ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 HYDROSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMOVÁNÍ POVRCHU Vnější činitelé.
Advertisements

Půdy:.
autor: Jakub Jirák, 8. ročník
Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
Abiotické podmínky života
Hydrosféra.
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Činnost vody.
Vnější geologické děje
Půdy jsou všude kolem nás.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Exogenní geologické děje
VODA Vypracovali: Jakub Zeman a Adam Obrtel Vyučující : Ludvík Kašpar
Voda a vzduch = základ života
Voda Co o ní víme?.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
Pohyb vody na Zemi.
Hydrosféra Filip Bordovský.
HYDROSFÉRA.
HYDROLOGIE věda, která se systematicky zabývá poznáváním zákonů výskytu a oběhu vody v přírodě Voda - nejrozšířenější látka v přírodě. Vyskytuje se trvale.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Složky krajiny a životní prostředí
Abiotické faktory prostředí
Hydrosféra – vody pevnin
PEDOSFÉRA.
Hydrosféra 23. ledna Co budu umět ? orientovat se v objektech, jevech a procesech a rozložení prvků v hydrosféře, pracovat s porozuměním s pojmy:
Hydrosféra Kristýna Kotnová, 8.J.
HYDROSFÉRA VODA NA ZEMI.
Člověk a jeho svět 4. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_210_Činnost vody AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM: 9.,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje a opakuje dosavadní poznatky o vodě, jejích.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Hydrosféra Vodní obal země.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – podpovrchovou – vodou v atmosféře – vodou v živých organismech.
K oběhu vody dochází hlavně díky sluneční energii. Voda se vypařuje z oceánů, vodních toků a nádrží, ze zemského povrchu a z rostlin. Droboučké kapičky.
Neživá příroda - voda. Voda Voda je součástí neživé přírody, patří mezi kapalné látky. Voda je bezbarvá (průhledná) látka, bez vůně a bez chuti. Nemá.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Země a život, vývoj života
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
VY_32_INOVACE_Vac_I_16 Hydrosféra
Součásti neživé přírody
vnější přírodní činitelé
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_ZEMĚPIS
VODA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
VY_52_INOVACE_Hydrosféra-učební text
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Hydrosféra – vody pevnin
Hydrosféra – vodní obal země.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Transkript prezentace:

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 HYDROSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 2 Slovem hydrosféra označujeme …………………….. obal Země Vyjádřete procenty a výsečí v diagramu: a) Poměr rozložení souše (pevniny) a vody na Zemi b) Poměr mezi vodou sladkou a slanou na Zemi Voda je jednou ze základních podmínek života na Zemi. Dalšími základními abiotickými – neživými složkami a podmínkami života na Zemi (kromě vody)jsou: TLOSVĚ = ………………………….LNÍMINERÁ TKYLÁ = …………………………….. DUCHVZ = …………………………LOPET = ………………….…..….. souš: ……… % voda: ……… % sladká v. : ….…% slaná voda: ….… % ledovce: ……. % ?

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 3 Veškerá voda na Zemi se vytvořila během jejího vzniku (kondenzací vodní páry), tzn. před cca 4 mld. let. Voda vlivem sluneční energie neustále mění svoje skupenství, a tak dochází k nepřetržitému oběhu vody na Zemi. Popiš nejprve ústně za pomoci obrázku koloběh vody v přírodě, potom doplň obrázek popisem: ?

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 4 Nyní si můžeš porovnat svůj výsledek s obrázkem oběhu vody:

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 5 Pohyb vody = přemísťování vody Oceány a moře: vlnění (působení větru) – příboj (mořské vlny narážejí na pobřeží) – příliv a odliv (tzv. slapové jevy, působení gravitace Měsíce a Slunce na Zemi, dmutí moře – zvýšení x snížení hladiny moře) – mořské proudy (rozdíl v hustotě mořské vody, závislé na salinitě a teplotě vody) Říční toky: horní tok (vodní proud má velkou sílu, překonává velké výškové rozdíly, prohlubuje a rozšiřuje koryto řeky) – střední tok (rychlost řeky se snižuje, tok se začíná klikatit – vznikají meandry, zákruty) – dolní tok (pomalý tok, vodou unášený materiál se usazuje a vznikají tzv. naplaveniny, vrstvy úlomkovitých hornin) – delta řeky (místo, kde se řeka vlévá do moře, v okolí delt velmi úrodná půda, bývá hustě osídlena ) Které starověké civilizace vznikly kolem delty řek? Vyjmenujte je a ukažte na mapě. Vysvětlete následující pojmy : peřeje – vodopády – přítok – soutok – přehradní nádrže – jezero – rybník Ukažte na mapě příklady některých výše uvedených pojmů. mořské proudy příboj meandry řeky delta řeky Nil ?

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 6 Jmenujte vlastnosti vody: a) z fyzikálního hlediska ………………………………………………………………………………………………………..…. b) z chemického hlediska …………………………………………………………………………………………………………… Skupenství vody : ……………………………………………………………………………………….. Kromě vody povrchové – voda podzemní (spodní), soustředěná pod zemským povrchem (důležitý zdroj pitné vody – studny, vrty) Vznik a množství podzemní vody jsou ovlivňovány složením a uložením podpovrchových vrstev hornin a jejich propustností. Může se dostávat až do hloubky mnoha set metrů pod zemí. Její hladina není stálá – její výška závisí na množství spadaných srážek a na objemu čerpané vody Převážná část podzemní vody: dešťové srážky, tání sněhu – ledu Proniká do země póry v úlomkovitých horninách, po puklinách, dutinami Vodopropustné horniny: písky – štěrky – hlíny – rozrušené kusové horniny Vodonepropustné horniny: skalní masivy (neporušené) – jílovité půdy Jak se liší půdy jílovitá – hlinitá – písčitá z hlediska vodopropustnosti? Která z nich je nejvíce – která nejméně propustná? ? ?

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 7 ROSTLINY z hlediska nároků na množství vody rozdělujeme: a)Vodní b)Bahenní c)Mírně vlhkých stanovišť d)Suchých stanovišť Pojmenujte rostliny na obrázcích a zařaďte do skupiny, z hlediska náročnosti na množství vody: ?

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 8 ŽIVOČICHOVÉ Podle nároků na vodu v prostředí je můžeme rozdělit na : - vodní - suchozemské Někteří suchozemští živočichové však prodělávají svůj vývin (vývoj) ve vodním prostředí, jiní jsou přizpůsobeni životě ve vodě i na suchu - …………………………………... Vodní živočichové tráví svůj život nebo jeho část přímo ve vodním prostředí. Je pro ně důležité množství rozpuštěných látek – solí ve vodě a množství kyslíku ve vodě. Koncentrace solí ve vodě je rozhodujícím faktorem zejména pro mořské živočichy. Pojmenujte následující živočichy na obrázcích a charakterizujte jejich přizpůsobení se prostředí, ve kterém se pohybují: ?

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 9 Kyselé deště = znečištěné ovzduší obsahuje oxid siřičitý, oxidy dusíku = > okyselování dešťových srážek - nepříznivě působí na celé ekosystémy - poškozují listy rostlin - mění chemické procesy v půdě => změny minerálních látek přijímaných rostlinami z půdy - zdravotní stav rostlin se zhoršuje, některé hynou - mění se druhové složení rostlin => podmínky pro další organismy - okyselování vody v jezerech a řekách Pramen = místo, kde se podzemní voda dostává na povrch Termální pramen = zvláštní druh pramene, ze kterého vystupuje ohřátá voda, často obohacená o minerální látky obsažené v okolních horninách (podzemní voda se ohřívá v blízkosti vystouplých magmatických krbů, nebo se přímo uvolňuje z magmatu) Termální voda = léčebné účely => léčebná zařízení - lázně Vyjmenujte lázně na území České republiky a ukažte je na mapě. Zjistěte na internetu, které nemoci se léčí: v Luhačovicích – Hodoníně – Teplicích nad Bečvou – Lázně Jeseník – Karlových Varech – Františkových Lázních – Konstantinových Lázních – Poděbradech – Třeboni Jmenujte názvy některých minerálních vod, které můžeme zakoupit v obchodech nebo v lékárnách. Uspořádejte ochutnávku několika druhů minerálních vod. Porovnejte jejich chuť a údaje na etiketách. Čím je způsobena jejich rozdílná chuť ? ?

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 10 Zopakujte si proces vzniku pitné vody ve vodárnách: čerpáno ze šablony PŘÍR ?

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 11 Krasové oblasti – krasové jeskyně - vznikají nejčastěji ve vápencích, ale i v dolomitech nebo ve vrstvách soli kamenné - krápníky vznikají opětným srážením – krystalizací uhličitanu vápenatého z krasových vod stalaktit stalagmit stalagnát

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 12 Hydrosféra – shrnutí: - výskyt ve 3 skupenstvích (jediná planeta Země – kapalný stav vody) - voda je nezbytná pro život všech živých organismů na Zemi, sladká voda = pouhé 1% na pevninách - tvoří většinu hmoty živých organismů (lidské tělo = % těles.hmotnosti tvoří voda) - výborné rozpouštědlo - je schopná vyluhovat prvky z minerálů, nebo naopak minerály rozpouštět (vápencové oblasti – velmi intenzivní rozpouštění – projevem jsou krasové jevy; minerální vody – léčebné účinky ) - neustále koluje (koloběh vody mezi hydrosférou – atmosférou – litosférou) a pohybuje se - účastní se nejdůležitějších chemických dějů v organismech (fotosyntéza, dýchání apod.) - umožňuje rozvádění látek v těle organismů - je životním prostředím pro mnoho organismů - salinita (slanost) mořské vody je v oceánech a mořích různá - v zimě pod ledem zůstává voda o teplotě +4°C => vodní organismy v ní přežívají nepříznivé období - je potřeba chránit vodu před únikem a kontaminací nevhodnými a nebezpečnými látkami (doprava – havárie ropovodů a tankerů přepravujících ropu – čištění odpadních vod z měst a vesnic, průmyslu - „kyselé“ deště – splachy hnojiv – vzlínání nebezpečných látek půdou - skládky)

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 13 Water_cycle_blank.svg.png?uselang=cs Zdroje obrázků:

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR