COMMEDIA DELL´ARTE Italská improvizovaná komedie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Advertisements

Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Antické umění Starověké Řecko.
KLASICISMUS.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Evropa po třicetileté válce
Gotická kultura a vzdělanost
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
COMMEDIA DELL´ARTE Italská improvizovaná komedie (Tato prezentace je určena pro studující oboru Taneční a pohybové divadlo a výchova) Václav Cejpek -
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ITALSKÉ DIVADLO V 18. STOLETÍ
Commedia dell'arte znamená (přeloženo z italštiny)
Baroko v Evropě Itálie Torquoto Tasso/ /, dvorský básník /inspiroval J.W.Goetha-drama:T.Tasso/ Nábožensko-hrdinský epos:Osvobozený Jeruzalém/25.
Středověk Úvod.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
Carlo Goldoni Anna Bartošová, C1B
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Baroko VY_32_INOVACE_ 08 Baroko.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
2. Sentimentalismus a preromantismus
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
MAHENOVO DIVADLO Markéta Kilianová 8.C, 2011/2012.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Molière Anna Coufalová C1B.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Latinsky psaná dramatika commedia erudita
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Kašpárkova rodina. Pulcinello tradiční postava komedie dell´arte oděv – symbol života (bílá) a smrti (černá) Igor Stravinskij: balet Pulcinella foto 1.
České země ve 2. polovině 18. století
Prezentace Boháčová Anna
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
VY_32_INOVACE_D9.10 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
Italská improvizovaná komedie
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Německé divadlo v 18. století
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Osvobozené divadlo VY_12_INOVACE_Rů_I_16
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Novověk - Renesance.
Název materiálu: Národní obrození
ITALSKÉ DIVADLO V 18. STOLETÍ
Carlo Goldoni Sluha dvou pánů
Česká meziválečná poezie
Úvod do středověku.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
Transkript prezentace:

COMMEDIA DELL´ARTE Italská improvizovaná komedie

Václav Cejpek Commedia dell´arte / Literatura Kratochvíl, Karel: Ze světa komedie dell´arte : fakta poznámky, podněty Praha : Panorama 1987 Kratochvíl, Karel: Ze světa komedie dell´arte : fakta poznámky, podněty Praha : Panorama 1987

Václav Cejpek Commedia dell´arte komedie umělecká, komedie profesionálních herců komedie umělecká, komedie profesionálních herců komedie improvizovaná komedie improvizovaná commedia delle maschere (komedie masek) commedia delle maschere (komedie masek) commedia a soggetto (komedie podle scénáře) commedia a soggetto (komedie podle scénáře)

Commedia dell´arte Znaky Znaky  pevná dějová osnova (na začátku argumentum)  typy – masky  improvizace Václav Cejpek

Commedia dell´arte vznik v polovině 16. stol. vznik v polovině 16. stol. vrchol v 17. stol. vrchol v 17. stol. zánik v polovině 18. stol. (Goldoni…) zánik v polovině 18. stol. (Goldoni…)

Václav Cejpek Commedia dell´arte Zdroje aneb jak vznikla CDA Zdroje aneb jak vznikla CDA  tradiční masky, karneval  fenomén „piazza“ (náměstí)  vyvolávači, obchodníci  piazza jako společenské a zábavní centrum  jarmareční umění  antika (atellana, římská komedie…)

Commedia dell´arte centra: Benátky, Neapol… centra: Benátky, Neapol… profesionální divadelníci (hraní je pro ně zdrojem obživy) profesionální divadelníci (hraní je pro ně zdrojem obživy) mohou hrát ženy mohou hrát ženy Václav Cejpek

Commedia dell´arte kočovné divadelní skupiny (většinou na bázi rodinné) kočovné divadelní skupiny (většinou na bázi rodinné)  v čele: principál  herci: jsou hlavními tvůrci CDA  herecké typy – zdokonalování typů  jakmile bylo dosaženo perfekce uvnitř toho kterého typu – nastává postupné vyprazdňování  vliv dvorského divadla a šlechty – další z důvodů zániku CDA

Václav Cejpek Commedia dell´arte - Postavy a masky postava = maska postava = maska herec orientován po celý život na jednu postavu herec orientován po celý život na jednu postavu pro každou situaci měl herec škálu gest, postojů, akrobatických kousků a jazykových prostředků pro každou situaci měl herec škálu gest, postojů, akrobatických kousků a jazykových prostředků lazzi = žert, gag – základní součást hereckého rejstříku lazzi = žert, gag – základní součást hereckého rejstříku –slovní, pohybové (akrobacie), gestické, rozličné kousky (kouzlení)…

Václav Cejpek Commedia dell´arte - Postavy a masky všechny postavy: všechny postavy:  obličejové polomasky  charakteristické stylizované kostýmy  výjimka: innamorati (mladí, zamilovaní)  centrální komunikační prostředek není ani mimika, ani řeč, ale pohyb  interakce s publikem

Václav Cejpek Commedia dell´arte - Masky

Václav Cejpek Commedia dell´arte - Postavy a masky 3 skupiny postav (masek, typů) 3 skupiny postav (masek, typů)  zanni (sluhové)  vecchi (staří)  innamorati, amorosi (zamilovaní, mladí) doplňující typy doplňující typy podobné principy jako v řecké komedii (nová attická komedie – Menandros) a v římské komedii (Plautus, Terentius) podobné principy jako v řecké komedii (nová attická komedie – Menandros) a v římské komedii (Plautus, Terentius)

Václav Cejpek CDA / Zanni (Sluhové) sociálně nižší vrstva společnosti sociálně nižší vrstva společnosti sluhové a služky sluhové a služky obyčejní lidé té doby, jejich přání a jejich kritika společnosti obyčejní lidé té doby, jejich přání a jejich kritika společnosti

Václav Cejpek CDA / Zanni (Sluhové) CDA / Zanni (Sluhové) Brighella pochází z Bergama (nářečí) pochází z Bergama (nářečí) záludný, lstivý a vychytralý záludný, lstivý a vychytralý orientován na svůj prospěch orientován na svůj prospěch ovládá akrobatické kousky ovládá akrobatické kousky má převahu nad Harlekýnem má převahu nad Harlekýnem maska většinou černá (olivová) maska většinou černá (olivová) obyčejný sluha, příp. jako hostinský atp. obyčejný sluha, příp. jako hostinský atp.

Václav Cejpek CDA / Zanni (Sluhové) CDA / Zanni (Sluhové) Harlekýn, Arlecchino (Trufaldino) vše si může dovolit vše si může dovolit naivní, nenasytný („sluha dvou pánů“), naivní, nenasytný („sluha dvou pánů“), ironie – hlas obyčejných lidí ironie – hlas obyčejných lidí komická maska – černá komická maska – černá pestrý záplatovaný oděv, klobouk pestrý záplatovaný oděv, klobouk dřevěný mečík - plácačka dřevěný mečík - plácačka

Václav Cejpek CDA / Zanni (Arlecchino) CDA / Zanni (Arlecchino) Z Arlecchina se vyvíjí Kasperl, Kašpárek atp. Z Arlecchina se vyvíjí Kasperl, Kašpárek atp.

Václav Cejpek CDA / Zanni (Sluhové) CDA / Zanni (Sluhové) Colombina dívka z prostých vrstev dívka z prostých vrstev služka nebo kuchařka služka nebo kuchařka sebejistá, těšící se ze života sebejistá, těšící se ze života bez masky bez masky jednoduché šaty jednoduché šaty

Václav Cejpek CDA / Zanni (Sluhové) CDA / Zanni (Sluhové) Pulcinella Pulcinella

Václav Cejpek CDA / Vecchi (Staří) CDA / Vecchi (Staří) bohatá vrstva obyvatelstva (měšťané) bohatá vrstva obyvatelstva (měšťané) mají peníze, jsou vzdělaní (mnohdy jen povrchně) mají peníze, jsou vzdělaní (mnohdy jen povrchně) snaží se odlišit od prostých lidí, sami sebe vidí jako „lepší lidi“ snaží se odlišit od prostých lidí, sami sebe vidí jako „lepší lidi“ publiku se jeví jako nesympatičtí, jsou směšní publiku se jeví jako nesympatičtí, jsou směšní

Václav Cejpek CDA / Vecchi (Staří) CDA / Vecchi (Staří) Pantalone většinou: bohatý kupec z Benátek většinou: bohatý kupec z Benátek bohatý a lakomý bohatý a lakomý míchá se do věcí, po nichž mi nic není míchá se do věcí, po nichž mi nic není je ženatý, přesto vztahy k mladším ženám je ženatý, přesto vztahy k mladším ženám má dceru, kterou drží zkrátka má dceru, kterou drží zkrátka nenávist k Dottorovi (oboustranná) nenávist k Dottorovi (oboustranná)

Václav Cejpek CDA / Vecchi (Pantalone) CDA / Vecchi (Pantalone) hnědá maska se zahnutým nosem hnědá maska se zahnutým nosem kozí bradka kozí bradka černý plášť a těsně přiléhavé červené kalhoty (pantalony) černý plášť a těsně přiléhavé červené kalhoty (pantalony)

Václav Cejpek CDA / Vecchi (Staří) CDA / Vecchi (Staří) Dottore vzdělaný právník nebo učenec z Boloně vzdělaný právník nebo učenec z Boloně považuje se za vzdělance, ale postrádá logické myšlení považuje se za vzdělance, ale postrádá logické myšlení komolí citáty, latinu komolí citáty, latinu většinou nenávidí Pantalona většinou nenávidí Pantalona hnědá maska, červené tváře, bambulovitý nos hnědá maska, červené tváře, bambulovitý nos je velmi bohatý, má syna je velmi bohatý, má syna bílý okrouhlý límec (krejzl) bílý okrouhlý límec (krejzl) černá halena, kalhoty, doktorský talár černá halena, kalhoty, doktorský talár

Václav Cejpek CDA / Innamorati (Zamilovaní) bez masky, v současném oděvu bez masky, v současném oděvu milují se – překážky, trápení, ale: šťastné zakončení milují se – překážky, trápení, ale: šťastné zakončení většinou dva páry ve hře většinou dva páry ve hře Isabella, Julia/Giulia, Smeraldina… Isabella, Julia/Giulia, Smeraldina… Florindo, Leandro… Florindo, Leandro…

Václav Cejpek CDA / Další postavy Il Capitano (Spavento) „chlubivý vojín“ – chvástal a zbabělec „chlubivý vojín“ – chvástal a zbabělec většinou Španěl (okupant) většinou Španěl (okupant)

Václav Cejpek CDA / Společnosti Compagnia dei Comici Gelosi (gelosi = žárliví) Compagnia dei Comici Gelosi (gelosi = žárliví) –Hráli klasický repertoár i CDA –Hráli také pro vyšší vrstvy –Vznik 1568 v Miláně –Nejlepší z hereckých skupin

CDA / Compagnia dei Comici Gelosi Václav Cejpek –Země, kde hráli: Španělsko, Francie, Anglie, Německo (Haupt- und Staatsaktionen), Rakousko (vídeňská fraška), Polsko –Běžná skupina měla cca 12 členů Franceso Andreini (Capitano Spavento) Franceso Andreini (Capitano Spavento) Isabella Andreini (prima-donna) Isabella Andreini (prima-donna)

Václav Cejpek CDA / Isabella Andreini krásná a inteligentní krásná a inteligentní herečka CDA, básnířka herečka CDA, básnířka zápisky lazzi, slovních hříček… zápisky lazzi, slovních hříček…

Václav Cejpek Význam CDA princip CDA využívá Shakespeare, Molière, Nestroy… princip CDA využívá Shakespeare, Molière, Nestroy… úpadek v 18. stol. (Carlo Goldoni proti CDA) úpadek v 18. stol. (Carlo Goldoni proti CDA) obroda na počátku 20. stol. – silná inspirace pro avantgardu (improvizace, spontaneita…) obroda na počátku 20. stol. – silná inspirace pro avantgardu (improvizace, spontaneita…)