospívání Petr Machala.
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Biologické děje v dospívání
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zásady zdravého stravování. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví,
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
Manželství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Manželství.
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Rodičovství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Rodičovství.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Režim dne. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Režim.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_12_ Odvětví práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Autor: Vendulka Kudlíková Název materiálu: VY_52_INOVACE_03_Dospívání_vk1 Vzdělávací oblast/obor/okruh:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_11_Sebepoznávání a sebepojetí Číslo projektu:
Lidské tělo - svaly. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Lidské tělo – svaly.
Otužování.
Lidské tělo - kostra.
Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina
Láska.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Domov Domov je tam, kde….
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Křížovka – opakování, manželství
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Dýchací soustava.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Lidské tělo - kůže.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Ludvík Napoleon a druhé císařství
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
Vztahy a pravidla soužití - obec
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie adolescentů
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Psychologie adolescentů
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Rozmnožovací soustava
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Tělesné a duševní změny u dospívajícího

ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Tělesné a duševní změny u dospívajícího. NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_7C_Vz8_12_ Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ PŘEDMĚTVýchova ke zdraví ROČNÍK8. KLÍČOVÁ SLOVA Tělesné a duševní změny, dospívání, hygienické zásady. DATUM

Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 8. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví. Žáci se seznámí s tělesnými a duševními změnami v období dospívání.

Tělesné změny Dozrávání pohlavních žláz a následná tvorba pohlavních buněk ( u chlapců spermie, u dívek vajíčka). Vytváření specifických pohlavních hormonů. růst a vznik sekundárních pohlavních znaků (chlapci – změna hlasu, dívky – zvětšování prsů, zaoblování postavy s charakteristickým uložením tuku. Dotváření a zvětšení zevních pohlavních orgánů. Typické ženské a mužské ochlupení. Urychlení růstu a zvýšení hmotnosti. Změny obličeje, trupu, končetin. Kožní změny, např. výskyt akné.

Ženská pohlavní buňka - vajíčko

Mužská pohlavní buňka - spermie

Vývojové změny v životě člověka

Otázky k zamyšlení 1. Ve dvojici diskutujte o změnách v období dětství a dospívání. Pokuste se vyjádřit rozdíly mezi dospíváním u dívek a chlapců. 2. Ve skupinách diskutujte o zvýšených nárocích na dodržování hygienických zásad v období dospívání. 3. Sepište hygienické zásady (zvlášť pro dívky a chlapce).

Mezi psychické změny v období puberty patří: Hledání vlastního já – sebepojetí, období negativismu, vzdoru k autoritě (učitel, rodič, dospělý svět). Snaha vymanit se z vlivu rodiny a nahrazení vlivem vrstevnické skupiny Změny způsobu a kvality myšlení (abstraktní myšlení, utváření ideálních norem chování – útěky od reality do ideálního světa, snění, konflikty s realitou, přehnaná kritika vůči sobě i dospělým,…) Změny v citové oblasti a v prožívání Počátky zájmu o druhé pohlaví Rozhodování o vlastním životě – úvahy o sobě: „Kdo jsem?“, úvahy o vlastním zaměření: „V čem jsem úspěšný?“.

Dospívající

Vývoj člověka

Vyjádřete neverbálně ( mimoslovně) následující citová rozpoložení Pracujte samostatně nebo ve dvojicích - jsem rád(a), že tu jsem - jsem smutný(á), usmíříme se - nenávidím tvoje přátele - nerozumím ti - mám tě rád(a) - mam na tebe vztek Nenávidím tě matko/otče za …..(vyber závisí na dívce/chlapci)

Diskuse 1. Následně diskutujte o tom, jak tyto změny ovlivňují sociální vztahy dospívajících. 2. Vysvětlete,proč se u dětí v dospívání často používá slovní spojení „ samá ruka, samá noha“.

Zdroje k textu JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN

Zdroje k obrázkům Obr.č. 1 učebnice 7. ročníku strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN Obr.č. 2 učebnice 7. ročníku strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN Obr.č. 3 učebnice 6. ročníku strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN Obr.č. 4 učebnice 6. ročníku strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN Obr. č. 5 a 6 LABUSOVÁ, Eva. evalabusova.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. č. 7 učebnice 7. ročníku strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN