Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_18 Tematická oblast: PŘEVODOVKY Téma: Bezstupňové samočinné převodovky Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Bezstupňové samočinné převodovky Převodový poměr se mění plynule v závislosti na jízdních podmínkách. Obecně se označují CVT (Continuosly Variable Transmission). Bezstupňové samočinné převodovky s tlačným ocelovým řemenem Konstrukce bezstupňové převodovky Ford CTX: Hnací moment se přenáší od motoru na unašeč satelitů planetového soukolí 2, který je spojen prostřednictvím spojky 1 s nepohyblivou částí klínové řemenice. Sepnutím spojky 1 se blokuje planetové soukolí a moment se přenáší dále na řemenici. Sepnutím spojky 3 a současně rozepnutím spojky 1 se zabrzdí korunové kolo a přes satelity se moment přenáší na centrální kolo, přičemž se změní smysl otáčení. Centrální kolo je rovněž spojeno s nepohyblivou částí řemenice. Tím je zařazen zpětný chod.
Hlavní částí převodovky je variátor složený z hnací 1 a hnané 2 klínové řemenice. Každá z nich je tvořena dvěma ocelovými kuželovými kotouči, z nichž jeden je pevný a druhý je vůči němu axiálně posuvný. Bezstupňové samočinné převodovky Hnací moment přenáší z hnací řemenice na hnanou ocelový ohebný pás. Ten se skládá z velkého množství ocelových článků navlečených na dvou ocelových ohebných prstencích. Každý prstenec se skládá z deseti pásků tloušťky 0,1 mm. Hnací moment se přenáší tlakem z jednoho článku na druhý.
Princip činnosti: Axiálním posuvem pohyblivých částí řemenic se zvětšují nebo zmenšují činné poloměry r 1 a r 2. Převod do rychla (velká rychlost jízdy): Nastane přiblížením obou částí hnací řemenice (r 1 se zvětší) a současným oddálením obou částí hnané řemenice (r 2 se zmenší). Bezstupňové samočinné převodovky Převod do pomala (velký převodový poměr): Nastane přiblížením obou částí hnané řemenice (r 2 se zvětší) a současným oddálením obou částí hnací řemenice (r 1 se zmenší). Převodový poměr se mění v rozsahu 2,47:1 až 0,44:1.
Bezstupňová převodovka ZF CFT 20 E Ecotronic: Uplatnění: pro osobní automobily střední třídy s pohonem přední nápravy a motorem napříč. Bezstupňové samočinné převodovky 1 – hydrodynamický měnič 2 – blokovací spojka 3 – olejové čerpadlo 4 – řadící mechanismus 5 – reverzační ústrojí 6 – variátor 7 – dvojnásobný stálý převod hnací nápravy 8 - diferenciál
Bezstupňová převodovka Extroid CVT Nissan: Bezstupňové samočinné převodovky Je určena pro automobily s klasickou koncepcí. Přenáší až 400 Nm, což by ocelový pás nevydržel. 1 – měnič momentu 2 – mechanismus zpětného chodu 3 – kladky 4 – hnané disky 5 – pohon kol nápravy 6 – kladky 7 – hnací disky 8 – olejové čerpadlo
Na hnacím hřídeli jsou dva kónické zrcadlově otočené disky s konkávní třecí plochou ve tvaru toroidu. Hnací moment se z hnacích disků přenáší pomocí speciálních pohyblivých kladek na dva protilehlé disky hnané. Bezstupňové samočinné převodovky Disky a kladky jsou za provozu zatíženy silami odpovídajícími 3 až 10 tunám. Změna převodového poměru je extrémně rychlá – kladky kopírují pohyb plynového pedálu při akceleraci nebo zpomalování.
Kladky se pohybují působením hydraulických servoválců řízených elektronickou řídicí jednotkou. Musí být zajištěna 100% synchronizace jejich pohybů. Bezstupňové samočinné převodovky Změna převodového poměru: Dvojice pohyblivých kladek se postupně naklání. Styčné body kladek se přesouvají po kruhové výseči ploch kónických disků a tím se plynule mění převodový poměr. Jsou-li kladky jednou stranou blízko středové osy hnacího disku a protilehlou stranou na okraji hnaného disku, odpovídá to zařazení nejnižšího rychlostního stupně – hnací disk se točí rychle, hnaný pomalu. Jsou-li kladky v opačné poloze – dotýkají se okraje hnacího a středu hnaného disku, hnaný disk se točí mnohem rychleji než hnací. To odpovídá nejvyššímu převodu – do rychla.
Elektronická řídicí jednotka Extroid CVT ovládá převodovku na základě nepřetržitého vyhodnocování: - polohy škrtící klapky (tj. aktuální požadavek řidiče na rychlost), - okamžitých otáček motoru, - otáček hnacích i hnaných disků, - polohy voliče rychlostí, - napětí v systému, - teploty převodového oleje. Bezstupňové samočinné převodovky Pohyb všech čtyř kladek musí být naprosto přesně synchronizovaný, jinak by v mechanismu nastaly velké třecí ztráty a hrozilo by přehřátí.
OPAKOVÁNÍ: 1. Popište uspořádání bezstupňové samočinné převodovky Ford CTX. 2. Na jakém principu probíhá změna převodového poměru u převodovky Ford CTX? 3.Popište uspořádání bezstupňové převodovky Extroid CVT Nissan. 4. Popište funkci toroidního převodu u převodovky Extroid. Bezstupňové samočinné převodovky
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.