Průvodní list Šablona: VI/2 Vyjádření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Finanční produkty Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Advertisements

Produkty finančního trhu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Nástroje finančního trhu
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Ing. Lucie Kratochvílová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Rozpočet domácnosti Název školy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozvaha domácnosti Název školy
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_04 NázevRPSN Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví AnotaceDefinice.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_18 Název materiáluKde si půjčit.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Finanční matematika 19. (finanční gramotnost) P ů j č k y a ú v ě r y.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Finanční gramotnost v praxi Ing. Ludmila Tkáčová CZ.1.07/3.1.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
Půjčky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Aktivní bankovní operace – úvěry
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Test.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST PASIVA ZŠ HEJNICE Z. Hyxa.
ÚVOD DO OBECNÉ EKONOMIE Proč se tím vůbec zabývat?
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: VI/2 Vyjádření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Rozpočtová gramotnost Název učebního materiálu: Dluhová past Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: dluh, splátka, úvěr, hypotéka, příjmy, výdaje Anotace: Prezentace je určena žákům 3. ročníku oboru Ekonomika a podnikání. Inovuje výuku objasněním pojmu Dluhová past, vytvořením prevence proti předcházení dluhů. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité statistické údaje zvýší názornost výkladu.

ÚVOD  ÚLOHA A VLIV RODINY Vytvoření správných návyků hospodaření již v dětství, kdy se už tvoří vztah k penězům a to, jak s nimi budeme zacházet poté, co se finančně osamostatníme.  VLIV ŠKOLY Správné vedení školou ke spoření a obezřetnosti při nakládání s penězi obecně, zvláště pak při čerpání úvěru a důsledků vyplývajících z neplacení finančních závazků.

DLUHOVÁ PAST Základní pravidlo : příjmy by měly být v rovnováze s výdaji Dluhová past Znamená, že dlužník řeší splátku jednoho dluhu dalším dluhem, protože nemá dostatek jiných prostředků. Nezodpovědné: zadlužit se bez dostatečných rezerv v příjmu nebo majetku využitelných pro splácení dluhu Ozubcová spojka mechanicky řazená

ČEMU PŘEDCHÁZET Příjem umožňuje lidem: často kupovat věci, které aktuálně chtějí, bez ohledu na to, zda je opravdu potřebují nebo zda výdaje na jejich nakoupení neohrozí vyrovnanost příjmů a výdajů Příklad: České domácnosti dlužily koncem roku 2009 bankám celkem 973,5 mld. korun. Od leasingových společností a ostatních finančních zprostředkovatelů (společností splátkového prodeje) měly zapůjčeno dalších 104,1 mld. Korun. Ve srovnání s rokem 2000 se zadluženost zvýšila osmkrát.

PLATEBNÍ MORÁLKA DLUŽNÍKŮ =SCHOPNOST DOSTÁT SVÝM ZÁVAZKŮM Relativní zadluženost českých domácností (stav půjček v poměru k příjmům domácností) je o polovinu nižší než v zemích EU Problémem není výše dluhů, ale platební morálka dlužníků při splácení. Příklad:Ke konci dubna 2010 se v Centrální evidenci exekucí nacházelo exekucí. Dlužníci jsou nejčastěji lidé ve věku od 20 do 35 let, často lidé se základním vzděláním a nižším sociálním postavením. 1/3 exekucí jsou drobné dluhy (pod Kč)

PŘÍČINY VZNIKU DLUHŮ Vlastní zavinění Dluhové pasti Neplacení dluhů představuje následně velké komplikace v životě dlužníka. Dluh se během nečinnosti neustále zvyšuje, přibývají k němu i úroky z prodlení, soudní poplatky, náklady na exekuční řízení atd. Dluhová past nastane, pokud se nepředvídaně objeví nezbytné výdaje a rovnováha mezi příjmy a výdaji je porušena. Lidé z nedostatku jiných příležitostí a možností pak např. využívají nabídek rychlých půjček (kontokorentní úvěry, kreditní karty).

Pečlivě zvažujeme: Zda si půjčit anebo problém řešit z vlastních zdrojů. Vlastní zdroje: problém odkládáme na dobu, kdy bude naše situace příznivější Půjčka: vznikají otázky – kde si půjčíme - jak vysokou půjčku si můžeme dovolit

PŮJČKA Nedoporučuje se využívat nabídek u některé z firem z oblasti tzv. šedé ekonomiky. Tyto firmy jsou ochotné půjčit peníze každému, i tomu, kdo pravděpodobně nebude mít půjčku z čeho splatit. Varování: v důsledku vysokého penále a ručení nemovitostí (to je vždy podmínkou) tak dlužník v případě nesplácení může přijít o veškerý majetek.

Výběr půjčky Hledáme nejvýhodnější úvěr – sledujeme: RPSN – roční procentní sazba nákladů →vyjadřuje úrokovou míru, pro kterou se rovná čistá současná hodnota získaných půjček čisté současné hodnotě výdajů (splátek, poplatků aj.) →řekne nám, jak je úvěr drahý Koeficient navýšení – celkovou částku podělíme výší půjčky Mezi uvedenými ukazateli neexistuje přímá úměra, výši jednoho ukazatele nelze odvodit z výše druhého a naopak. Platí: Čím je RPSN vyšší, tím je úvěr dražší.

SHRNUTÍ Základní pravidlo rozpočtu je skutečnost, že peníze, které přicházejí, se musejí rovnat penězům, které jsou utraceny. Když jsou naše výdaje větší než příjem, musíme tuto situaci řešit. Výdaje: seškrtáme, minimalizujeme Příjmy: pokud to jde, snažíme se zvýšit

Použité zdroje Učebnice – J. Švarcová:Ekonomie, stručný přehled teorie a praxe aktuálně a v souvislostech, CEED, Zlín – R. Holman: Ekonomie, Praha, C.H.Beck – J. Kubátová: Základní ekonomické principy, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc – M. Filip: Osobní a rodinné bohatství, Kam s penězi, Praha, C. H. Beck – P. Klínský a kol.: Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, Praha -Wikipedia