NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_14_ZIMA TÉMA: ZIMA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Materiál slouží k výkladu učiva o zimě. Na začátku materiálu si žáci zopakují názvy 4 ročních obdobích. Ostatní strany aktivizují žáky k přemýšlení a nalézání charakteristických znaků zimy. Podle obrázků nacházejí proměny přírody v zimě, pojmenovávají dětské radovánky, zařazují obrázky do daných svátků. Poslední strana slouží jako zopakování vědomostí.
Ilustrace: kliparty Microsoft Office
JARO Březen, duben, květen LÉTO Červen, červenec, srpen PODZIM Září, říjen, listopad ZIMA Prosinec, leden, únor ROČNÍ OBDOBÍ
ZIMA Začíná 21. prosince. Zima trvá 3 měsíce: prosinec, leden, únor. Příroda se chystá k zimnímu spánku. Úroda z polí a zahrad je sklizena. Stromy jsou zachumelené sněhem. V lesích můžeme vidět srnce, jelena, veverku, lišku. Některá zvířátka jsou schovaná ve svých úkrytech. Na polích potkáme zajíce, vrabce nebo bažanta. Děti si užívají zimních radovánek.
Proměny přírody v zimě
Zimní radovánky dětí
Charakteristické znaky zimy – svátky. Vánoce čert, Mikuláš a anděl Před kliknutím na obrázek řekni, k jakému svátku patří.
Doplň obrázky do vět. V zimě stavíme _____________. Děti rády jezdí na ___________. Zdobíme ___________. Stromy jsou zasypané __________.
Odpovídej ústně na otázky 1. Kolik měsíců má zima? 2. Vyjmenuj tyto měsíce. 3. V jakém měsíci slavíme Vánoce? 4. Jaký další zimní svátek znáš? 5. Jmenuj 3 proměny přírody v zimě. 6. Jaké radovánky mají rády děti? 7. Vyjmenuj 3 charakteristické znaky zimy. 8. Jaká zvířátka můžeme vidět v zimě?
Správné odpovědi Prosinec, leden, únor. 3. V prosinci. 4. Svátek Mikuláše, čerta a anděla. 5. Zachumelené stromy, vánice, mráz na oknech, … 6. Sáňkování, lyžování, pekáčování, bruslení, hokej, … 7. Vánoce, sněhulák, rukavice, teplé oblečení, … 8. Vrabce, kosa, straku, lesní zvěř – veverka, srnec, jelen, …