R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Advertisements

Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Kvadratické nerovnice
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 20Číslo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Matematika II. KIG / 1MAT2 Přednáška 08
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_21.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
2.2 Kvadratické rovnice.
Soustavy nerovnic o jedné neznámé
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Milan Hanuš Přehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_778.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_768.
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Matematika pro 8. ročník Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním „mínus jedničky“ před závorku.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
ROVNICE řešení lineárních rovnic rovnice s neznámou ve jmenovateli
ROVNICE a NEROVNICE 12 Rovnice v součinovém tvaru MěSOŠ Klobouky u Brna.
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Ryze kvadratická rovnice
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice s absolutní hodnotou I. VY_32_INOVACE_M1r0106 Mgr. Jakub Němec.
ROVNICE a NEROVNICE 08 Kvadratické rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Goniometrické rovnice.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Nerovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0118 Mgr. Jakub Němec.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
3. LINEÁRNÍ ROVNICE A NEROVNICE
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
IV. Násobení lomených výrazů
Nerovnice v součinovém tvaru
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Řešení lineární rovnice
KVADRATICKÁ ROVNICE Jitka Mudruňková 2012.
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Soustavy lineárních rovnic
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Transkript prezentace:

R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec

R OVNICE V SOUČINOVÉM TVARU V minulých lekcích jsme se naučili, jakým způsobem řešit lineární rovnice – početně i graficky. Pomocí lineárních rovnic však můžeme řešit i jiné typy rovnic, mezi jinými kvadratické rovnice nebo rovnice s neznámou ve jmenovateli. V této lekci si ukážeme, jak uplatnit lineární rovnice při řešení rovnic vyššího řádu a to tak, že se pokusíme rozložit tyto rovnice na součin lineárních členů (zde budeme využívat rozklad výrazu na součin). součin několika čísel se rovná nule právě tehdy, když je alespoň jeden z činitelů roven nule Řešení takového druhu rovnic je založeno na známém faktu, že součin několika čísel se rovná nule právě tehdy, když je alespoň jeden z činitelů roven nule.

Druhou možností, jak rozložit výraz na součin, je vytýkání. V prvním příkladu vytkneme neznámou a, čímž získáme součin dvou lineárních členů. Když je opět položíme rovny nule, získáme dvě rovnice, po jejichž vyřešení dostaneme dva kořeny rovnice. Druhý příklad je poněkud obtížnější. Nejprve převedeme vše na jednu stranu rovnice. Poté lze po vhodné úpravě členů vytknout lineární člen. Po úpravě závorky získáme druhý lineární člen. Dopočtení rovnice je snadným cvičením.

Nyní již jsme připraveni i k výpočtu složitějších úloh. Nejprve vytkneme vše, co lze vytknout, z jednotlivých členů součinu. Poté upravíme výrazy v závorkách na součin lineárních členů. Získáme tak řadu lineárních rovnic, jejich řešení je snadné. U nalezených čtyřech kořenů proveďte zkoušku jako doplňkové cvičení.

Ú KOL ZÁVĚREM

Z DROJE Literatura: CHARVÁT, Jura; ZHOUF, Jaroslav; BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice. 4. vydání. Praha: Prometheus, 2010, 223 s. ISBN