Zvláštnosti větné stavby 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Skladba – odchylky od pravidelné větné stavby
Advertisements

Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě
Digitální učební materiál
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nepravidelnosti větné stavby
T ENTO DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL (DUM) VZNIKL NA ZÁKLADĚ ŘEŠENÍ PROJEKTU OPVK, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.5.00/ S NÁZVEM „V ÝUKA NA GYMNÁZIU PODPOROVANÁ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_04 Tematická.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Zvláštnosti větné stavby
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587).
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
VSUVKA Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-35
holé, rozvité, několikanásobné
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.08.  ne všechny větné celky v mluvených či psaných projevech jsou vytvořeny pravidelně = dochází v nich k různým.
SPOJKY, ČÁSTICE, CITOSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_20_SPOJKY, ČÁSTICE,
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odchylky od pravidelné stavby věty Název sady: Český jazyk.
Teorie komunikace 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Životopis 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Komunikační strategie 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Rozdíly mezi různým podniky právnických osob
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Zvláštnosti větné stavby
Pracovní podmínky žen a mladistvých
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
4 způsoby jak zvítězit v konkurenčním boji
Analýza hodnot zákazníka
Portfolio analýza Model GE
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Uzavírání smluv CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Výrobní faktory CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Nezaměstnanost CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Zvláštnosti větné stavby
Náklady CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Odchylky od větné stavby
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Statky a služby CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Odchylky od větné stavby, které jsou syntaktickými chybami
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

Zvláštnosti větné stavby 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové

2 Tento učební materiál vznikl za podpory OPVK 1.5 Název školy CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Číslo projektu CZ 1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Číslo DUM CSA_OPVK15_065 Předmět Český jazyk a literatura Tematický celek Skladba – nauka o větné stavbě Název materiálu Zvláštnosti větné stavby Autor Mgr. Hana Voralová Datum ověření, třída , 4A Časová dotace 45 min. Pomůcky PC, flash disk, projektor Vzdělávací cíl Seznámení žáků s problematikou motivovaných a nemotivovaných odchylek od větné stavby, které se velmi často objevují v písemných projevech školních slohových prací. Součástí učebního materiálu jsou i praktické úkoly, na kterých si žáci mohou nové informace procvičit. Učební látka sice primárně patří do výuky skladby – nauky o větné stavbě, ale my ji zařazujeme taktéž do výuky slohu, kde se žáky trénujeme stylizaci písemného projevu.

Zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby SKLADBA

Zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby » ne všechny větné celky v mluvených či psaných projevech jsou vytvořeny pravidelně, dochází v nich k různým odchylkám od pravidelné větné stavby A)motivované – použité funkčně, slouží k ozvláštnění textu a nepovažujeme je za chyby B)nemotivované – chybné odchylky, které narušují větnou strukturu

Zvláštnosti větné stavby - motivované nejsou chybou do věty se mluvnicky nezačleňují (s výjimkou osamostatněného větného členu) výrazy, které se nezačleňují do větných vztahů, do věty jsou volně vložené, oddělují se

Oslovení skupina slov nebo slovo ve vokativu (5. pádu), nebo hovorově i v 1. pádu odděluje se vždy čárkou má funkci upozorňovacího prostředku, s větou však mluvnicky nesouvisí, nerozvíjí žádný větný člen Karle, pojď vypnout tu televizi! / Karel, pojď … Kdy píšeme písemku z češtiny, Kláro? Myslím, Luďku, že píšeme v úterý.

Citoslovce mluvnicky s větou nesouvisí většinou se oddělují čárkou, výjimkou jsou případy, kdy zastupují jiný slovní druh (př. přísudek ) slouží jako kontaktový prostředek nebo k vyjádření expresivity Au, to bolí! Brr, to je zima! Žába žbluňk do vody.

Samostatný větný člen výraz, který je vytčený před větu (antepozice) nebo za větu (postpozice) oddělujeme jej čárkou v základní větě na něj odkazuje ukazovací zájmeno nebo příslovce Prázdniny, ty dovedou člověka potěšit. Bylo by to opravdu nejlepší, nechodit tam. Chováš se nevhodně, před rodiči.

Vsuvka (parenteze) výraz do věty volně vložený může být vypuštěna, aniž by se změnil smysl věty vyjadřuje upřesnění, hodnocení, doplnění informací odděluje se z obou stran čárkou, pomlčkou, závorkou, v mluveném projevu pauzou (ustálené výrazy typu myslím, prosím čárkami neoddělujeme, mezi větné členy je ale nepočítáme) Viděl jsem tě, pokud se dobře pamatuji, minulý rok. Karel Čapek - spisovatel a novinář - se narodil v Malých Svatoňovicích. Vitamín C (tzv. Celaskon) prospívá oslabenému organismu.

Osamostatněný větný člen větný člen dodatečně připojený za větu a oddělený tečkou (pauzou) používá se k ozvláštnění textu nebo poté, co mluvčí výpověď uzavře a následně ji ještě doplní Bylo tam příjemné počasí. A klid. Dostala k Vánocům mobil. Od rodičů. O prázdninách pojedeme na Moravu. Do Znojma.

Elipsa (výpustka) vynechání slov, která jinak náleží do větné stavby vynechaná část se vyrozumí z kontextu nebo ze zkušenosti příjemce Umíš (hrát) na kytaru? Sliby (jsou) chyby. Stavte se ke mně ve tři patnáct (tři hodiny a patnáct minut).

Apoziopeze (nedokončená věta) nedokončení výpovědi je časté v běžném hovoru (záměrně nebo partnerem dialogu – v tomto případě je taková odchylka nemotivovaná) označujeme ji třemi tečkami, pomlčkou Nerozčiluj mě, nebo… „Nejlepší by bylo, kdyby…“ „Nic neříkej, nemá to cenu.“

Polovětné útvary celky významově samostatné, ale nesamostatné mluvnicky – nemají přísudek a)infinitivní konstrukce – Vědět to, zůstala bych doma. b)přechodníkové konstrukce – Chlapce, kupujíce petardy, přistihla sousedka od vedle. c)přístavek (volný/těsný) – Jan Hus, kazatel, byl upálen v Kostnici. / Kazatel Jan Hus byl … d)obraty s dějovými adjektivy – Pozorovali neznámého muže, stojícího před domem.

Zvláštnosti větné stavby - nemotivované odchylky, jež považujeme za chyby a)anakolut (vyšinutí z větné stavby) b)zeugma (zanedbání dvojí vazby) c)kontaminace (směšování vazeb) d)atrakce (skladebná spodoba)

Anakolut k začátku výpovědi se nenáležitě připojí zbytek textu: Člověk, když není opatrný, hned se mu něco ztratí. Kdo se přihlásí na zájezd, je třeba, aby zaplatil zálohu.

Zeugma dva větné členy, které vyžadují odlišnou vazbu (předložku, pád), jsou rozvity jediným členem: Poctivý člověk opovrhuje a nenávidí přetvářku. Národ chtěl a volal po nové vládě.

Kontaminace správná vazba slov je zaměněna s jinou, převzatou od významově podobného slova: Mimo Evy přišla všechna děvčata. Zamezili jsem mu pokračovat.

Atrakce tvary sousedních slov se nenáležitě přizpůsobují: Spoustě lidem to nevysvětlíš. Kvůli nedostatku bylinkám jsme nemohli uvařit italské těstoviny. Je širší než delší. Vezmi kde vezmi.

Příklady: určete správně druh nemotivované odchylky od větné stavby Musel brát prášky před i po jídle. Při rozhodování musíme přihlížet i na argumenty svých rodičů. Radek, protože o tom nevěděl, nemohli ho tam očekávat. Přivezla si z dovolené spoustu hezkých věcích.

Příklady: určete správně druh nemotivované odchylky od větné stavby Hlavním cílem této publikace je od začátku až do konce projít složitost větné stavby. Hlavní postavy jsou parta kamarádů. Myslím, že takhle to bude pořád, existují zlí, pomstychtiví lidé a dokážou nevinným lidem dělat ze života peklo.

Přiřaďte pojmy k definicím a určete ty, které jsou s chybami ve větné stavbě: DEFINICEPOJEM neukončená výpověďzeugma vedlejší informace vsunuté do textuelipsa nesprávné přizpůsobení tvaru blízkého výrazu samostatný větný člen vypuštění informací, které jsou známé z kontextu atrakce zaměňování vazeb mezi slovyanakolut dodatečně připojený větný člen za větou vsuvka zanedbání dvojí vazbyapoziopeze vyšinutí z větné stavbyosamostatněný větný člen výraz vytčený před větou nebo za větou, na který je odkazováno zájmenem nebo příslovcem kontaminace

Upravte výpověď tak, aby se v její stavbě objevily zvláštnosti, které uvádíme: Hodiny českého jazyka mě baví. vsuvka osamostatněný větný člen elipsa samostatný větný člen obrat s dějovým adjektivem

Zdroje a literatura: Odmaturuj z českého jazyka. Brno : Didaktis, s. r. o., ISBN Český jazyk a komunikace pro střední školy : komplexní opakování a příprava k maturitě. Brno : Diadaktis, s. r. o., ISBN