Markéta Stará
Cíle školní TV Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“ ZŠ, středoškolské vzdělávání,
Odlišnost: - Všestranost a různorodost cílů - Diferenciace žáků dle pohlaví - Variabilnost obsahu - Kompenzační charakter - Vysoká fyziologická náročnost - Variabilita a odlišnost podmínek - Různorodost didaktických forem a metod - Vysoká organizační náročnost - Vyšší emocionálnost - Náročnost na bezpečnost
Vzdělávací cíle informativní - Poznatky z TK - Osvojené postupy, metody tělesného sebezdokonalování - Pohybové dovednosti, návyky - Osvojení činností z jednotlivých sportů Formativní - Rozvoj schopností - Pohybový projev - Trénink senzorických a intelektových schopností
Výchovné cíle Všeobecné - Pozitivní charakterové a mravní vlastnosti - Estetické prožívání a hodnocení, tvořivé schopnosti - Láska k přírodě a ochrana živ. Prostředí Specifické - Trvale kladný postoj k pohybové aktivitě - Rozvinuté zájmy o přiměřený výkon v tv a s port. Činnosti
Zdravotní Kompenzační - Jednostranná zátěž ve škole - Regenerace duševních sil a obnova pozornosti žáků Hyginické - Návyky - Potřeba zdravého životního stylu
Socializační cíle Skupinové - Spolupráce v družstvu - Poskytnutí záchrany a dopomoci - Prožívání různých rolí ve skupině - Důvěra ve spolucvičence Individuální - Budování kladného sebepojetí - Zvyšování sebedůvěry - Rozvoj komunikačních schopností - Učení se toleranci - Přizpůsobení tempa ostatním
Základní škola - Prohloubení vztahu ke zdraví, rozvinout dovednosti, 2 vzdělávací obory: Výchova ke zdraví - poznání člověka v souvislosti s preventivní ochranou zdraví soc., fyz. i psych. - Navazuje na člověka a jeho svět, osobnostní a soc. výchova TV - Poznání vlastních pohyb. možností a zájmů - Poznání účinků pohyb. Činností na tělesnou zdatnost, duševní i sociální pohodu
Středoškolské vzdělávání - Směřuje k získání schopnosti aktivně podporovat a chránit zdraví v rámci širší komunity Výchova ke zdraví - Praktický a aplikační charakter - Hlubší poznávání rizikového a nerizikového chování, osvojování praktických postupů vhodných k podpoře zdraví TV - Trvalý vztah k pohybovým činnostech a optimální rozvoj tělesné, duševní a sociální zdatnosti - Motivující atmosféra, zájem žáků, individuální předpoklady
Maleňáková Š., Didaktika tělesné výchovy: E-learning [online] ;predmet=758306;furl=%2Fauth%2Fel%2F1451%2Fpodzim2013%2Fnp2004 %2Findex.qwarp;so=na;qurl=%2Fel%2F1451%2Fpodzim2013%2Fnp2004%2Findex. qwarp;prejit= ;predmet=758306;furl=%2Fauth%2Fel%2F1451%2Fpodzim2013%2Fnp2004 %2Findex.qwarp;so=na;qurl=%2Fel%2F1451%2Fpodzim2013%2Fnp2004%2Findex. qwarp;prejit=