VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu:Ivana Jiránková
POŘÁDEK SLOV V ČESKÉ VĚTĚ SLOVOSLED POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ NENÍ ZCELA LIBOVOLNÝ, ALE JE OVLIVNĚN ČINITELI TROJÍHO DRUHU: Členění na východisko a jádro – činitel významový Co je ve větě známé ze situace, ze souvislosti – VÝCHODISKO Co je nové – JÁDRO VÝPOVĚDI V klidném sdělení bývá na začátku věty VÝCHODISKO, na konci JÁDRO VÝPOVĚDI. Ve vzrušeném sdělení může být JÁDRO na začátku věty. Na obzoru se objevila země. Země na obzoru! Naše třída (V) vyrazila na lyžařský výcvik(J).Na horách (V) se ukázalo (J), kdo (V) je s lyžemi kamarád(J).
Činitel mluvnický POSTAVENÍ PŘÍVLASTKU SHODNÝ – většinou PŘED podstatným jménem pěkné počasí někdy ZA podstatným jménem: je – li zdůrazněn To je kluk líná! odborný název kyselina dusičná starobylý název Univerzita Karlova rozvitý přívlastek lidé čekající na autobus do Karlových Varů umělecký sloh zbortěné harfy tón NEJSOU za sebou dvě vlastní předložky. (Usedl na k podlaze přibitou lavici.) USEDL NA LAVICI PŘIBITOU K PODLAZE.
POSTAVENÍ PŘÍSLOVEČNÉHO URČENÍ Je nutné dbát na postavení ve větě. Příslovečné určení Musí jednoznačně rozvíjet buď sloveso nebo přídavné jméno. Například ve větě Strouhala tři dny staré housky. Můžeme časové určení TŘI DNY vztáhnout jak ke slovesu STROUHALA, tak k PŘÍVLASTKU STARÉ. Aby stavba věty byla jednoznačná, změníme slovosled. Tři dny strouhala staré housky. Strouhala housky tři dny staré.
Činitel rytmický (zvukový) Postavení slov nepřízvučných (kladou se těsně za první přízvučný člen ve větě, popř. ve větném úseku, nebo za něj, i když k němu významem nepatří).Jsou to: PŘÍKLONKY KRATŠÍ TVARY ZÁJMEN mi, ti, tě, mu, ho, se Dej mi to pero. TVARY SLOVESA BÝT V SLOŽENÝCH TVARECH SLOVESNÝCH Bych, bys, by, jsem, jsi, je,… To JE pravda. PŘEDKLONKY ZEJMÉNA SPOJKY A, AŽ, ŽE Začal se učit, až když znal přesné datum zkoušky.
POUŽITÁ LITERATURA: Český jazyk 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2006 Český jazyk pro 9. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN 1998 Praha
Datum vytvoření: Ročník, pro který je materiál určen: 9.ročník Předmět: Český jazyk Anotace: Po ověření učiva budou žáci umět poznat a rozlišit zvláštnosti větné stavby – samostatný větný člen, oslovení, vsuvku a větu neúplnou.