Podpora žáků se zdravotním postižením I (Implementace APIV) Ferdinand Hrdlička Praha, 20. září 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Příležitosti pro rozvoj předškolního vzdělávání.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání – Prioritní osa 3
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Metodický výklad výzvy
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
PRACOVNÍ SKUPINA VZDĚLÁVÁNÍ A ZAMĚSTNANOST 11. září 2015.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v mateřských školách Seznámení s projektem Milan Podpera.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Pracovní setkání v rámci připravovaného IPo s názvem „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji“ 1.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Cíl a identifikace výzvy
Projekt Podpora práce učitelů - PPUČ
MAP – Místní akční plán ORP RK
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Realizace vašich potřeb prostřednictvím OP VVV
Šablony OP VVV a podpora nadání
Místní plán inkluze + OP VVV
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Implementační projekt KAP
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Vzorový projekt pro ZŠ.
Model intenzivní podpory
Vzorový projekt pro gymnázia
Řídicí výbor DDM Monet v Praze 12
Vzorový projekt pro ZŠ.
Financování digitálního vzdělávání z OP VVV
Transkript prezentace:

Podpora žáků se zdravotním postižením I (Implementace APIV) Ferdinand Hrdlička Praha, 20. září 2016

Východiska 2

Pojetí inkluze v OP VVV  Inkluze je průřezové téma PO 3 – Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání  Smyslem je vytvoření podmínek pro vzdělávání všech dětí, žáků a studentů ve společném integrujícím výchovném prostředí.  Děti navštěvují místní běžnou školu hlavního vzdělávacího proudu a jsou společně vzdělávány přiměřeně svým zájmům, schopnostem a nadání  Podpora učitelů (včetně budoucích) pro získání kompetencí v proinkluzivním vzdělávání dětí a žáků Výsledek - organizace, ve kterých se zvýšila kvalita výchovy a vzdělávání a proinkluzivnost 3

Koncepce podpory škol Prioritní osa 3 je postavena na základní tezi, že klíčovým článkem kvality škol jsou motivovaní a kompetentní učitelé a ředitelé (Strategie 2020). Pro mateřské a základní školy byl zvolen systémový přístup. Cílem je rozvíjet ve školách motivující kulturu zaměřenou na maximální úspěch pro každého žáka a každého učitele a na trvalý pedagogický rozvoj celé školy. Filozofií je omezený počet vzdělávacích cílů vzájemně propojených a sladěných v soustavě projektů a výzev - realizace místních akčních plánů je součástí. Podporujeme podstatné složky kvality škol - Kultura učení, Leadership, Inkluze, Metodická podpora učitele (Mentoring), Aktivizující formy učení. 4

Věcné zaměření výzvy 5

Cíl výzvy Cílem výzvy je umožnit začleňování dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol. Stěžejní je maximální rozvoj dítěte a žáka, kterému škola musí být schopna zajistit vhodné podmínky pro vzdělávání. Důraz bude kladen na podporu pedagogických pracovníků, a to formou síťování se zkušenými kolegy. Výzva umožní vznik a šíření chybějících metodických materiálů.

Povinná aktivita – Řízení projektu Žadatel je povinen tuto aktivitu v žádosti o podporu uvést jako samostatnou klíčovou aktivitu s názvem Řízení projektu. Obsahem popisu klíčové aktivity musí být:  popis složení realizačního týmu složeného z administrativního a odborného týmu;  popis případných podpůrných systémů (například SharePoint) sloužících k efektivnímu řízení projektu;  další informace k řízení projektu (například porady realizačního týmu aj.).

Podporované povinně volitelné aktivity: I.Centra kolegiální podpory II.Podpora žáků se SVP při vstupu na trh práce III.Spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání při začleňování dětí a žáků se SVP v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura IV.Rodičovská fóra V.Inovativní přístupy vedoucí k začleňování žáků se SVP do výuky v heterogenních kolektivech škol 8

Podporované volitelné aktivity: I.Tvorba pracovních listů, metodických materiálů pro RVP ZV II.Aktivity na podporu dětí a žáků z povinné cílové skupiny III.Tuzemské i zahraniční stáže pro pracovníky pracující s cílovou skupinou IV.Osvětové aktivity na podporu inkluzivního vzdělávání 9

Centra kolegiální podpory Podpora mateřských, základních a středních škol v roli center kolegiální podpory a vzájemného učení škol a pedagogů v zavádění a rozvoji inkluzivního vzdělávání. Cílem je podpora pedagogických pracovníků při práci s povinnou cílovou skupinou, prostřednictvím šíření metodických materiálů, síťování, předávání zkušeností dobré praxe, podpory hospitací a pracovních skupin. Povinnost doložit metodiku práce s cílovou skupinou (příklady programů v centrech) 10

Centra kolegiální podpory 1)síť inkluzivních škol – propojí se školy, které umějí vzdělávat žáky v heterogenním kolektivu; 2)síť specializovaná na konkrétní typ speciálně vzdělávacích potřeb (nutné však vždy směřovat k poskytování podpory běžným školám při vzdělávání těchto dětí/žáků). V případě, že tuto síť bude vytvářet speciální škola, musí v rámci projektu spolupracovat alespoň se čtyřmi běžnými školami, a to minimálně ze dvou krajů. 11

Podpora žáků se SVP při vstupu na trh práce Cílem aktivity je zvyšovat povědomí žáků o právech a povinnostech vyplývajících ze zaměstnání, rozvíjet pracovní a sociální dovednosti žáků, připravit je na přechod do pracovního prostředí. Podpora teoretické i praktické přípravy žáků se SVP na zaměstnání prostřednictvím volnočasových aktivit či vícedenním intenzivním tréninkem. Metodika práce s cílovou skupinou - konkrétní aktivity, které žáky budou připravovat na zaměstnání, jak po teoretické, tak praktické stránce 12

Spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání při začleňování dětí a žáků se SVP v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura 1.vzájemné učení/spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání, 2.pilotní aktivity ve školách (včetně základních uměleckých škol, dále jen ZUŠ) a školských zařízeních, které individuálně integrují děti a žáky se SVP, tuto aktivitu doprovázejí tvorbou metodických materiálů, 3.spolupráce s vysokými školami, které zajišťují přípravu budoucích pedagogů včetně rozvoje didaktik všech vzdělávacích oborů oblasti Umění a kultura, 13

Spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání při začleňování dětí a žáků se SVP v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura 4.vytvoření návrhu na úpravu vzdělávacích obsahů ve školních vzdělávacích plánech (dále jen ŠVP) konzervatoří s ohledem na budoucí pedagogickou dráhu absolventů, posilování kompetencí absolventů konzervatoří vzdělávat žáky se SVP, 5.vytvoření návrhu na úpravu vzdělávacích obsahů v ŠVP včetně metodických materiálů pro všechny obory základních uměleckých škol z hlediska začleňování žáků se SVP 14

Rodičovská fóra Cílem propojovat především rodiče dětí a žáků prostřednictvím vzniku lokálních skupin rodičů s možností diskuze jak vzdělávat děti a žáky se SVP v běžných školách hlavního vzdělávacího proudu. Podmínky: Fóra musí vzniknout ve všech krajích Setkávání minimálně 1x měsíčně – prezenční formou Rodiče musí mít možnost vyjádřit svobodně své názory a sdělit ostatním své zkušenosti Žadatel setkávání koordinuje a metodicky vede 15

Rodičovská fóra Povinné výstupy: 1)Příručka o tom, jak provozovat rodičovská fóra – žadatel během realizace této aktivity nasbírá zkušenosti dobré praxe jak vést a rozvíjet rodičovská fóra v prostředí ČR. 2)Souhrn podnětů vzešlých z rodičovských fór směrem ke školám a školským zařízením či dalším institucím. 16

Inovativní přístupy vedoucí k začleňování žáků se SVP do výuky v heterogenních kolektivech škol Podpora inovativních aktivit umožňujících začleňování dětí a žáků se SVP vzdělávaných ve studijních skupinách/třídách zřízených podle §16 šk. Zákona v běžných školách hlavního vzdělávacího proudu. Musí docházet k pravidelnému a dlouhodobému propojování žáků se zdravotním postižením s žáky intaktními přímo ve vyučování. V rámci žádosti o podporu musí být zpracován Inovační záměr a aktivita musí být evaluována. 17

Tvorba pracovních listů, metodických materiálů pro RVP ZV Podpora tvorby materiálů pro jeden vzdělávací obor, v rámci něho musí být zpracovány materiály pro očekávané minimální výstupy pro jedno období v jenom stupni a pro jednu složku. 18 Aktivity na podporu dětí a žáků z povinné CS Rozvoj žáků se SVP ve školách hlavního vzdělávacího proudu prostřednictvím volnočasových aktivit i ve výuce. Zapojeno musí být minimálně 10 % žáků se SVP a současně alespoň 50 % žáků intaktních.

Tuzemské a zahraniční stáže pro pracovníky pracující s CS Cílem je výměna zkušeností se zahraničními kolegy formou síťování v oblasti vzdělávání dětí a žáků se SVP. Podporovány budou minimálně 5 – 10 denní stáže v zahraničí, především pro pedagogické pracovníky, výjimka platí při současné volbě aktivity Osvětové aktivity na podporu inkluzivního vzdělávání Podpora osvětových aktivit v oblasti inkluze – prezentace příkladů dobré praxe, pořádání seminářů, přednášek, tvorba videí, plakátů.