Tělesné a duševní změny u dospívajícího
ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Tělesné a duševní změny u dospívajícího. NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_7C_Vz8_12_ Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ PŘEDMĚTVýchova ke zdraví ROČNÍK8. KLÍČOVÁ SLOVA Tělesné a duševní změny, dospívání, hygienické zásady. DATUM
Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 8. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví. Žáci se seznámí s tělesnými a duševními změnami v období dospívání.
Tělesné změny Dozrávání pohlavních žláz a následná tvorba pohlavních buněk ( u chlapců spermie, u dívek vajíčka). Vytváření specifických pohlavních hormonů. růst a vznik sekundárních pohlavních znaků (chlapci – změna hlasu, dívky – zvětšování prsů, zaoblování postavy s charakteristickým uložením tuku. Dotváření a zvětšení zevních pohlavních orgánů. Typické ženské a mužské ochlupení. Urychlení růstu a zvýšení hmotnosti. Změny obličeje, trupu, končetin. Kožní změny, např. výskyt akné.
Ženská pohlavní buňka - vajíčko
Mužská pohlavní buňka - spermie
Vývojové změny v životě člověka
Otázky k zamyšlení 1. Ve dvojici diskutujte o změnách v období dětství a dospívání. Pokuste se vyjádřit rozdíly mezi dospíváním u dívek a chlapců. 2. Ve skupinách diskutujte o zvýšených nárocích na dodržování hygienických zásad v období dospívání. 3. Sepište hygienické zásady (zvlášť pro dívky a chlapce).
Mezi psychické změny v období puberty patří: Hledání vlastního já – sebepojetí, období negativismu, vzdoru k autoritě (učitel, rodič, dospělý svět). Snaha vymanit se z vlivu rodiny a nahrazení vlivem vrstevnické skupiny Změny způsobu a kvality myšlení (abstraktní myšlení, utváření ideálních norem chování – útěky od reality do ideálního světa, snění, konflikty s realitou, přehnaná kritika vůči sobě i dospělým,…) Změny v citové oblasti a v prožívání Počátky zájmu o druhé pohlaví Rozhodování o vlastním životě – úvahy o sobě: „Kdo jsem?“, úvahy o vlastním zaměření: „V čem jsem úspěšný?“.
Dospívající
Vývoj člověka
Vyjádřete neverbálně ( mimoslovně) následující citová rozpoložení Pracujte samostatně nebo ve dvojicích - jsem rád(a), že tu jsem - jsem smutný(á), usmíříme se - nenávidím tvoje přátele - nerozumím ti - mám tě rád(a) - mam na tebe vztek Nenávidím tě matko/otče za …..(vyber závisí na dívce/chlapci)
Diskuse 1. Následně diskutujte o tom, jak tyto změny ovlivňují sociální vztahy dospívajících. 2. Vysvětlete,proč se u dětí v dospívání často používá slovní spojení „ samá ruka, samá noha“.
Zdroje k textu JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN
Zdroje k obrázkům Obr.č. 1 učebnice 7. ročníku strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN Obr.č. 2 učebnice 7. ročníku strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN Obr.č. 3 učebnice 6. ročníku strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN Obr.č. 4 učebnice 6. ročníku strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČECILOVÁ, Anna. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN Obr. č. 5 a 6 LABUSOVÁ, Eva. evalabusova.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. č. 7 učebnice 7. ročníku strana JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN