Proces výměny informací o BAT na evropské a národní úrovni Zkušenosti a praxe v České republice Ing. Jan Slavík, Ph.D. Fórum pre vymenu informácii o BAT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zapojení veřejnosti do SEA Integra Consulting Services Jana Svobodová Jana Hrnčířová.
Advertisements

PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
mimořádná Valná hromada SPŘ Praha 1 Zpráva komise k tvorbě Stanov SPŘ Složení komise: Ing. Jan Doležal Ing. Jaromír Pitaš Ing. Jaroslav Švec.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Nástroje územního plánování
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Vznik mezinárodní smlouvy
Oznamovací povinnost správních orgánů podle nařízení 764/2008 ProCoP setkání
Právo na informace Tereza Danielisová,
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Statut a Jednací řád Výboru České republiky pro programy nadnárodní a meziregionální spolupráce Praha 21. ledna.
Územní samospráva Kraje
AEM, Praha Ing. Ladislav Špaček, CSc.1 IPPC Role Ministerstva průmyslu a obchodu. Systém výměny informací o nejlepších dostupných technikách.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Komunikace se členskými organizacemi Kateřina Vondrášová pro
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Mgr. Magdaléna Peterková
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Seminář k ukončování projektů FS Státní fond životního prostředí ČR Praha,
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
„Váš kraj, Váš rozpočet“. Projekt „Váš kraj, Váš rozpočet“  Běžná praxe: občané mají možnost vyjádřit se k návrhu rozpočtu až ve fázi, kdy je návrh rozpočtu.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Revize BREF, jejich implementace a výhled do budoucna Ing. Jan Slavík, Ph.D. Horský hotel Sepetná, –
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Česká inspekce životního prostředí
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Interní postupy MAS Brdy
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Final meeting BREF LVOC 4/2016
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Velká spalovací zařízení Průběh fóra podle čl
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Metodický dokument ke zprávám o plnění závazných podmínek provozu Ing
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Harmonogram přezkumů integrovaných povolení, BREF a závěrů o BAT Ing
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Novinky z EU Ing. Jan Slavík, Ph. D. XXVIII
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Revize BREF NAKLÁDÁNÍ S TĚŽEBNÍM ODPADEM – shrnutí procesu
Příprava BREF NAKLÁDÁNÍ S TĚŽEBNÍMI ODPADY – aktuální informace
Příprava BREF NAKLÁDÁNÍ S TĚŽEBNÍMI ODPADY – aktuální informace
XIX. Fórum pro výměnu informací o BAT
Transkript prezentace:

Proces výměny informací o BAT na evropské a národní úrovni Zkušenosti a praxe v České republice Ing. Jan Slavík, Ph.D. Fórum pre vymenu informácii o BAT , SIZP - Bratislava

Obsah Posuny právního rámce (obecně) Proces na národní úrovni Technické pracovní skupiny zpracovávající návrh Referenčního dokumentu o BAT (BREF) - Jednotlivé kroky procesu - Pracovní skupina a specifické otázky Fórum podle čl. 13 směrnice o průmyslových emisích (IED) - Ustavení fóra - Jednací řád Výbor podle čl. 75 IED - Jednací řád

POSUNY PRÁVNÍHO RÁMCE Právní definice BREF, Závěrů o BAT a hodnot emisí spojených s BAT – Přímé provázání procesu výměny informací s povolováním. Status Fóra - Formální expertní skupina (podle IPPCD byla pouze neformální) Vymezení minimálního rozsahu procesu (konkrétní techniky – posouzení environmentální výkonnosti, související ekonomická omezení a mezisložkové vlivy. Výsledné určení BAT a nově vznikajících technik) Vymezení role Fóra ve vztahu k procesu výměny informací, BREF, Evropské komisi a Výboru podle čl. 75 IED ⁻ Vyjádření fóra k vlastnímu jednacímu řádu, pracovnímu programu, pokynům pro sběr dat a tvorbu BREF a vlastním jednotlivým BREF ⁻ Zohlednění vyjádření Fóra Evropskou komisí. ⁻ Zveřejnění stanoviska Fóra k jednotlivým BREF. Vazba na činnost výboru podle čl. 75 IED u vymezených dokumentů. Zveřejňování BREF jako povinnost Evropské komise. Přechodná ustanovení.

PROCES NA NÁRODNÍ ÚROVNI ZAPOJENÉ SUBJEKTY Na národní úrovni řešeno zákonem o integrované prevenci (§ 27). Systém výměny informací o BAT zabezpečují: Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo průmyslu a obchodu Ministerstvo zemědělství. Na systému výměny informací se podílejí: Agentura (tj. CENIA), Krajské úřady, Občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy a hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních právních předpisů Účast má podobu zapojení do činnosti jednotlivých technických pracovních skupin, zřízených v rámci systému – celkem cca 30.

PROCES NA NÁRODNÍ ÚROVNI AKTIVITY Ministerstva k jednotlivým kategoriím činností uvedeným v příloze č. 1 k zákonu o integrované prevenci a průřezovým oblastem podle své působnosti zajišťují: a)zřízení a činnost technických pracovních skupin, b)překlady relevantních dokumentů Evropské unie k BAT, c)informování orgánů veřejné správy, provozovatelů zařízení a veřejnosti o BAT a nově vznikajících technikách. Technické pracovní skupiny se ve své činnosti zaměřují především na a) sledování BATv příslušné oblasti v České republice a na úrovni EU, b) přípravu podkladů k závěrům o BAT a BREF, c) poskytování podkladů pro přípravu pozice ČR při vyjednávání na úrovni EU, d) hodnocení odborné kvality překladů závěrů o BAT před jejich zveřejněním, e) sledování vývoje nově vznikajících technik. Informace o BAT a nově vznikajících technikách zveřejňuje na svých internetových stránkách Ministerstvo průmyslu a obchodu, kde je i podrobná metodika (

Organizace procesu výměny informací Proces přípravy BREF na evropské úrovni Technical Working Group Forum art. 13 IEDComittee art. 75 IED Technická pracovní skupina MPO Technická pracovní skupina MZeZástupce MŽP + MPO/MZeZástupce MŽP Technická pracovní skupina MŽP Proces na národní úrovni Formálně je Česká republika vůči evropským institucím zastupována MŽP, nicméně národní pozice je založena na vyjádření příslušného resortu a jeho technické pracovní skupiny.

TECHNICKÉ PRACOVNÍ SKUPINY Technické pracovní skupiny ustavuje či reaktivuje EK. Proces koordinuje a řídí EIPPCB, včetně verifikace obdržených dat. Nominace členů podávají členové Fóra podle čl. 13 IED Člen pracovní skupiny má povinnost informovat o své činnosti člena Fóra, který jej nominoval. Povinnosti členů pracovní skupiny jsou zejména: -být seznámen s relevantními pokyny pro tvorbu BREF, -sbírat příslušné informace (včetně kontroly), -sdílet shromážděná data a informace (zejména z návštěv konkrétních zařízení) a případně poskytovat zpřesnění a vysvětlení, -poskytovat komentáře k dokumentům vypracovaným v rámci procesu, -participovat na jednáních skupiny, -identifikovat či ustavit expertní skupiny na oborové a/nebo národní úrovni s ostatnímu subjekty, které nejsou členy skupiny. K dílčím problémům je možné ustavit podskupiny.

TECHNICKÉ PRACOVNÍ SKUPINY SPECIFICKÉ OTÁZKY Otázky důvěrnosti -Údaje vztahující se k emisím nelze označit za důvěrná. -Primárně může zahrnovat údaje navázané na konkurenceschopnost ( tj. množství produkce, cena apod.) -Pokud není nějaká informace poskytnutá v rámci procesu určená ke zveřejnění (např. jedná se pouze o podpůrný argument či data) musí to být vyznačeno a odůvodněno. -V rámci procesu lze citlivá obchodní data (např. provozní či pořizovací náklady konkrétních technologií) anonymizovat či agregovat. -Vstupní údaje musí být poskytnuty ve vazbě na konkrétní zařízení – následnou anonymizaci či agregaci provede EIPPCB z důvodu transparentnosti procesu.

TECHNICKÉ PRACOVNÍ SKUPINY SPECIFICKÉ OTÁZKY Rozdílné pohledy („Split views“) - Vztahují se k „Závěrům o BAT“. -Poskytují se formou komentáře ke konečnému návrhu (musí respektovat lhůtu pro poskytnutí komentáře) -Musí obsahovat technické zdůvodnění, případně zdůvodnění ve vazbě na ekonomii či mezisložkové vlivy. -Pokud se na zapracování připomínky pracovní skupina neshodne, bude včetně zdůvodnění zahrnuta do závěrečných poznámek v BREF. -Autor připomínky bude uveden jmenovitě v BREF. -V „Závěrech o BAT“ nelze rozdílné pohledy uvádět.

FÓRUM PODLE ČL. 13 IED USTAVENÍ FÓRA Fórum je formální expertní skupinou ve smyslu sdělení C(2010)7649 ze dne Fórum bylo ustaveno Rozhodnutím Komise ze dne kterým se zřizuje fórum pro výměnu informací v souladu s článkem 13 směrnice 2010/76/EU o průmyslových emisích (2011/C 146/03). Ve Úředním věstníku EU zveřejněno Obsah Rozhodnutí: ⁻ Úkoly Fóra (poskytování stanovisek k praktickým náležitostem procesu a BREF) ⁻ Možnost pro EK konzultovat s Fórem všechny otázky související s procesem výměny informací a BAT. Možnost zřizování podskupin. ⁻ Jmenování členů fóra (mimo členské státy jmenuje Generální ředitel DG ENVI EK, organizace musí mít přijatelnou úroveň evropského zastoupení). ⁻ Fóru i jeho podskupinám předsedá EK. ⁻ Předseda může přizvat na jednání další experty či pozorovatele. ⁻ Jednací řád se přejímá prostou většinou a vychází ze standardního textu pro expertní skupiny. ⁻ Otázky důvěrnosti, sekretářských služeb, zveřejňování na internetu a výdajů.

FÓRUM PODLE ČL. 13 IED JEDNACÍ ŘÁD FÓRA Jednací řád byl přijat na jednání Fóra Obsah jednacího řádu: -Jednání svolává předsedající ze své vlastní iniciativy či na základě podnětu prosté většiny členů, pokud s tím předsedající souhlasí. -Agendu navrhuje předsedající a Fórum ji schvaluje na počátku jednání. -Pozvánka na jednání se rozesílá nejpozději 30 dní před jednáním. -Podklady na jednání se rozesílají nejpozději 14 dní před jednáním, ve výjimečných případech 5 dní před jednáním. -Závěry o BAT musí být rozeslány 8 týdnů před jednáním. Komentáře musí členové zaslat 14 dní před jednáním. -Stanovisko Fóra se schvaluje konsensuálně. V případě absence konsensu je to ve stanovisku uvedeno. Lze aplikovat i písemnou proceduru. -Jednání jsou důvěrná, pokud Fórum a předsedající nestanoví jinak. -Záznam z jednání, prezenční listina, konflikt zájmů.

VÝBOR PODLE ČL. 75 IED Z procedurálního hlediska určuje funkci výboru Nařízení č. 182/2011, kterým se stanoví pravidla a obecné zásady způsobu, jakým členské státy kontrolují Komisi při výkonu prováděcích pravomocí. V případě hlavních dokumentů diskutovaných Fórem, zejména „Závěrů o BAT“, navazuje projednávání ve výboru podle čl. 75 IED. EK v dokumentech předkládaných výboru zohlední stanovisko Fóra. Vlastní výbor pak již není místem, které by bylo určeno k detailním technickým debatám o „Závěrech o BAT“ – státy mají schválený mandát k hlasování. Výbor je nutné proto chápat jako formální završení celého procesu.

VÝBOR PODLE ČL. 75 IED JEDNACÍ ŘÁD VÝBORU Obsah jednacího řádu: -Jednání svolává předsedající ze své iniciativy či na žádost prosté většiny členů. -Předsedající sestavuje agendu, rozlišuje mezi hlasovanými a diskutovanými body. -Dokumenty k jednání musí být rozeslány nejpozději 14 dní před jednáním. V případě „Závěrů o BAT“ pak 28 dní. Ve výjimečných případech pak 5 dní. -Volba probíhá kvalifikovanou většinou členských států. -Možnost přizvání expertů podmíněna souhlasem předsedajícího. -Předsedající má za úkol nalézt pro návrh největší možnou podporu. -Možnost tvorby pracovních skupin. -Možnost písemné procedury v případech, kdy byl dokument již výborem diskutován. Výsledek musí být sdělen do 14 dnů. -Sekretářské služby, záznam jednání (s možností připomínek), prezenční listina, konflikt zájmů a další. -Jednání výboru jsou důvěrná.

Kontaktní údaje: Ing. Jan Slavík, Ph.D. tel , Ministerstvo životního prostředí oddělení integrované prevence a IRZ Vršovická 65, Praha 10 Děkuji za pozornost