Česká hudební renesance a baroko Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem hudby v období renesance a baroka. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

POČÁTKY HUDEBNÍCH DĚJIN U NÁS
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_844_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Název Renesance v Čechách
Hudba českého raného baroka (1620 – 1670). Společenská situace násilná katolizace Čech po Bílé hoře znamenala konec veřejného provozování nejrozvinutější.
Český humanismus a renezance
Barokní hudba v Čechách
Hudební baroko ( století).
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vzdělanost, literatura a hudba v 17. století
Autor: Mgr. Hana Kalousková
HUDBA V RENESANCI.
Baroko Život v barokní době.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_842_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_345_ Č eské hudební baroko AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Hudební renesance v Čechách
HUDBA V BAROKU.
Konec 16. – polovina 18. století. 2 o Baroko klade důraz na cit, majestátnost, vznešenost a náboženské zanícení. o Pro baroko jsou typické hudební druhy.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Název materiálu: Lidová píseň, zlidovělá píseň, umělá píseň  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/12 Název materiálu: Jakub Jan Ryba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Adam Václav Michna
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
STŘEDOVĚK STŘEDOVĚK polovina 11. století–15. století RENESANCERENESANCE 16. století BAROKO BAROKO od 20. let 17. století–1750 KLASICISMUS KLASICISMUS.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
ANTONIO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Michal Mrňák. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Test k ověření znalostí z HV
Dějiny hudby a její osobnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium Židlochovice kvarta
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Test k ověření znalostí z HV
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny hudby a její osobnosti
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
CESTA Z PRAVĚKU ČESKÝ KLASICISMUS
Světoví hudební skladatelé
Hudební renesance v Čechách
Hudební renesance v Čechách
Název školy: ZŠ Průhonice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Život v době baroka Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_03_Česká historie.
Dějiny hudby a její osobnosti
Transkript prezentace:

Česká hudební renesance a baroko Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem hudby v období renesance a baroka. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku a seznamuje žáky s jejími představiteli. Během prezentace naváží na své znalosti z předchozích ročníků a dalších předmětů. Nově získané informace si zopakují zábavnou formou. Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák má přehled o vývoji hudby v období renesance a baroka. Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr. Drahomíra Floriánová Interní číslo: VY_32_INOVACE_HV2.DF.9.08

Hudební renesance a baroko Mgr. Drahomíra Floriánová Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci

Počátky renesance Od 14. do 16. století v Evropě nastaly významné změny. Toto období nazýváme renesance, česky obrození. Renesance znamenala převratné změny ve způsobu života, kultuře a přinesla nový pohled na člověka i na svět. Hudební vývoj navázal v jednotlivých zemích na gotiku. U nás ale po husitských válkách nebyly podmínky pro hudební život. Až na konci 15. století vznikaly při kostelích pěvecké sbory. Zpívaly duchovní hudbu a říkalo se jim literátská bratrstva. Ta začala pěstovat vícehlas. Hudební skladatel napsal pro každou část sboru samostatnou melodickou linku. Sbory si pro vlastní potřebu pořizovaly krásně zdobené veliké zpěvníky – kancionály. Veliké proto, že z něj zpívali všichni členové sboru. Na obrázku je Šamotulský kancionál Jednoty bratrské z roku Na jeho vzniku se podílel Jan Blahoslav.

Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Český šlechtic Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic byl naším nejvýznamnějším skladatelem polyfonie. Uměl sedm jazyků a měl velké znalosti ze zeměpisu, historie, hudby a výtvarného umění. Hodně cestoval. Navštívil Středomoří, Egypt, Palestinu i Svatou zemi. Jako třetí byl 21. června 1621 mečem kata Mydláře popraven na Staroměstském náměstí po bitvě na Bílé hoře. Z jeho díla si připomeneme pětihlasou mši Super dolorosi martir. V Čechách se postupně rozvíjela i instrumentální hudba. Na dvoře císaře Rudolfa II. působila dokonce i celá kapela. Tvořili ji však hlavně cizinci.

Jan Campanus Vodňanský Na přelomu renesance a baroka skládal v Čechách vážnou hudbu Jan Campanus Vodňanský. Učil na Karlově univerzitě, kde se stal dvakrát rektorem. Osudy Jana Campana popsal ve své knize Mistr Kampanus spisovatel Zikmund Winter. Jan Campanus se proslavil například dílem pro dva sbory: Rorando coeli. Sbory se ve zpěvu střídají, druhý zpívá slaběji jakoby byl prvnímu ozvěnou. Na obrázku je titulní list z Campanova spisu z roku 1597.

České baroko Baroko je název pro umělecký sloh ovlivňující všechny druhy umění. V hudbě se datuje od konce 16. století do poloviny 18. století. Renesance byla založená na rozumu a úvaze. Baroko naopak klade důraz na cit, majestátnost, vznešenost a víru. Po bitvě na Bílé hoře, byli v našich zemích věřící jiného než katolického vyznání pronásledováni, zemi sužovaly války. Přesto se u nás hudba rozvíjela. Především díky venkovským učitelům – kantorům. Slovo je odvozeno z latinského canto – zpívat. Zpěv se v této době vyučoval i několikrát týdně, protože žáci v neděli museli zpívat v kostele a zpěvem si často přivydělávali na svatbách, na pohřbech, o Vánocích i Velikonocích, kdy chodili na koledu. Kašna Parnas v Brně na Zelném rynku

Barokní hudebníci Adam Michna z Otradovic (1600 – 1676) ◦ Je jedním z nejuznávanějších našich barokních skladatelů. ◦ V jeho tvorbě nalezneme mnoho písní a mše. Byť mnozí považují vánoční koledu Chtíc, aby spal za lidovou, složil ji právě on. Pavel Josef Vejvanovský (1640 – 1693) ◦ Proslul na Moravě jako vedoucí biskupské kapely v Kroměříži. ◦ Byl vynikajícím trubačem. Jeho serenády a sonáty se dodnes prodávají. Jan Dismas Zelenka (1679 – 1745) ◦ Žil v Drážďanech. ◦ Původně kontrabasista, později vedoucí knížecí kapely. Často je označován za českého Bacha. Adam Michna z Otradovic

Další barokní umělci Bohuslav Matěj Černohorský (1684 – 1742), hudební skladatel, varhaník a pedagog. Studoval na Karlově univerzitě filozofii a teologii. Nějakou dobu žil v Itálii. Později působil jako kněz v kostele sv. Jakuba. Složil mnohé skladby pro varhany. Jeho nejznámějším dílem je velikonoční sbor Regina Coeli pro soprán, 8 hlasů, violoncello a varhany. Pro baroko jsou typické některé nové hudební formy. Například kantáty a oratoria (skladby pro sbor, sóla a orchestr), také skladby pro sólové nástroje, hlavně varhany a opera. František Václav Míča (1694 – 1744), hudební skladatel a kapelník. Napsal jednu vůbec z prvních oper s českým textem O původu Jaroměřic. Česká barokní díla jsou sice o něco prostší a jednodušší než světová, ale hudební život se u nás přece jen začal rozvíjet. Jaroměřice nad Rokytnou, kostel sv. Markéty

Zkouška paměti Renesance byla založená na ………………………………………….. Baroko naopak klade důraz na…………………………………….., vznešenost a víru. Až na konci 15. století vznikaly při kostelích pěvecké sbory. Zpívaly duchovní ………………… hudbu a říkalo se jim ………………………… Sbory si pro vlastní potřebu pořizovaly krásně zdobené veliké zpěvníky – ……………………. …………………………………………… byl jako třetí 21. června 1621 mečem kata Mydláře popraven na Staroměstském náměstí po bitvě na Bílé hoře. Jan Campanus se proslavil například dílem pro dva sbory: ………………………….. Po bitvě na Bílé hoře se u nás hudba rozvíjela především díky venkovským učitelům – ……………………… Známými barokními skladateli byli …………………………a …………………….. … Nejznámějším dílem …………………………………………….. je velikonoční sbor Regina Coeli pro soprán, 8 hlasů, violoncello a varhany. Hudební skladatel a kapelník …………………………………………... napsal jednu z prvních oper s českým textem …………………………………….. cit, majestátnost, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic, kancionály, Adam Michna z Otradovic, Rorando coeli, rozumu a úvaze, polyfonní, František Václav Míča, kantorům, O původu Jaroměřic, Jan Dismas Zelenka, literátská bratrstva, Bohuslava Matěje Černohorského

Zdroje Hudební výchova pro 9. ročník ZŠ, A. Charalambidis, J. Pilka a kol., SPN, Praha 2005, ISBN , ).jpg, ).jpg g, g Michal Maňas,