VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ Mgr. Michal Oblouk.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
P Ř EDM Ě T Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33 Téma: ČESKÝ JAZYK – SKLADBA- PŘEDMĚT VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33.
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Grafické znázornění věty jednoduché
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Hrátky s češtinou.
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Slovní přízvuk 9. ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
VY_32_INOVACE_Jir_II_09 Velká písmena ve vlastních jménech Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Digitální učební materiál
Zvláštnosti větné stavby
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY VY_12_INOVACE_Rů_I_23
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
VY_12_INOVACE_Rů_I_30 Větný ekvivalent Název projektu: OP VK
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_32_INOVACE_42_Slovni_druhy_jinak
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu:Ivana Jiránková

POŘÁDEK SLOV V ČESKÉ VĚTĚ SLOVOSLED POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ NENÍ ZCELA LIBOVOLNÝ, ALE JE OVLIVNĚN ČINITELI TROJÍHO DRUHU: Členění na východisko a jádro – činitel významový Co je ve větě známé ze situace, ze souvislosti – VÝCHODISKO Co je nové – JÁDRO VÝPOVĚDI V klidném sdělení bývá na začátku věty VÝCHODISKO, na konci JÁDRO VÝPOVĚDI. Ve vzrušeném sdělení může být JÁDRO na začátku věty. Na obzoru se objevila země. Země na obzoru! Naše třída (V) vyrazila na lyžařský výcvik(J).Na horách (V) se ukázalo (J), kdo (V) je s lyžemi kamarád(J).

Činitel mluvnický POSTAVENÍ PŘÍVLASTKU SHODNÝ – většinou PŘED podstatným jménem pěkné počasí někdy ZA podstatným jménem: je – li zdůrazněn To je kluk líná! odborný název kyselina dusičná starobylý název Univerzita Karlova rozvitý přívlastek lidé čekající na autobus do Karlových Varů umělecký sloh zbortěné harfy tón NEJSOU za sebou dvě vlastní předložky. (Usedl na k podlaze přibitou lavici.) USEDL NA LAVICI PŘIBITOU K PODLAZE.

POSTAVENÍ PŘÍSLOVEČNÉHO URČENÍ Je nutné dbát na postavení ve větě. Příslovečné určení Musí jednoznačně rozvíjet buď sloveso nebo přídavné jméno. Například ve větě Strouhala tři dny staré housky. Můžeme časové určení TŘI DNY vztáhnout jak ke slovesu STROUHALA, tak k PŘÍVLASTKU STARÉ. Aby stavba věty byla jednoznačná, změníme slovosled. Tři dny strouhala staré housky. Strouhala housky tři dny staré.

Činitel rytmický (zvukový) Postavení slov nepřízvučných (kladou se těsně za první přízvučný člen ve větě, popř. ve větném úseku, nebo za něj, i když k němu významem nepatří).Jsou to: PŘÍKLONKY KRATŠÍ TVARY ZÁJMEN mi, ti, tě, mu, ho, se Dej mi to pero. TVARY SLOVESA BÝT V SLOŽENÝCH TVARECH SLOVESNÝCH Bych, bys, by, jsem, jsi, je,… To JE pravda. PŘEDKLONKY ZEJMÉNA SPOJKY A, AŽ, ŽE Začal se učit, až když znal přesné datum zkoušky.

POUŽITÁ LITERATURA: Český jazyk 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2006 Český jazyk pro 9. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN 1998 Praha

Datum vytvoření: Ročník, pro který je materiál určen: 9.ročník Předmět: Český jazyk Anotace: Po ověření učiva budou žáci umět poznat a rozlišit zvláštnosti větné stavby – samostatný větný člen, oslovení, vsuvku a větu neúplnou.