Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_05 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Rozvodovky Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
ROZVODOVKY Rozvodovka se skládá: - ze stálého převodu hnací nápravy, - z diferenciálu. Obě ústrojí jsou uložena ve skříni rozvodovky, která je: - u tuhých náprav součástí mostu hnací nápravy, - u výkyvných náprav je obvykle samostatná a upevněna k rámu nebo samonosné karosérii.
ROZVODOVKY Je-li motor uložen ve směru podélné osy automobilu, musí být tok síly změněn o 90 o, protože hnací hřídele jsou vždy uloženy napříč k podélné ose. Změna směru se může provést rozvodovkou s kuželovými koly nebo rozvodovkou se šnekovým převodem (jen zřídka). U vozidel s motory uloženými napříč k podélné ose vozidla se nemusí směr toku sil měnit. Zde se používá rozvodovka s čelními koly.
Účel stálého převodu: ROZVODOVKY Velikost otáček a hnacího momentu se mění stálým převodem tak, aby při zařazení nejvyššího rychlostního stupně v převodovce a při nejvyšších otáčkách motoru měla hnací kola potřebné otáčky a dostatečnou hnací sílu k dosažení nejvyšší rychlosti automobilu. -zvětšení hnacího momentu z převodovky a tím zmenšení otáček, -rozvedení hnacího momentu na hnací kola vozidla.
Druhy stálého převodu: ROZVODOVKY
Požadavky kladené na stálé převody: ROZVODOVKY Zajištění vhodné velikosti stálého převodového poměru (obvykle se navrhuje pro nejrychlejší rychlostní stupeň). Malé rozměry a kompaktnost – ovlivní rozměry a hmotnost celé rozvodovky, což má vliv na: - velikost světlé výšky, - výšku umístění motoru, - velikost neodpérovaných hmot vozidla.
Požadavky kladené na stálé převody: ROZVODOVKY Dobrý záběr ozubených kol – předpoklad dlouhé životnosti a malé hlučnosti – vyžaduje: - tuhou skříň rozvodovky, - tuhá ozubená kola, - jejich vhodné uložení a zajištění možnosti seřizování, - tuhé a vhodně uložené hřídelů. Dobrá mechanická účinnost. Plynulý a bezrázový chod.
ROZVODOVKY -vyrovnávat rozdíly počtu otáček (obvodových rychlostí) hnacích kol zejména při jízdě v zatáčce, -rozdělovat hnací moment na obě hnací kola. Účel diferenciálu: Vyrovnávat rozdíly počtu otáček hnacích kol znamená, že se otáčí např. při jízdě zatáčkou hnací kolo na vnější stravě zatáčky tím rychleji, čím pomaleji se otáčí kolo na vnitřní straně zatáčky. Velikost přenášeného hnacího momentu je určována tím hnacím kolem, které má na vozovce horší adhezi.
Má-li vozidlo poháněno více náprav (přední a zadní, nebo zdvojenou nápravu), pak musí být mezi převodovkou a rozvodovkou umístěno ústrojí, které rozděluje hnací moment na nápravy, tj. rozdělovací převodovku. ROZVODOVKY
OPAKOVÁNÍ: 1. Z jakých částí se skládá rozvodovka? 2. Co víte o uložení skříně rozvodovky? 3. Co je účelem stálého převodu? 4. Jaké jsou kladeny požadavky na stálé převody? 5. Jaký je účel diferenciálu? ROZVODOVKY
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.