COMMEDIA DELL´ARTE Italská improvizovaná komedie
Václav Cejpek Commedia dell´arte / Literatura Kratochvíl, Karel: Ze světa komedie dell´arte : fakta poznámky, podněty Praha : Panorama 1987 Kratochvíl, Karel: Ze světa komedie dell´arte : fakta poznámky, podněty Praha : Panorama 1987
Václav Cejpek Commedia dell´arte komedie umělecká, komedie profesionálních herců komedie umělecká, komedie profesionálních herců komedie improvizovaná komedie improvizovaná commedia delle maschere (komedie masek) commedia delle maschere (komedie masek) commedia a soggetto (komedie podle scénáře) commedia a soggetto (komedie podle scénáře)
Commedia dell´arte Znaky Znaky pevná dějová osnova (na začátku argumentum) typy – masky improvizace Václav Cejpek
Commedia dell´arte vznik v polovině 16. stol. vznik v polovině 16. stol. vrchol v 17. stol. vrchol v 17. stol. zánik v polovině 18. stol. (Goldoni…) zánik v polovině 18. stol. (Goldoni…)
Václav Cejpek Commedia dell´arte Zdroje aneb jak vznikla CDA Zdroje aneb jak vznikla CDA tradiční masky, karneval fenomén „piazza“ (náměstí) vyvolávači, obchodníci piazza jako společenské a zábavní centrum jarmareční umění antika (atellana, římská komedie…)
Commedia dell´arte centra: Benátky, Neapol… centra: Benátky, Neapol… profesionální divadelníci (hraní je pro ně zdrojem obživy) profesionální divadelníci (hraní je pro ně zdrojem obživy) mohou hrát ženy mohou hrát ženy Václav Cejpek
Commedia dell´arte kočovné divadelní skupiny (většinou na bázi rodinné) kočovné divadelní skupiny (většinou na bázi rodinné) v čele: principál herci: jsou hlavními tvůrci CDA herecké typy – zdokonalování typů jakmile bylo dosaženo perfekce uvnitř toho kterého typu – nastává postupné vyprazdňování vliv dvorského divadla a šlechty – další z důvodů zániku CDA
Václav Cejpek Commedia dell´arte - Postavy a masky postava = maska postava = maska herec orientován po celý život na jednu postavu herec orientován po celý život na jednu postavu pro každou situaci měl herec škálu gest, postojů, akrobatických kousků a jazykových prostředků pro každou situaci měl herec škálu gest, postojů, akrobatických kousků a jazykových prostředků lazzi = žert, gag – základní součást hereckého rejstříku lazzi = žert, gag – základní součást hereckého rejstříku –slovní, pohybové (akrobacie), gestické, rozličné kousky (kouzlení)…
Václav Cejpek Commedia dell´arte - Postavy a masky všechny postavy: všechny postavy: obličejové polomasky charakteristické stylizované kostýmy výjimka: innamorati (mladí, zamilovaní) centrální komunikační prostředek není ani mimika, ani řeč, ale pohyb interakce s publikem
Václav Cejpek Commedia dell´arte - Masky
Václav Cejpek Commedia dell´arte - Postavy a masky 3 skupiny postav (masek, typů) 3 skupiny postav (masek, typů) zanni (sluhové) vecchi (staří) innamorati, amorosi (zamilovaní, mladí) doplňující typy doplňující typy podobné principy jako v řecké komedii (nová attická komedie – Menandros) a v římské komedii (Plautus, Terentius) podobné principy jako v řecké komedii (nová attická komedie – Menandros) a v římské komedii (Plautus, Terentius)
Václav Cejpek CDA / Zanni (Sluhové) sociálně nižší vrstva společnosti sociálně nižší vrstva společnosti sluhové a služky sluhové a služky obyčejní lidé té doby, jejich přání a jejich kritika společnosti obyčejní lidé té doby, jejich přání a jejich kritika společnosti
Václav Cejpek CDA / Zanni (Sluhové) CDA / Zanni (Sluhové) Brighella pochází z Bergama (nářečí) pochází z Bergama (nářečí) záludný, lstivý a vychytralý záludný, lstivý a vychytralý orientován na svůj prospěch orientován na svůj prospěch ovládá akrobatické kousky ovládá akrobatické kousky má převahu nad Harlekýnem má převahu nad Harlekýnem maska většinou černá (olivová) maska většinou černá (olivová) obyčejný sluha, příp. jako hostinský atp. obyčejný sluha, příp. jako hostinský atp.
Václav Cejpek CDA / Zanni (Sluhové) CDA / Zanni (Sluhové) Harlekýn, Arlecchino (Trufaldino) vše si může dovolit vše si může dovolit naivní, nenasytný („sluha dvou pánů“), naivní, nenasytný („sluha dvou pánů“), ironie – hlas obyčejných lidí ironie – hlas obyčejných lidí komická maska – černá komická maska – černá pestrý záplatovaný oděv, klobouk pestrý záplatovaný oděv, klobouk dřevěný mečík - plácačka dřevěný mečík - plácačka
Václav Cejpek CDA / Zanni (Arlecchino) CDA / Zanni (Arlecchino) Z Arlecchina se vyvíjí Kasperl, Kašpárek atp. Z Arlecchina se vyvíjí Kasperl, Kašpárek atp.
Václav Cejpek CDA / Zanni (Sluhové) CDA / Zanni (Sluhové) Colombina dívka z prostých vrstev dívka z prostých vrstev služka nebo kuchařka služka nebo kuchařka sebejistá, těšící se ze života sebejistá, těšící se ze života bez masky bez masky jednoduché šaty jednoduché šaty
Václav Cejpek CDA / Zanni (Sluhové) CDA / Zanni (Sluhové) Pulcinella Pulcinella
Václav Cejpek CDA / Vecchi (Staří) CDA / Vecchi (Staří) bohatá vrstva obyvatelstva (měšťané) bohatá vrstva obyvatelstva (měšťané) mají peníze, jsou vzdělaní (mnohdy jen povrchně) mají peníze, jsou vzdělaní (mnohdy jen povrchně) snaží se odlišit od prostých lidí, sami sebe vidí jako „lepší lidi“ snaží se odlišit od prostých lidí, sami sebe vidí jako „lepší lidi“ publiku se jeví jako nesympatičtí, jsou směšní publiku se jeví jako nesympatičtí, jsou směšní
Václav Cejpek CDA / Vecchi (Staří) CDA / Vecchi (Staří) Pantalone většinou: bohatý kupec z Benátek většinou: bohatý kupec z Benátek bohatý a lakomý bohatý a lakomý míchá se do věcí, po nichž mi nic není míchá se do věcí, po nichž mi nic není je ženatý, přesto vztahy k mladším ženám je ženatý, přesto vztahy k mladším ženám má dceru, kterou drží zkrátka má dceru, kterou drží zkrátka nenávist k Dottorovi (oboustranná) nenávist k Dottorovi (oboustranná)
Václav Cejpek CDA / Vecchi (Pantalone) CDA / Vecchi (Pantalone) hnědá maska se zahnutým nosem hnědá maska se zahnutým nosem kozí bradka kozí bradka černý plášť a těsně přiléhavé červené kalhoty (pantalony) černý plášť a těsně přiléhavé červené kalhoty (pantalony)
Václav Cejpek CDA / Vecchi (Staří) CDA / Vecchi (Staří) Dottore vzdělaný právník nebo učenec z Boloně vzdělaný právník nebo učenec z Boloně považuje se za vzdělance, ale postrádá logické myšlení považuje se za vzdělance, ale postrádá logické myšlení komolí citáty, latinu komolí citáty, latinu většinou nenávidí Pantalona většinou nenávidí Pantalona hnědá maska, červené tváře, bambulovitý nos hnědá maska, červené tváře, bambulovitý nos je velmi bohatý, má syna je velmi bohatý, má syna bílý okrouhlý límec (krejzl) bílý okrouhlý límec (krejzl) černá halena, kalhoty, doktorský talár černá halena, kalhoty, doktorský talár
Václav Cejpek CDA / Innamorati (Zamilovaní) bez masky, v současném oděvu bez masky, v současném oděvu milují se – překážky, trápení, ale: šťastné zakončení milují se – překážky, trápení, ale: šťastné zakončení většinou dva páry ve hře většinou dva páry ve hře Isabella, Julia/Giulia, Smeraldina… Isabella, Julia/Giulia, Smeraldina… Florindo, Leandro… Florindo, Leandro…
Václav Cejpek CDA / Další postavy Il Capitano (Spavento) „chlubivý vojín“ – chvástal a zbabělec „chlubivý vojín“ – chvástal a zbabělec většinou Španěl (okupant) většinou Španěl (okupant)
Václav Cejpek CDA / Společnosti Compagnia dei Comici Gelosi (gelosi = žárliví) Compagnia dei Comici Gelosi (gelosi = žárliví) –Hráli klasický repertoár i CDA –Hráli také pro vyšší vrstvy –Vznik 1568 v Miláně –Nejlepší z hereckých skupin
CDA / Compagnia dei Comici Gelosi Václav Cejpek –Země, kde hráli: Španělsko, Francie, Anglie, Německo (Haupt- und Staatsaktionen), Rakousko (vídeňská fraška), Polsko –Běžná skupina měla cca 12 členů Franceso Andreini (Capitano Spavento) Franceso Andreini (Capitano Spavento) Isabella Andreini (prima-donna) Isabella Andreini (prima-donna)
Václav Cejpek CDA / Isabella Andreini krásná a inteligentní krásná a inteligentní herečka CDA, básnířka herečka CDA, básnířka zápisky lazzi, slovních hříček… zápisky lazzi, slovních hříček…
Václav Cejpek Význam CDA princip CDA využívá Shakespeare, Molière, Nestroy… princip CDA využívá Shakespeare, Molière, Nestroy… úpadek v 18. stol. (Carlo Goldoni proti CDA) úpadek v 18. stol. (Carlo Goldoni proti CDA) obroda na počátku 20. stol. – silná inspirace pro avantgardu (improvizace, spontaneita…) obroda na počátku 20. stol. – silná inspirace pro avantgardu (improvizace, spontaneita…)