Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_IVOVACE_2301_STAV FINANCÍ Téma: Pojem F. G._ ZJIŠTĚNÍ STAVU FINANCÍ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum vytvoření: Datum ověření:
Anotace Prezentace je ur č ena pro ž áky 6. – 9. ro č níku., vzd ě lávací oblast finan č ní gramotnost, tematický okruh Zjišt ě ní stavu financí. Cílem prezentace je, seznámit ž áky jak sestavit rodinný rozpo č et, pro č je d ů le ž ité se nad rodinným rozpo č tem zamýšlet.
Zjišt ě ní stavu financí P ř íklad: Maruška je 28 leté d ě v č e, pracuje jako ú č etní. P ř ivyd ě lává si jako da ň ová poradkyn ě.
Zjišt ě ní stavu financí 1. Zjistíme stav financí a) Budeme p ř edpokládat tyto p ř íjmy a výdaje: Osobní výdaje Pravidelné Pevné č istá mzda nájemné splátka leasingu Podnikání 7 000penzijní p ř ipojišt ě ní mezisou č et mezisou č et Prom ě nlivé Kontrolovatelné úroky, dividendy 0provoz domácnosti provoz auta jídlo oble č ení zábava mezisou č et 0 mezisou č et Celkem Celkem Rozdíl p ř íjm ů a výdaj ů – = K č.
Zjišt ě ní stavu financí b) Zjistíme, zda majetek p ř evyšuje závazky. Maruška bydlí v pronajatém byt ě, č ást prost ř edk ů nechává na ka ž dodenní pot ř ebu na bankovním ú č tu, je penzijn ě p ř ipojišt ě na a č ást prost ř edk ů jednorázov ě vlo ž ila do podílových list ů. Auto má po ř ízeno formou finan č ního leasingu a jako rezervu pou ž ívá kreditní kartu, kde je momentáln ě celý z ů statek splacen.
Zjišt ě ní stavu financí Osobní majetek Osobní závazky 1. B ěž ný ú č et a. Kreditní karta 0 2a. Podílové listy b. Osobní p ů j č ky 0 2b. Penzijní p ř ipojišt ě ní Finan č ní leasing Tr ž ní hodnota bytu 0 3. Hypotéka 0 4. Osobní majetek (auto, vybavení, elektronika) Celkem K č Celkem Rozdíl Maruška jako správná ú č etní by po prodeji veškerého majetku nez ů stala zadlu ž ena. Vidíme, ž e na b ěž ném ú č tu je K č a v podílových listech K č. Rezerva by m ě la být nejmén ě K č, tudí ž je více ne ž dostate č ná.
Zjišt ě ní stavu financí 2. Stanovení cíl ů Maruška p ř emýšlí nad budoucími 5 –10 lety. Proto ž e jí m ě sí č n ě zbývá K č, nabízí se mo ž nost je ukládat, a tím zhodnotit – nap ř. je lze vlo ž it na stavební spo ř ení. Dalším jejím cílem je za 3 roky dokon č it vysokou školu (magisterské studium), ro č ní školné č iní K č. Auto má relativn ě nové, tak ž e je nebude pot ř ebovat obnovit, ale zbývá ješt ě uhradit 30 splátek. A kone č n ě uva ž uje, zda by nebylo u ž ite č n ě jší získat vlastní byt a splácet hypotéku ne ž m ě sí č n ě platit nájemné K č (byt by p ř edstavoval výdaj K č ).
Citace: Petr Klínský, Danuše Chromá, Svatava Tesařová, Michal Janák – Finanční gramotnost obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, ISBN 978 ‑ 80 ‑ ‑ 13 ‑ 2