Průvodní list Šablona: VI/2 Vyjádření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Rozpočtová gramotnost Název učebního materiálu: Dluhová past Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Klíčová slova: dluh, splátka, úvěr, hypotéka, příjmy, výdaje Anotace: Prezentace je určena žákům 3. ročníku oboru Ekonomika a podnikání. Inovuje výuku objasněním pojmu Dluhová past, vytvořením prevence proti předcházení dluhů. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité statistické údaje zvýší názornost výkladu.
ÚVOD ÚLOHA A VLIV RODINY Vytvoření správných návyků hospodaření již v dětství, kdy se už tvoří vztah k penězům a to, jak s nimi budeme zacházet poté, co se finančně osamostatníme. VLIV ŠKOLY Správné vedení školou ke spoření a obezřetnosti při nakládání s penězi obecně, zvláště pak při čerpání úvěru a důsledků vyplývajících z neplacení finančních závazků.
DLUHOVÁ PAST Základní pravidlo : příjmy by měly být v rovnováze s výdaji Dluhová past Znamená, že dlužník řeší splátku jednoho dluhu dalším dluhem, protože nemá dostatek jiných prostředků. Nezodpovědné: zadlužit se bez dostatečných rezerv v příjmu nebo majetku využitelných pro splácení dluhu Ozubcová spojka mechanicky řazená
ČEMU PŘEDCHÁZET Příjem umožňuje lidem: často kupovat věci, které aktuálně chtějí, bez ohledu na to, zda je opravdu potřebují nebo zda výdaje na jejich nakoupení neohrozí vyrovnanost příjmů a výdajů Příklad: České domácnosti dlužily koncem roku 2009 bankám celkem 973,5 mld. korun. Od leasingových společností a ostatních finančních zprostředkovatelů (společností splátkového prodeje) měly zapůjčeno dalších 104,1 mld. Korun. Ve srovnání s rokem 2000 se zadluženost zvýšila osmkrát.
PLATEBNÍ MORÁLKA DLUŽNÍKŮ =SCHOPNOST DOSTÁT SVÝM ZÁVAZKŮM Relativní zadluženost českých domácností (stav půjček v poměru k příjmům domácností) je o polovinu nižší než v zemích EU Problémem není výše dluhů, ale platební morálka dlužníků při splácení. Příklad:Ke konci dubna 2010 se v Centrální evidenci exekucí nacházelo exekucí. Dlužníci jsou nejčastěji lidé ve věku od 20 do 35 let, často lidé se základním vzděláním a nižším sociálním postavením. 1/3 exekucí jsou drobné dluhy (pod Kč)
PŘÍČINY VZNIKU DLUHŮ Vlastní zavinění Dluhové pasti Neplacení dluhů představuje následně velké komplikace v životě dlužníka. Dluh se během nečinnosti neustále zvyšuje, přibývají k němu i úroky z prodlení, soudní poplatky, náklady na exekuční řízení atd. Dluhová past nastane, pokud se nepředvídaně objeví nezbytné výdaje a rovnováha mezi příjmy a výdaji je porušena. Lidé z nedostatku jiných příležitostí a možností pak např. využívají nabídek rychlých půjček (kontokorentní úvěry, kreditní karty).
Pečlivě zvažujeme: Zda si půjčit anebo problém řešit z vlastních zdrojů. Vlastní zdroje: problém odkládáme na dobu, kdy bude naše situace příznivější Půjčka: vznikají otázky – kde si půjčíme - jak vysokou půjčku si můžeme dovolit
PŮJČKA Nedoporučuje se využívat nabídek u některé z firem z oblasti tzv. šedé ekonomiky. Tyto firmy jsou ochotné půjčit peníze každému, i tomu, kdo pravděpodobně nebude mít půjčku z čeho splatit. Varování: v důsledku vysokého penále a ručení nemovitostí (to je vždy podmínkou) tak dlužník v případě nesplácení může přijít o veškerý majetek.
Výběr půjčky Hledáme nejvýhodnější úvěr – sledujeme: RPSN – roční procentní sazba nákladů →vyjadřuje úrokovou míru, pro kterou se rovná čistá současná hodnota získaných půjček čisté současné hodnotě výdajů (splátek, poplatků aj.) →řekne nám, jak je úvěr drahý Koeficient navýšení – celkovou částku podělíme výší půjčky Mezi uvedenými ukazateli neexistuje přímá úměra, výši jednoho ukazatele nelze odvodit z výše druhého a naopak. Platí: Čím je RPSN vyšší, tím je úvěr dražší.
SHRNUTÍ Základní pravidlo rozpočtu je skutečnost, že peníze, které přicházejí, se musejí rovnat penězům, které jsou utraceny. Když jsou naše výdaje větší než příjem, musíme tuto situaci řešit. Výdaje: seškrtáme, minimalizujeme Příjmy: pokud to jde, snažíme se zvýšit
Použité zdroje Učebnice – J. Švarcová:Ekonomie, stručný přehled teorie a praxe aktuálně a v souvislostech, CEED, Zlín – R. Holman: Ekonomie, Praha, C.H.Beck – J. Kubátová: Základní ekonomické principy, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc – M. Filip: Osobní a rodinné bohatství, Kam s penězi, Praha, C. H. Beck – P. Klínský a kol.: Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, Praha -Wikipedia