Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HALOGENIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
Advertisements

Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
NÁZVOSLOVÍ. Názvosloví Oxidační číslo  formální náboj, který by byl na atomu, pokud bychom elektrony vazeb přiřadili atomu s vyšší elektronegativitou.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_16_Bezkyslíkaté kyseliny Autor Melicharová Jana.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3065 NázevHalogenidy Téma hodinyHalogenidy PředmětChemie Ročník(y)8.ročník.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Halogenidy FeCl 3 NH 4 Cl KI AgBr CCl 4 NaCl IF 7.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_14_3_NÁZVOSLOVÍ SOLí Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu:
Další operace s vektory
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rovnice ve slovních úlohách IV.
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
Obecná rovnice přímky - procvičování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Aritmetická posloupnost
Názvosloví binárních sloučenin
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Některé významné uhlovodíky
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
Fyzika – Elektrolýza.
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výroba nápojových prášků
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
Vnitřní paměti počítače
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Paměti počítače, rozdělení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_Slo_II_03 Oxidy 1 ppt.
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Novověká filozofie - Racionalismus
SOLI.
Anorganické názvosloví
Dělení solí Halogenidy (fluoridy, chloridy, bromidy, jodidy) sulfidy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Transkript prezentace:

Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých kyselin a jejich solí. Klíčová slova: hydroxid, kyselina, sůl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martin Metelka Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada:34 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CHKČ2_12 Digitální učební pomůcka

 tříprvkové sloučeniny složené z kationtů kovu a hydroxidových aniontů OH -  vytvoření názvů a vzorců je podobné jako u halogenidů  hydroxidy jsou zásadité, s kyselinami vytvářejí soli  koncentrované roztoky hydroxidů jsou silné žíraviny C  M n+ … kation kovu ( amonný kation NH 4 + )  sk. (OH) - má záporný náboj –I; n = 1, 2, 3 obecný vzorec M(OH) n Obr.1 název: hydroxid + přídavné jméno odvozené od českého názvu kovu + koncovka podstatné jméno

 vytvořte chemické názvy vytvořte chemické vzorce I-nýII-natýIII-itýIV-ičitý NaOHhydroxid draselný Ca(OH) 2 hydroxid barnatý Fe(OH) 3 hydroxid hlinitý

 vytvořte chemické názvy vytvořte chemické vzorce I-nýII-natýIII-itýIV-ičitý NaOHhydroxid sodnýhydroxid draselnýKOH Ca(OH) 2 hydroxid vápenatýhydroxid barnatýBa(OH) 2 Fe(OH) 3 hydroxid železitýhydroxid hlinitýAl(OH) 3

 bezkyslíkaté kyseliny kyslíkaté kyseliny  jednoduché kyslíkaté kyseliny mají obecný vzorec H m AO n  při ředění kyselin lijeme vždy kyselinu do vody  Hydroxidy i kyseliny jsou žíraviny a je nutné s nimi zacházet opatrně! HF kyselina fluorovodíková H 2 SO 4 kyselina sírová HCl kyselina chlorovodíková HNO 3 kyselina dusičná H2SH2S kyselina sirovodíková H 2 CO 3 kyselina uhličitá Obr.1 m, n = 1, 2, 3, 4

 soli bezkyslíkatých kyselin soli oxokyselin (sulfidy, halogenidy) HgSCaSO 4 sulfid draselnýsíran sodný MgCl 2 KNO 3 jodid draselnýdusičnan amonný AlF 3 Na 2 CO 3 bromid sodnýK 2 CO 3 uhličitan draselný

 soli bezkyslíkatých kyselin soli oxokyselin (sulfidy, halogenidy) HgSsulfid rtuťnatýCaSO 4 síran vápenatý K2SK2Ssulfid draselnýNa 2 SO 4 síran sodný MgCl 2 chlorid hořečnatýKNO 3 dusičnan draselný KIjodid draselnýNH 4 NO 3 dusičnan amonný AlF 3 fluorid hlinitýNa 2 CO 3 uhličitan sodný NaBrbromid sodnýK 2 CO 3 uhličitan draselný

Obr. 1: dostupný z WWW: [cit ] Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martin Metelka Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje