Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od ) Vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla pro předškolní vzdělávání. Stanovuje elementární vzdělanostní základ, na který může navazovat základní vzdělávání. V souladu s RVP PV jsou vytvářeny školní a třídní vzdělávací programy. Obsahuje 12 kapitol a slovníček použitých výrazů.
Akceptuje přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku. Umožňuje rozvoj a vzdělávání každého dítěte v rozsahu jeho možností a potřeb. Vytváří prostor pro rozvoj různých programů a koncepcí. Umožňuje využívání různých forem i metod vzdělávání. Umožňuje přizpůsobovat vzdělávání konkrétním regionálním i místním podmínkám a možnostem.
Dokument vymezuje čtyři kategorie cílů: cíle v podobě záměrů (z pozice pedagoga) a cíle v podobě výstupů (z pozice dítěte) v úrovni obecné a v úrovni oblastní 1. Rámcové cíle (záměry v úrovni obecné) 2. Klíčové kompetence (výstupy v úrovni obecné) 3. Dílčí cíle v oblastech (záměry v úrovni oblastní) 4. Dílčí výstupy (výstupy v úrovni oblastní) Podrobně jsou cíle objasněny v části dokumentu 3.3 Cíle předškolního vzdělávání a ve slovníčku použitých výrazů.
Obsah je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí: Jednotlivé oblasti se vzájemně prolínají, ovlivňují a podmiňují. Pedagog musí při své činnosti oblasti přirozeně propojovat. 1.Dítě a jeho tělo 2.Dítě a jeho psychika 3.Dítě a ten druhý 4.Dítě a společnost 5.Dítě a svět
Záměr vzdělávacího úsilí pedagoga Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) Vzdělávací nabídka (co pedagog dítěti nabízí) souhrn činností, her a příležitostí vhodných k naplňování cílů a k dosahování výstupů Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže) Rizika (co ohrožuje úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga)
Okruh směřuje do oblasti biologické. Měl by naplňovat potřeby fyziologického rozvoje dětského organismu. Je zaměřen na správný rozvoj tělesných a pohybových funkcí, na rozvoj zdatnosti, pohybových, manipulačních i sebeobslužných dovedností, koordinace a rozsahu pohybu. Podporuje vytváření zdravých životních návyků a postojů.
Okruh zahrnuje 3 podoblasti: 1. Jazyk a řeč 2. Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace 3. Sebepojetí, city, vůle Směřuje do oblasti psychologické. Podporuje duševní pohodu, psychickou zdatnost a odolnost dítěte. Je zaměřen na rozvoj psychických funkcí, kreativity a sebevyjádření.
Okruh směřuje do oblasti interpersonální. Zaměřuje se na podporu utváření vztahů k jiným dětem a dospělým. Vytváří prostor pro posilování, kultivování a obohacování komunikace a dalších sociálních dovedností.
Okruh směřuje do oblasti sociálně kulturní. Je zaměřen na rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, na poznávání pravidel soužití. Uvádí dítě do světa kultury a umění. Seznamuje se základními materiálními i duchovními hodnotami.
Okruh směřuje do oblasti environmentální. Je zaměřen na utváření základů pro odpovědný vztah k okolí a přírodě. Podporuje utváření elementárního povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí.
K vybranému tématu sestavte jednoduchou pojmovou mapu (činnosti a hry) Požadavky: minimálně 10 různých činností a her činnosti a hry souvisejí s tématem (snažte se propojit vhodné činnosti a hry) zastoupeny všechny vzdělávací oblasti Bonus: najděte v dokumentu vhodné cíle Témata: Máme rádi zvířata, Kytička pro maminku, Těšíme se na Vánoce, Čím cestujeme?
Organizace, úkoly a specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce Podmínky předškolního vzdělávání Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí mimořádně nadaných Autoevaluace mateřské školy a hodnocení dětí Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu Povinnosti předškolního pedagoga
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, Výzkumný ústav pedagogický, Koťátková, S.: Dítě a mateřská škola. Praha, Grada 2008.