Otevřené zahrady Jičínska z. s. (zkratka MAS OZJ) Veřejné projednání strategie Střevač.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Programový rámec Operační program Zaměstnanost (OP ZAM) pro Strategický plán rozvoje území OTEVŘENÉ ZAHRADY JIČÍNSKA z. s. na období
Integrovaná strategie rozvoje území MAS Hrubý Jeseník pro roky Shrnutí dosavadních výstupů.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Předcházení odpadům z pohledu Svazu měst a obcí ČR Pohled obcí a měst jako původců komunálních odpadů Praha, Svaz měst a obcí České republiky.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Práce se strategickými dokumenty v Olomouckém kraji 8. listopadu 2010, Praha Olomoucký kraj.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Projekt „MAS jako nástroj spolupráce pro efektivní chod úřadů“. Prezentace ke konání 2. kulatého stolu dne v Medlově.
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Role dobrovolných svazků obcí (DSO) v ČR při centrálním zadávání 1 Ing. Lukáš Vlček starosta města Pacova předseda Regionální komise Svazu měst a obcí.
2. setkání pracovních skupin „Podnikání a cestovní ruch“
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Strategický rozvoj Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Praha,
Příprava Jihomoravského kraje na programové období 2014–2020 Brno,
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Dokument KAP MSK - obsah
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Pracovní skupina č. 2: Strategický skelet
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Centrum společných služeb
„Váš kraj, Váš rozpočet“
Josef Středula, předseda ČMKOS
Členská schůze MAS Nepomuk,
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
Pracovní skupina č. 2: Strategický skelet
Opatření 1.2 HASIČI PŘÍPRAVA PROJEKTU
Absorpční kapacita Jihomoravského kraje
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Společenská odpovědnost ve školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Akční plán Strategie MAS, Programové rámce, Fische
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Název projektu: Moderní škola
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
AKTUALIZACE REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE ZLÍNSKÉHO KRAJE
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Agroturistika a podnikání na venkově
Pozemkové úpravy.
Spolupráce ASZ a města Břeclav Mgr. Břetislav Fiala
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Představení projektu.
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
kam vlastně směřujeme ??? 
Vyhodnocení naplňování Strategií komunitně vedeného místního rozvoje Místních akčních skupin působících na území Ústeckého kraje a Integrované strategie.
Klíčové aktivity projektu
Národní akční plán čisté mobility
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Otevřené zahrady Jičínska z. s. (zkratka MAS OZJ) Veřejné projednání strategie Střevač

Území MAS Otevřené zahrady Jičínska

Časový rámec tvorby strategie Zahájení prací na tvorbě strategie 10/2012 Dotazníkové šetření se starosty obcí 11/2012 – 05/2013 Monitoring problémů a potřeb ve většině obcích za účasti obyvatel obce 04 – 10/2013 Zpracování analytické části strategie – probíhá průběžně od 02/2013 Zpracování strategické (návrhové) části strategie – probíhá od 10/2013 Implementační plán, finanční rámec a indikátory – budeme zpracovávat nejspíše 01 – 03/ 2015 Předpoklad dokončení strategie schválením v zastupitelstvech všech obcí cca 03/2015 (původně 06/2014) Předpoklad realizace projektů z této strategie od roku 2016 do roku 2022

Programové období aby subjekty na území MAS mohly využít podpory EU, musí MAS OZJ pro svoje území mít zpracovanou strategii komunitně vedeného místního rozvoje (ve zkratce strategie, SCLLD) Charakteristika MAS Integrovaná strategie území MAS (ISÚ) Akční (integrovaný) plán rozvoje území MAS (Programové rámce) Komunitně vedený místní rozvoj

Při zpracování strategie je důležité a žádoucí zapojení partnerů na místní úrovni, občanské veřejnosti a místních ekonomických subjektů Zpracování strategie vychází z Metodického pokynu pro využití integrovaných nástrojů a z Manuálu tvorby Strategie komunitně vedeného místního rozvoje pro programové období 2014 –2020 vydané MMR ČR

Strategie rozvoje území MAS OZJ je střednědobý rozvojový dokument, který se vztahuje k území působnosti MAS propojuje subjekty, záměry a zdroje zohledňuje strategie nižších územních celků (územně-plánovací dokumenty obcí, Programy obnovy vesnice) Musí být v souladu se strategiemi vyšších územně-správních celků včetně strategického rámce EU – Evropa 2020

Obsah strategie – 1. část Úvod  Základní charakteristika MAS  Popis místního partnerství a jeho orgány  Zdůvodnění vymezení místní akční skupiny v území  Historie MAS, zkušenosti s rozvojem území  Definování odpovědnosti za realizaci  Zapojení veřejnosti a členů místního partnerství do tvorby SCLLD  Přehled členů týmu pro přípravu a zpracování strategie  Způsob vyhodnocování SCLLD  Nástroje vyhodnocování SCLLD  Proces vyhodnocování SCLLD  Proces tvorby a východiska zpracování SCLLD

Obsah strategie – 2. část Analytická část  Vymezení území a jeho základní popis  Obyvatelstvo  Technická infrastruktura  Doprava  Vybavenost obcí a služby  Bydlení  Životní prostředí  Život v obcích  Podnikání, výroba, zaměstnanost  Vzdělávání, školství  Řízení obcí, informovanost, spolupráce  Bezpečnost  Cestovní ruch  Památky

Obsah strategie – 3. část Vyhodnocení rozvojového potenciálu území  Územní plánování  Pozemkové úpravy  Rozvojová území  Potenciál v oblasti lidských zdrojů  Potenciál v oblasti služeb, dopravy, občanské vybavenosti a dalších ekonomických činností  Potenciál k zajištění vícezdrojového financování  Typologie území MAS dle Strategie regionálního rozvoje

Obsah strategie – 4. část SWOT analýza celková Souhrnné analytické závěry – vyhodnocení rozvojového potenciálu území Zmapování relevantních strategií  Návaznost na strategické dokumenty EU  Návaznost na strategické dokumenty ČR  Návaznost na strategické dokumenty Královéhradeckého kraje  Soulad strategie MAS OZJ se strategií Královéhradeckého kraje  Návaznost na strategické dokumenty obcí v území MAS OZJ

Obsah strategie – 5. část Monitoring absorpční kapacity Strategická (návrhová) část SCLLD 2014 – 2020  Východiska pro strategickou část  Vize, mise a principy MAS  Strategické cíle, specifické cíle a opatření  Strategické cíle - indikátory Implementační část, finanční rámec  bude teprve zpracováváno

Způsob zpracování strategie Do přípravy byli zapojeni členové MAS i veřejnost Podklady byly shromažďovány na základě průzkumu regionu  Dotazníkové šetření  Komunitně vedená jednání na úrovni jednotlivých obcí  Podklady ke SWOT analýze byly získány formou veřejného projednávání v obcích  Využití statistických veřejně dostupných dat  Využití strategických dokumentů nižších i vyšších územně - správních celků

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Obyvatelstvo SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Nedochází k úbytku obyvatelstva v rámci celého území.  Kladný přírůstek obyvatel stěhováním do obcí na území MAS.  Pozitivní vývojový trend v kategorii obyvatelstva 0 – 14 let.  Záporné tendence ve vývoji přirozeného přírůstku.  Nárůst podílu obyvatelstva 65+.  Nízká míra vzdělanosti obyvatelstva. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Rozvoj obytné funkce obcí s lokalizací v blízkosti kvalitního dopravního napojení a v obcích s atraktivním prostředím.  Stabilizace obyvatelstva v obcích ve vnitřní periferii.  Ztráta venkovského charakteru obcí – desurbanizační procesy.

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Technická infrastruktura SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Diverzifikace zdrojů energie a tepla.  Značná část obcí je plynofikovaná.  Větší část obcí je napojena na veřejný vodovod.  Ve většině obcí je vyhovující připojení k internetu.  Většina obcí má obecní rozhlas.  Neúplné pokrytí území kanalizační sítí.  Stáří kanalizačních a vodovodních sítí.  Většina obcí není napojená na čistírnu odpadních vod.  Špatný stav elektrických sítí a veřejného osvětlení. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Efektivní řešení ekologické likvidace odpadních vod.  Stabilizace technického stavu existujících kanalizačních sítí.  Rozšíření počtu napojených objektů na čistírnu odpadních vod.  Rozšíření alternativních zdrojů vytápění.  Nárůst podílů domácností s priorizací zdroje energie z tuhých paliv.  Nedostatek pitné vody v obcích, které nejsou napojeny na veřejný vodovod.

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Doprava SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Územím MAS prochází silnice I/16, I/32 a I/35.  Dobrá dopravní dostupnost z území MAS na rychlostní komunikace, respektive na spádová centra vyšších úrovní.  Hustá síť silniční a železniční infrastruktury.  Existence cyklotras a pěších tras.  Do všech obcí zajíždí autobusová doprava  Špatný technický stav místních komunikací.  Chybějí východní obchvat Jičína (přeložka II/286) a chodníky při silnicích I. třídy v obcích.  Velká intenzita provozu v obcích, kterými prochází silnice první třídy.  Veřejná doprava je omezována a zdražována.  Nedostatek cyklostezek. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Podpora dostupnosti veřejné dopravy.  Rozvoj substitučních služeb v oblasti dopravní obslužnosti (spolupráce obcí).  Rozšíření systému bezmotorové dopravy v rámci oblasti cestovního ruchu a pohybu obyvatel.  Rozvoj letecké dopravy.  Zhoršující se stav krajských a státních silnic.  Nedostatečná dopravní obslužnost má negativní vliv na stabilizaci obyvatelstva.

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Vybavenost obcí a služby SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Základní vybavenost obcí službami je na dostatečné úrovni.  Nebyly identifikovány. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Nebyly identifikovány.

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Bydlení SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Obce nabízejí stavební parcely pro novou výstavbu.  Nebyly identifikovány. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Výstavba obecních bytů.  Rozvoj obytné funkce obcí s neadekvátním zajištěním základních služeb a vybaveností.

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Životní prostředí SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Relativně čisté ovzduší na celém území.  Chráněná území a přírodní památky.  Obce mají zajištěné sběrné dvory, systém třídění odpadů.  Nenarušená krajina a příroda, atraktivní krajinný ráz.  Kvalitní bonita zemědělské půdy.  Výskyt lokálních zdrojů znečištění ovzduší.  Vysoká míra prašnosti a hlučnosti v obcích exponovaných automobilovou dopravou (osobní, nákladní).  Existence starých ekologických zátěží.  Nízká zalesněnost území.  Neudržované vodní toky a vodní plochy. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Udržovat a rozšířit chráněné přírodní památky.  Podpora ekologického zemědělského hospodaření – sady, louky, pastviny, zahrady.  Obnova alejí a zalesňování.  Redukovat a sanovat staré ekologické zátěže.  Podpora ekologické výchovy obyvatelstva.  Vytvářet biokoridory a biocentra.  Realizace preventivních protipovodňových opatření.  Negativní narušení krajiny realizací velkých liniových a prostorových staveb (velké rozšíření zástavby, fotovoltaické elektrárny).  Nedostatečná údržba krajiny, vodních toků – záplavy, povodně.

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Život v obcích SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Bohatý společenský život a aktivní činnost velkého množství spolků.  Existence základních sociálních služeb.  Základní nabídka zdravotnických služeb.  Dostatečná nabídka ploch a prostor pro volnočasové aktivity.  Oblastní nemocnice v Jičíně.  Vybavení pro sportovní a kulturní volnočasové aktivity.  Omezená kapacita sociálních služeb. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Rozvoj dostupnosti sociálních služeb se zaměřením na terénní a odlehčovací služby.  Budování zázemí pro kulturní a spolkovou činnost.  Rekonstrukce a výstavba ploch pro volnočasové aktivity.  Oživování místních tradic.  Rušení základních služeb v obcích.  Nespolupráce občanů a nezájem mladých lidí o dění v obci.  Úpadek spolkové činnosti.  Prohlubování sociálních problémů v lokalitách s osobami ohroženými sociálním vyloučením.

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Podnikání, výroba, zaměstnanost SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Rozšířená právní forma podnikání OSVČ.  Město Jičín má významnou pracovní funkci (průmyslová zóna).  Dobré podmínky pro rozvoj podnikání.  Podnikání v zemědělství.  Řešení sezónní nezaměstnanosti formou veřejně prospěšných prací.  Nedostatečná podpora malého a středního podnikání.  Nadprůměrná míra nezaměstnanosti.  Relativně nízká diverzifikace ekonomické základny.  Absence sekundárního sektoru s návaznosti na zemědělskou produkci. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Podpora malého a středního podnikání s priorizací oblasti zemědělství.  Rekonstrukce/revitalizace nevyužitých objektů a jejich následné využití pro podnikání.  Podpora institutu sebezaměstnání (poradenství, vzdělávání, nabídka relevantních ploch).  Příliv nových investorů do průmyslové zóny v Jičíně a v Kopidlně.  Ekologické hospodaření na zemědělské půdě.  Flexibilní pracovní a zkrácené úvazky.  Snižování podílu subjektů malého a středního podnikání.  Nedostatečná diverzifikace ekonomické základny a následná závislost regionálního trhu práce na ekonomicky globalizovaném chování velkých zahraničních firem.  Ztráta pracovních příležitostí.

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Vzdělávání a školství SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Dostupná nabídka všech stupňů školských zařízení.  Vyhovující kapacita školských zařízení (ZŠ a SŠ).  Rozmanitá struktura oborů středních škol.  Malá kapacita MŠ.  Omezená nabídka učebních oborů. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Univerzity 3. věku.  Systém dalšího vzdělávání mimo systém školství.  Rekvalifikační kurzy.  Komunitní školy.  Soukromé MŠ, dětské skupiny.  Udržitelnost provozu stávajících školských zařízení v periferních obcích (především ZŠ).

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Řízení obcí, informovanost, spolupráce SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Obce mají webové stránky.  Existence tištěných zpravodajů.  Obce ve větší míře využívají obecní rozhlas.  4/5 starostů ve vedení obcí jsou neuvolněnými.  Nevyhovující technický stav budov pro výkon veřejné správy. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Zpracování programů rozvoje obcí – koncepční rozvoj.  Podpora rozvoje občanské společnosti.  Spolupráce obcí na sdílení komunikačních a informačních sítí.  Podpora rozvoje občanské společnosti.  Komplexní pozemkové úpravy.  Územní plány a jejich aktualizace.  Zapojení mladých lidí do řízení obcí.  Zvýšení intenzity institucionální spolupráce obcí.  Účelová spolupráce obcí – integrace témat, využití úspor z rozsahu.  Pokles rozpočtových zdrojů pro rozvojové aktivity a zvýšení závislosti na dotacích.

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Bezpečnost SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Na území MAS je podprůměrný výskyt trestných činů  Zastaralé technické vybavení a nevyhovující zázemí pro SDH. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Nebyly identifikovány.

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Cestovní ruch SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Dostatečná nabídka kvality a kapacit infrastruktury cestovního ruchu.  Provoz turistických informačních center.  Spolupráce turistického informačního centra v Jičíně s Czechtourismem.  Nabídka balíčků cestovního ruchu.  Nebyly identifikovány. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Rozšíření nabídky turistických produktů.  Rozvoj venkovské turistiky.  Rozvoj managementu cestovního ruchu.  Nebyly identifikovány.

DÍLČÍ SWOT ANALÝZA – Památky SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY  Množství udržovaných a opravených památek.  Množství památek v havarijním stavu. PŘÍLEŽITOSTIHROZBY  Využití památek pro potřeby cestovního ruchu a života v obcích.  Zpřístupnění památek a jejich větší propagace.  Ztráta kulturního dědictví nerealizovanými opravami sakrálních a světských objektů.

Obsah strategické části VÝCHODISKA PRO STRATEGICKOU ČÁST Základní směry rozvoje MAS jsou stanoveny prostřednictvím mise, vize a principů rozvoje. Tyto hlavní myšlenky jsou pak rozpracovány formou cílů a opatření. Mise je rámcová představa o smyslu a účelu existence MAS a účelu tvorby její strategie („co a pro koho MAS dělá“); vyjadřuje tedy základní myšlenku, proč MAS zpracovává svou strategii a co od ní očekává. Mise v sobě zahrnuje i nejvýznamnější principy rozvoje, tedy vyjádření, jak bude MAS Otevřené zahrady Jičínska dosahovat účelu své strategie a jak zajistí, aby její mise byla unikátní a odlišovala ji od ostatních MAS. Formulovanými principy se budou aktéři MAS při naplňování strategie řídit.

Obsah strategické části Dlouhodobý obraz budoucnosti MAS představuje vize. Jde o představu budoucí podoby MAS, o tom, v čem se bude měnit a zlepšovat. Je jakousi „směrovkou“ rozvoje, která může přesahovat návrhové období integrované strategie. Vize je konkretizována pomocí priorit, cílů a opatření, jimiž budou moci aktéři usměrňovat vývoj MAS k žádoucímu stavu. Cíle stanovují, čeho chce MAS dosáhnout realizací své integrované strategie, tedy do roku Cíl musí být formulován takovým způsobem, aby bylo možné hodnotit, zda jej bylo dosaženo. Pokud se jedná o kvalitativně pojatý cíl, nemusí být číselně vyjádřitelný, ale měl by být určitým způsobem hodnotitelný. Podrobněji jsou cíle charakterizovány prostřednictvím opatření. Opatření jsou definována jako zásadní úkoly k naplnění stanovených cílů, formulují přístup k řešení jednotlivých témat. Při větším počtu opatření jsou obvykle pro přehlednost seskupována dle jejich zaměření do tematických okruhů/oblastí apod.

Mise, vize, principy rozvoje MAS OZJ VIZE do roku Území MAS Otevřené zahrady Jičínska je regionem příjemným pro život obyvatel i návštěvníků. Obyvatelé mají dostatek pracovních příležitostí i příležitostí k volnočasovému vyžití, pro cestovní ruch je k dispozici kvalitní infrastruktura i služby. Kvalitu životního prostředí podporují dobudované sítě technické infrastruktury. Veškeré rozvojové aktivity respektují unikátní charakter krajiny.

Strategický cíl 1: Stabilizace obyvatelstva v území 1.1. Optimalizace technické infrastruktury na území MAS 1.2. Zkvalitnění a zvýšení nabídky služeb občanské vybavenosti 1.3. Rozvinutá občanská společnost a smart administration Budování dešťové a splaškové kanalizace a ČOV Dobudování vodovodů Rekonstrukce místních komunikací a chodníků Vyřešení problémů s funkčností ostatních sítí technické infrastruktury Stabilizace sítě škol a rozvoj školských zařízení Rozvoj vzdělávání Rozvoj sociálních služeb Podpora aktivního trávení volného času Rozvoj tradic Podpora činnosti spolků, zapojení občanů do života v obcích Inovativní způsoby poskytování veřejných a soukromých služeb Podpora strategického a územního plánování a řízení obcí Vytváření prostředí pro spolupráci v rámci území MAS Dopravní obslužnost

Stabilizace obyvatelstva v území konkrétní infrastrukturní problémy v konkrétních místech vazba rozvoje infrastruktury na bydlení / na podnikání specifikace problémů na místních komunikacích MŠ, ZŠ – kapacita, kvalita, dostupnost → další využití MŠ a ZŠ (mimoškolní aktivity, využití školních objektů např. pro spolkovou činnost, kroužky, apod. názor na další stupně vzdělávání – SŠ, VŠ, vzdělávací kurzy, celoživotní vzdělávání sociální služby – povědomí, možnosti, nedostatky, dostupnost volnočasové aktivity – akce v obcích, nutnost dojíždět (jaký typ VČA?), místní kultura, aktivity spolků, práce s mládeží – organizační, finanční možnosti, dobrovolnický zájem? dostatečnost / nedostatečnost veřejné dopravy, využívání veřejné dopravy, individuální doprava (školy, zaměstnání, služby) Spolupráce v území – obce x podnikatelé x spolky → společné projekty, společné akce, společné plánování…

Strategický cíl 2: Udržení kvalitního životního prostředí 2.1. Kvalitně udržovaná krajina 2.2. Eliminace zdrojů znečištění složek životního prostředí 2.3. Zvyšování kvality životního prostředí aplikací moderních ekologických nástrojů Péče o krajinu Komplexní pozemkové úpravy a protierozní opatření Údržba a vzhled obcí Optimalizace nakládání s odpady Snižování podílu ekologicky škodlivého vytápěných obytných domů Odstranění starých ekologických zátěží Realizace energetických úspor ve veřejných a soukromých objektech Využití potenciálu obnovitelných zdrojů energie Osvěta a vzdělávání v oblasti péče o životní prostředí

Kvalitní životní prostředí zásadní nedostatky ve vzhledu obcí (konkrétně, lokalizovat) – veřejná prostranství, soukromé pozemky / budovy, mobiliář zdroje znečištění? – Kde konkrétně? Příčina? Zdroj? Rozsah? Riziko? Obnovitelné zdroje? – Jaké? Kde? Energetické úspory – veřejné budovy

Strategický cíl 3: Diverzifikovaná a konkurenceschopná ekonomická základna regionu 3.1. Vytváření podmínek pro podnikání a růst zaměstnanosti 3.2. Koordinace a rozvoj atraktivit cestovního ruchu 3.3. Management a marketing ekonomického rozvoje území Zvýšení využití stávajících ploch a infrastruktury pro podnikání Podpora zemědělců a diverzifikace zemědělství Podpora místních řemesel a tradičních produktů Zkvalitnění základní infrastruktury a služeb Podpora inovativních podnikatelských aktivit a využívání nových technologií Revitalizace brownfields Budování a rekonstrukce doprovodné infrastruktury a služeb Podpora společného municipálního a regionálního marketingu Podpora sociálního podnikání Podpora společné organizace cestovního ruchu na území MAS Rozvoj spolupráce veřejného a soukromého sektoru Obnova a opravy kulturně-historických památek Podpora tvorby turistických produktů Budování a opravy cyklostezek a cyklotras

Diverzifikovaná a konkurenceschopná ekonomika Stávající plochy připravené pro podnikání? Co s nimi? Jak je naplnit? Nevyužívané průmyslové a zemědělské objekty (brownfields) – kde? vlastnictví? Tradiční produkty nebo výroby a služby v regionu – o co se jedná? Jak je tradice dlouhá a úspěšná? Kdo tuto tradici představuje? Jaké jsou zkušenosti? Jak se rozvíjí / proč upadá? Diverzifikace zemědělství – jakým způsobem, o co zemědělci usilují, jakým směrem chtějí diverzifikovat? Podpora podnikání? – co by mělo být podporováno a jak? Chcete v regionu cestovní ruch? Vidíte v tom ekonomický prospěch, možnost zaměstnanosti v místě bydliště? Na co především lákat turisty? Na jaké atraktivity? Jak by se měl region profilovat? Máme zájem o cykloturisty? Je představa o síti cyklotras a s jakými službami? Jak jednotně zorganizovat cestovní ruch v území? Vnitřní x vnější marketing? Co komu propagovat? Jak vtáhnout do hry obyvatele – regionální hrdost, patriotismus, vnímaná image...?

Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ Nositelem projektu je Sdružení místních samospráv. V rámci MAS OZJ je do projektu zapojeno 38 obcí v okresu Jičín. Celkově v rámci ČR je pak do projektu zapojeno obcí v 9 krajích, prostřednictvím 69 MAS. Výstupy tohoto projektu mají za cíl:  zefektivnit činnost úřadů veřejné správy,  snížit finanční nároky na chod administrativy,  zvýšit výkonnost a kvalitu prováděných věcných agend úřadu při využití aplikace moderních metod,  prezentaci kladných příkladů společné praxe ve spolupráci obcí  zlepšovat horizontální komunikaci (výměnu informací) mezi pracovníky ve veřejné správě na stejné pozici

Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ Témata pro spolupráci mezi obcemi jsou následující:  Protipovodňová opatření jako součást krizového řízení  Regionální školství  Odpadové hospodářství  Doprava a veřejná dopravní obslužnost  Zaměstnanost V rámci území MAS se můžeme podrobněji zabývat pouze 3 tématy spolupráce z výše uvedených 5 témat. Vybrali jsme tato tři témata:  Protipovodňová opatření jako součást krizového řízení  Regionální školství  Zaměstnanost

Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ V rámci projektu vznikne (výstupy projektu jsou):  Studie současného stavu výkonu veřejné správy v obcích a návrh jejího efektivnějšího výkonu na platformě MAS  Metodika meziobecní spolupráce na platformě MAS pro efektivnější výkon státní správy a samosprávy  Koncepční návrh legislativního řešení meziobecní spolupráce na platformě MAS  Zásobník dobré praxe - kuchařka ověřených nápadů z celé ČR a EU  Dodatek ke strategii MAS OZJ pro období 2014 – 2020 věnující se meziobecní spolupráci na platformě MAS.

Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ Předpokládaný harmonogram realizace projektu Představení projektu „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ a výběr témat ke spolupráci obcí v rámci území MAS OZJ 10/2014 – 11/2014 Workshop pro starosty zapojených obcí11 – 12/2014 Studie současného stavu fungování veřejné správy v obcích a případný návrh pro efektivnější výkon 11/2014 – 04/2015 Zpracovávání Metodiky meziobecní spolupráce a její aplikace do strategie MAS OZJ 12/2014 – 05/2015 Vypracování Koncepčního návrhu legislativních řešení pro efektivnější veřejnou správu na základě meziobecní spolupráce v rámci MAS 04/2015 – 08/2015 Zpracování a vydání Zásobníku dobré praxe – kuchařka ověřených nápadů z celé ČR a EU 04/2015 – 08/2015 Workshop pro starosty zapojených obcí a závěrečná konference na téma MAS jako nástroj meziobecní spolupráce 11/2015

Strategie MAS OZJ Posílejte nám svoje připomínky ke strategii. Sdělte nám svoje projektové záměry, nejlépe em ve formuláři pro projektový záměr. Sledujte další proces tvorby strategie na webových stránkách Děkuji Vám za pozornost. Mgr. Kamila Kabelková, manažerka MAS tel ,