Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_16_INFORMACNI_STYL.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_FIG_18_.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – psané útvary (krátké informační útvary - útvary.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Nauka o slovní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Slovní úlohy - Vennovy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Název prezentace (DUMu)
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M-1-012
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Styl prostěsdělovací Jde o oblast běžné každodenní komunikace v rodině, na pracovišti, mezi přáteli. Produktor navazuje kontakt s příjemcem,podává mu informace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slohotvorní činitelé.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Funkční styl řečnický.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
TEMA: Homonyma, synonyma, antonyma, paronyma
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Veronika Vaňousová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_16_INFORMACNI_STYL Autor Mgr. Zuzana Seimlová Tematický okruh Český jazyk a literatura Ročník 1. ročník a kvinta Datum tvorby Leden 2013 Anotace Materiál slouží k výkladu a nácviku informačního funkčního stylu, nepřímo i na státní ústní MZ – pro práci s neuměleckým textem. Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací části určeny pro skupinovou práci k promítání nebo pro práci jednotlivců či dvojic u PC, s tabletem nebo s vytištěným pracovním listem – strana 5 s textem. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Obecná charakteristika funkčního stylu každý funkční styl určují charakteristické rysy: -slohový postup -slohový útvar -oblast použití -jazykové prostředky

Prostěsdělovací funkční /informační styl /běžně dorozumívací – hovorový/ slohový postup – informační – dorozumět se/ předat informace slohové útvary: oznamovací – vyhláška, zpráva, inzerát, blahopřání, telegram, plakát, tel. rozhovor, chat, e–mail, SMS heslové – formuláře (tiskopisy, dotazníky, poukázky), testy dokumentární– smlouva, stvrzenka, zápis, protokol jednání, rezoluce, životopis oblast použití – každodenní komunikace / rodina, přátelé, škola, zaměstnání …/, společenská konverzace jazykové prostředky: běžná slovní zásoba spisovná i nespisovná jednoduchá větná stavba, ustálené výrazy

Charakteristika informačního stylu podle slohotvorných činitelů soukromé, určené úzkému okruhu účastníků mluvené i psané dialogické Charakteristika informačního stylu podle jazykových prostředků tvarové varianty hovorové češtiny: říct, 1. os. sg. kupuju,1. os. pl. nesem, tvar min. času zapnul - zapl tvarové varianty obecné češtiny- hláskové prostředky : dobrej, mlíko, protetické v- vokno, zánik hiátu j- deme, estli

Pozorně si přečtěte následující text Tudle sme uš museli vinechat školství, protože mně to tam uš šíleně štvalo. Přectaf si, co se mi stalo minulou hodinu vo anatomce. Ta baba mně pjekně hnula žlučí, uš ji mám plní zubi, ta baba si na mně zasedla. Za těch třinác let, co chodim do školství, se mi to mislím nestalo a teťmůžu říct, že je to pjekně pitomí. Přectaf si, ta anatomka je nejtěžší předmět a ta ženská, co ho přednáší na medině, prohlásila, že musíme mít stejní znalosti jako medici. Dibis to ale viděla, takoví kvanta latinskejch názvů, kerí se musíme naučit, to je votřesní. No a protože je toho šíleně moc, tak pořát orijentačně skouší a mi se musíme pjekně učit z hodiny na hodinu. I gdiš to z některejch lidí páčí třebas půl hodini, tak jak jenom já se spletu třebas jen f půlce názvu, uš řve, že se neučim a že na to kašlu. Asi sem jí nějak nepadla do voka. Proto se na tu anatomku budu muset učit jako blbec.

Čím je text zvláštní?

Řešení fonetický zápis – gdiš, přectaf, pjekně, vinechat, uš, dibis znaky nepřipraveného mluveného projevu časté opakování – ukazovací zájmeno ta, kontaktní stylizace – předstaf si, dibis to ale viděla... slangové výrazy – vinechat školství, orijentačně skouší, anatomka, medici, medina frazeologismy – hnula žlučí, plní zubi, zasedla si na mně, nepadla do voka, kašlu na to, páčí to z některejch lidí

Zhodnoťte text podle slohotvorných činitelů

Objektivní slohotvorní činitelé projevu Účel / funkce projevu Prostředí a situace/ oblast použití Forma Vztah autora k projevu Kontakt s adresátem Počet účastníků Běžně dorozumívací/ získávací /odborně sdělný/ estetický Veřejný/ neveřejný –soukromý formální/ neformální oficiální / neoficiální Psaný / mluvený Připravený / nepřipravený Přímý / nepřímý Monolog / dialog

Subjektivní slohotvorní činitelé projevu Věk/ pohlaví Vlastnosti - charakter Životní zkušenosti Schopnosti a dovednosti Znalosti/ profese Zázemí Zájmy, inteligence...

Řešení Objektivní slohotvorní činitelé funkce sdělná, soukromý, nepřipravený, mluvený monolog s přímým kontaktem s adresátem, emocionální vztah k tématu Subjektivní slohotvorní činitelé dívka, 18 – 19 let ze SZŠ, nepříliš vzorná a ambiciózní studentka, emotivní, upovídaná

Zhodnoťte text z hlediska jazykových prostředků

Řešení Fonetika – sme, vo, kerí, třinác, předstaf, plní zubi, dibis, latinskejch Morfologie - můžu, říct / hovorová podoba x knižní / Syntax – hnula žlučí, zasedla si... Lexikologie: expresiva: baba, ženská, votřesný, šíleně vulgarismy blbec, pitomí slang viz první část řešení frazeologismy viz první část řešení

Přepište text do spisovné podoby českého jazyka

Zdroje: Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce pro střední školy, Fragment, Havlíčkův Brod 1996 Text ze strany 5: Štruncová, Kateřina: Text z příprav na vysokoškolský seminář pro PF JU České Budějovice