Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012
Spor, střetnutí, zápas dvou stran či dvou nebo více lidí - v psychologii se však konfliktem míní „vnitřní konflikt“ – tj.psychický stav vznikající při současném působení dvou či více motivů z nichž žádný nemá výraznou převahu Konflikt
- vzniká určité psychické napětí prožívané zpravidla jako nepříjemné - překážkou je jiný cíl nebo několik jiných cílů mezi nimiž není snadné se rozhodnout
Konflikt mohou způsobit: 1. Dva kladné motivy – přitažlivé jsou oba, nelze je spojit 2. Dva záporné motivy – konflikt mezi dvojím zlem 3. Konflikt mezi kladným a záporným motivem – něco chceme, bojíme se nebo je to nové, nevíme, jak to zvládneme + + ( kino – divadlo) - - ( zubař – písemka ve škole) + - (zajímavá práce, ale časově náročná s dojížděním )
Zdroje konfliktů 1. Ve vnějším prostředí - různé objektivní překážky, které brání volit žádoucí cíl (- finanční prostředky - záporné vlastnosti lidí - musí spolupracovat nebo s nimi žít - chyby ve výchově - nutno dodržovat pedagogické zásady)
2. V člověku samém – psychické vlastnosti i psychické stavy (temperament – výbušnost, lenost, nepevné mravní zásady)
Řešení konfliktů - řešit co nejdříve, jestliže se odkládá má větší a negativnější psychické a společenské důsledky, než když se odstraní
- racionalizace – promyšlení konfliktu – pochopení konfliktu, rozbor, vyjasnění a řešení - zvážit možnosti a rozhodnout se pro jednu alternativu, jeden cíl
- řešení – ano – ne – vyčerpává, když se rozhodneme, nelitovat svého kroku - nehledat vinu pouze u jiných, začít u sebe - posoudit, kdo má jakou vinu
Reakce na konflikt 1. Reakce trestající navenek – na věci, osoby, své jednání doprovází hněvem, zlostí
2. Reakce trestající dovnitř – je agresivní vůči osobě, trestá se sebeobviňováním, trpí výčitkami svědomí, pocit viny neschopnosti 3. Netrestající /neobviňující/ reakce – jedinec se snaží neúspěch podceňovat.
Konflikty mezi dětmi 1. Konflikt vyvolán stejnými potřebami, přáními, zájmy dvou či více jedinců (hračky) 2. Konflikt vyvolán odporem k nějaké věci či nechutí k nějaké činnosti (uklízení) 3. Konflikt, kdy jeden něco chce, druhý ne (jeden si chce hrát s druhým)
Předcházení konfliktů mezi dětmi - předvídat jejich zdroje a včas odstraňovat ( hračky, které jsou pouze pro někoho, hra pouze pro někoho) - pozor na protekční postoje vůči ostatním dětem - vliv má i osobnost učitelky
- pedagogické zásady - důslednost, přiměřenost požadavků dětského chápání - řád v denním režimu - účelné zaměstnání dětí (čekají na odchod – jednoduchá pohybová hra) - stejná práva – všechny děti
Zdroje a použitá literatura osobnosti/16642/4-povahove-typy-cloveka/ du7-/zdravi.aspx?c=A100811_123234_zdravi_lf
MATĚJČEK, Zdeněk. Sociální psychologie pro 4. ročník středních pedagogických škol. 1. vyd. Praha: SPN, ŠTEFANOVIČ, Jozef. Psychologie pro gymnasia a pedagogické školy. 1.vyd. Bratislava: SPN, ŠTEFANOVIČ, Jozef; GREISINGER, Jiří. 1.vyd. Praha: Avicenum, 1985.