Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_02_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Život ve středověkém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_13_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:O životě lidí.
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Vznik a funkce bank. Co to vlastně banka je? Instituce, poskytující finanční služby Základní činnost – shromažďování volných peněžních prostředků Umožňuje.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Veřejné rejstříky - Obchodní rejstřík.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Neolit  Šablona: III/2  Číslo: 68  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“ 
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Název školy: Základní škola Městec Králové
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
Matouš Bořkovec, ZŠ Mikoláše Alše
Česká republika Obyvatelstvo
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Jindřiška Řehořková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Antické Řecko – doba železná
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Opakujeme dějepis na II. stupni
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Raná řecká tyranida, Sparta
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
Republika Jižní Afrika
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Poslední Přemyslovci Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Středověká Města Šárka Papoušková 2.B.
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
Druh učebního materiálu
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Základní škola Rosice, okres Chrudim
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Celkový základ daně.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_02_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Život ve středověkém městě Anotace: Prezentace k výkladu o životě a obyvatelstvu ve středověkých městech. Datum:

Společnost ve středověkých městech: Tvoří ji městský patriciát, měšťané a neplnoprávní obyvatelé měst. Měšťané - plnoprávní obyvatelé měst  majitelé domů  majitelé velkých dílen  řemeslničtí mistři  majitelé živností  bankéři  obchodníci  rejdaři

Patriciové  nejbohatší měšťané, vlastní domy na náměstí  ovládají městskou správu  v Čechách je městský patriciát často německého původu / v důsledku vnější kolonizace při zakládání měst/ Tzv. Kamenný dům v Kutné Hoře je ukázkou bohatého patricijského domu

Rekonstruovaný gotický dům U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí v Praze

Neplnoprávní obyvatelé měst:  nevlastní ve městě dům  pracují za mzdu  patří sem např. -tovaryši -nádeníci -služebnictvo -městská chudina – žebráci, tuláci

Řemeslnické cechy:  Sdružovaly mistry jednoho řemesla, např. pekaře, kováře, zlatníky, cínaře, koláře, bednáře, tkalce…  Díky specializaci bylo v našich městech zastoupeno řemesel.  Členy cechu byli mistři, tovaryši a učedníci.  Funkce cechů:  Organizační : zajistit obživu pro všechny členy cechu  Regulační: bránit cech před konkurencí  Sociální: navzájem si pomáhali, starali se např. o vdovy a sirotky

Cechovní znaky nalezneme na cechovních praporech, ale hlavně sloužily jako vývěsní štíty řemeslníků. Přiřaďte správně řemesla ke znakům: rukavičkář, rybář, holič, barvíř, sedlář, knihař

 Řemeslníci měli své dílny v přízemí měšťanských domů, v tzv. mázhauzu, své výrobky vystavovali v otevřených podloubích domů.  Bohatí obchodníci nabízeli své zboží ve svých domech a skladech, chudší jen v krámcích a boudách na tržišti, někteří nabízeli své zboží po domech.  Směnný obchod byl zcela nahrazen peněžním hospodářstvím. Jak se obchodovalo:

Městská samospráva:  Někde velmi rozsáhlá, např. italská města Benátky, Florencie, kde vládli volení zástupci významných rodů. /městské republiky/  V Čechách byla v čele královských měst volená městská samospráva z řad patricijů.  Volení konšelé tvořili městskou radu.  Královský rychtář zastupoval zájmy krále.

Gheta  Oddělené části měst v nichž žili Židé /ulice, čtvrti/  Židé tu měli svou synagogu /modlitebnu/ a hřbitov.  Byli pod zvláštní ochranou krále.  Nesměli vykonávat řemesla pro ostatní obyvatele města.  Lidé je neměli rádi, nerozuměli jejich zvyklostem.  Občas docházelo k pogromům, útokům křesťanů na židovské obyvatelstvo.

Židovská kultura a náboženství Staronová synagoga v Praze Synagoga v Plzni

Svitek Tóry Svatostánek, v němž je v synagoze uložena Tóra

Citováno pod licencí Creative Commons Snímek 3 – Kamenný dům v Kutné Hoře. Snímek 4 – Dům U Kamenného zvonu. Dum_u_kamenneho_zvonu.jpg/400px-Praha_-_Dum_u_kamenneho_zvonu.jpg Dum_u_kamenneho_zvonu.jpg/400px-Praha_-_Dum_u_kamenneho_zvonu.jpg Snímek 7 – Cechovní znaky. Babiere.jpg Babiere.jpg Buchbinder.jpg F%C3%A4rber.jpg htt Handschumacher.jpg

Snímek 11 - Staronová synagoga. Andreas Praefcke. pg/220px-Praha_Staronova_Synagoga.jpg pg/220px-Praha_Staronova_Synagoga.jpg Synagoga v Plzni. Miaow Miaow. g/220px-Great_Synagogue_Plzen_CZ.jpg g/220px-Great_Synagogue_Plzen_CZ.jpg Snímek 12 - Synagoga v Lyonu. Horsch, Willy. Tóra. Innenansicht-Synagoge-Glockengasse-040.JPG/440px-K%C3%B6ln-Tora-und-Innenansicht- Synagoge-Glockengasse-040.JPG PRAMENY: Mandelová Helena, Kunstová Eliška, Pařízková Ilona. Dějiny středověku a počátků novověku. Liberec: Dialog, 2002, II.téma, kapitola 6, s ISBN