Vermikompostování do škol Třídění organického odpadu může být maso(vé) Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce Ilustrace: Dan Menšík
Cíle Zavedení třídění organického odpadu do školních zařízení Sledování procesu v modelovém prostředí Tvorba podkladů pro realizaci na jiných školách Propagační a osvětová činnost Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce
Co je to vermikompostování? Metoda zpracování organického odpadu pomocí speciálního druhu tzv. kalifornských žížal. Výhody: – Kompostování v interiéru. – Rychlejší. – Organický odpad není odvezen na skládku. Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce
Aplikace Modelovou školou je Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce. Žáci vyrobili 3ks vermikompostovacích nádob a rozmístili na škole. Vytvořili informační tabule, facebookový profil a videonávod stavby a zacházení s vermikompostéry. Slavnostním křtem je zprovoznili a uvedli ve známost. Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce
Větrací otvory Nádoba s žížalami Nádoba s přebytečnou vlhkostí - vermijuice Otvory pro odvod vlhkosti Obr.č.4: Vermikompostér Přemysl Obr.č.3: Konstrukce vermikompostéru Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce
Křest Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce Obr.č.3: Přemysl je na podlaze Obr.č.4: Libuše míří do 2.patra Obr.č.5: Bludný Havajan
Monitoring Tým žáků sleduje řádný proces kompostování. Zajišťují kontrolu nesprávného užívání, případné odstávky a revitalizace Monitorují přístup žáků a zaměstnanců – pomocí dotazníků a rozhovorů Sledují přírůstky sčítáním žížal Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce
Produkty kompostování Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce Obr.č.6: Kompost Obr.č.7: Vermijuice
Výsledky sčítání Počet žížal v srpnu 2013 Počet žížal v listopadu 2013 Počet žížal v únoru 2014 Průměrný měsíční přírůstek mezi srpnem a listopadem Průměrný měsíční přírůstek mezi listopadem a únorem Procentuelní přírůstek mezi srpnem a listopadem Procentuelní přírůstek mezi listopadem a únorem Vermikompost číslo %416 % Vermikompost číslo %174 % Vermikompost číslo %106 % Vermikompost v ideálním případě % Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce
Propagační akce Vytvořili jsme: – Mobilní informační a prodejní stánek – Letáky o vermikompostování společně s návodem výroby vermikompostéru – Nástěnky – Krabičky na násadu cca 40ks žížal – Facebookový informační profil – S žížalou na čajS žížalou na čaj – Videonávod stavby vermikompostéru. Akce pro veřejnost: – Dny otevřených dveří – Výročí 60-ti let založení školy – Spravedlivá snídaně Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce
Propagační akce v ZŠ Rosice Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce
Obr.č.9: Stánek Obr.č.8: Vermikompost s informační tabulí Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce
Gymnazijní čajovna Související projekt, ve kterém je výtěžek z prodeje žížalých násad použit na přetvoření volné učebny v žákovský klub typu čajovna. Odpočinek pro studenty, možnost pořádání besed, realizací žákovských projektů, půjčovna knih, občerstvení. Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce
Výstupy Žáci propojují ekologické a ekonomické principy Učí se zodpovědně rozhodovat o věcech svěřených Smysluplně naplňují svůj volný čas Vytváří si občansko-právní návyky a zásady subordinace Osvojují si principy demokratického rozhodování Učí se systematické a trpělivé pracovní morálce Zároveň rozvíjí svoji kreativitu Gymnázium T.G.Masaryka v Zastávce