Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu: VY_32_INOVACE_8.5 Název výstupu: VY_32_INOVACE_8.5 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Vzdělávací obor: Výchova k občanství Téma: Poznávání sama sebe, sebepojetí Téma: Poznávání sama sebe, sebepojetí Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 8. ročník Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 8. ročník Autor: Hynek Mikušek Autor: Hynek Mikušek Datum vzniku: srpen 2011 Datum vzniku: srpen 2011
Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení a seberealizaci Sebepojetí - je ovlivněno hodnocením rodičů, kamarádů, učitelů Sebepojetí – je ovlivněno prožitými událostmi
Sebepoznávání Probíhá celý život Poznáváme své klady i nedostatky Zahrnuje tři oblasti: 1) představu o svém těle (vnější vzhled, fyzická zdatnost, zdravotní stav…) 2) představu o svých vlastnostech (charakter, temperament, potřeby, zájmy, schopnosti, výkonnost, svědomí, hodnoty…) 3) plány a životní cíle ( čeho chci dosáhnout, zaměstnání, koníčky, péče o rodinu, o sebe, moje životní role…)
Sebehodnocení Je výsledkem stálého vyhodnocování, které o sobě jedinec dělá Při sebehodnocení může dojít k: 1) sebepodceňování 2) sebepřeceňování 3) zdravé sebevědomí
Sebevědomí Sebevědomí – má zásadní vliv na všechny oblasti našeho života, určuje, do jaké míry si člověk uvědomuje své schopnosti a možnosti Malé sebevědomí = výsledek sebepodceňování se, které nás může zbytečně okrádat o nejrůznější příležitosti uplatnění Velké sebevědomí = můžeme působit povýšeně, pyšně, nafoukaně a odrazovat tak ostatní Zdravé sebevědomí = správné hodnocení sebe sama, které nám může ulehčit život
Vývoj svého JÁ v životě Kojenec – nemám JÁ Batole – dospívám ke slovu JÁ Předškolní věk – JÁ = to, co mohu udělat Školní věk – JÁ = to, co umím Dospívání – JÁ = to, čemu věřím Mladší a střední dospělost – JÁ = to, co miluji Pozdní dospělost – JÁ = to, co poskytuji Stáří – JÁ = to, co po mně zůstane
Čtyři obrazy sebe sama Subjektivní JÁ = jak se vidím v současné době Zrcadlové JÁ = jak mne vidí ti druzí Reálné JÁ = jaká je skutečnost Ideální JÁ = jaký bych chtěl být, kým bych se chtěl stát
Seberealizace Uplatnění se, rozvoj vlastní osobnosti, schopností, talentů, uskutečnění našich přání, cílů, život v souladu s našimi hodnotami a potřebami. Neustálý proces dotazování se, zda jdu správnou cestou, správným směrem a následné korekce pomocí své vůle Vůle = cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě stanoveného cíle. Pomáhá při překonávání překážek a k uskutečňování našich záměrů. Volní vlastnosti – vytrvalost, píle, rozhodnost, odvaha, pracovitost,…
Test k zamyšlení 1. Které tři oblasti zahrnuje sebepojetí? 2. Které tři oblasti zahrnuje sebepoznání? 3. Jaké tři úrovně sebehodnocení mohou nastat? 4. Co může způsobit velké sebevědomí? 5. Vyjmenuj čtyři obrazy sebe sama. 6. Co odhaluje „zrcadlové JÁ“? 7. K čemu slouží člověku „vůle“? 8. Uveď alespoň tří volní vlastnosti člověka
Řešení testu Ad1) Sebepoznávání, sebehodnocení a seberealizace Ad2) Své tělo, své vlastnosti, plány a cíle Ad3) Sebepodceňování, sebepřeceňování, zdravé sebevědomí Ad4) Povýšenost, pýcha, nafoukanost… Ad5) Subjektivní JÁ, Zrcadlové JÁ, Reálné JÁ, Ideální JÁ Ad6) Jak mne vidí druzí Ad7) Pomáhá překonávat překážky a uskutečňovat vlastní záměry a cíle Ad8) Vytrvalost, píle, houževnatost, odvaha, poctivost…
Anotace Tato prezentace je určena k výuce o osobním bezpečí se zaměřením na poznávání sebe sama pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Tato prezentace je určena k výuce o osobním bezpečí se zaměřením na poznávání sebe sama pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Žáci se seznámí se sebepojetím, oblastmi sebepoznávání, sebehodnocením a jeho úskalím, seberealizací, sebevědomím a jeho vlivem na chování člověka. Získají také přehled o vývoji svého JÁ během života a jeho základních obrazech. Žáci se seznámí se sebepojetím, oblastmi sebepoznávání, sebehodnocením a jeho úskalím, seberealizací, sebevědomím a jeho vlivem na chování člověka. Získají také přehled o vývoji svého JÁ během života a jeho základních obrazech. Své znalosti si mohou vyzkoušet v testu a porovnat je s uvedeným řešením.