MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Praha, Centralizované zadávání veřejných zakázek RNDr. Jiří Svoboda ředitel Odbor veřejného investování MMR ČR
Centralizované zadávání Přínosy (zahraniční i domácí zkušenosti) úspory z rozsahu - agregace (sčítáním) poptávek za více zadavatelů snížení transakčních nákladů – omezení počtu ZŘ, snížení administrativních nákladů zvýšení odbornosti pracovníků zajišťujících CZ oslabení možnosti korupčního jednání a zvýšení transparentnosti – centralizace aktivit, větší dohled, používání elektronických nástrojů posílení principů 3E - účelnost, hospodárnost, efektivita Centrální nákupy (za více zadavatelů) určených komodit Rozšíření využívání institutu centrálního zadavatele, dle § 3 zákona č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
3 Obsah prezentace Realizovaná opatření a projekty MMR v oblasti zadávání veřejných zakázek Stav a vývoj trhu VZ Novela ZVZ NIPEZ – informační podpora pro CZ Elektronické tržiště veřejné správy NEN – národní el. nástroj Číselník NIPEZ – standardizace komodit Centralizované zadávání – strategické dokumenty
Přehled vývoje ukazatelů trhu VZ Predikce Růst DHP (%)9,74,3-1,71,12,12,834,7 HDP (mld. Kč) Trh VZ (% z HDP)* 17,514,414,313,713,0 Trh VZ (mld. Kč)* ISVZUS (mld. Kč)216,7306,2297,7268,0 * Všichni zadavatelé Zdroj: - říjen 2011http:// doc. Ing. Jan Pavel, Ph.D., Vysoká škola ekonomická v Praze - Aktualizovaný odhad velikosti trhu veřejných zakázek v letech – říjen 2011
Vývoj HDP ČR (mld. Kč) Predikce Růst DHP (%)9,74,3-1,71,12,12,834,7 HDP (mld. Kč) říjen 2011
Vývoj trhu VZ (mld. Kč) Predikce Trh VZ (% HDP)* 17,514,414,313,713,0 Trh VZ (mld. Kč)* * Všichni zadavatelé Zdroj: - říjen 2011http:// doc. Ing. Jan Pavel, Ph.D., Vysoká škola ekonomická v Praze - Aktualizovaný odhad velikosti trhu veřejných zakázek v letech – říjen 2011
7 Novela ZVZ Legislativní opatření snížení národních limitů přísnější postup u významných zakázek povinná předběžná oznámení rozšíření povinného uveřejňování, smlouvy, skutečná cena povinné zrušení VZ při „hodnocení” pouze 1 nabídky povinné elektronické aukce na dodávky
8 NIPEZ Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek nový systém elektronických tržišť NEN – Národní elektronický nástroj Číselník NIPEZ
9 NIPEZ – modulární systém Systémy eGovernment TED IS zadavatele IS dodavatele Komoditní číselníky IS VZ US a další části IS VZ Národní el. nástroj (NEN) Individuální el. nástroje e-tržiště
10 elektronická tržiště
11 NEN - celý životní cyklus VZ Procesy zajišťované NEN a individuálními elektronickými nástroji Procesy zajišťované IS VZ US, NEN, individuálními elektronickými nástroji, e-tržišti Výhledové funkcionality Vyhodnocení VZ a přijetí opatření pro následné VZ Plánování veřejných zakázek Schválení zadávacích podmínek a VZ Specifikace VZ a příprava zadávacích podmínek Schválení a podpis smlouvy Objednání a dodání předmětu VZ (eOrdering) Objednání a dodání předmětu VZ (eOrdering) Zaplacení ceny předmětu VZ (eInvoicing) Zadávací řízení pro VZMR/pod-/nadlimitní VZ Koncesní řízení
12 CZ – strategické dokumenty Programové prohlášení vlády ze dne 4. srpna 2010 UV ze dne 5. ledna 2011 č. 1 „Protikorupční strategie” opatření 2.2 Analýza CZ UV ze dne 5. ledna 2011 č. 5 „Strategie elektronizace VZ” UV ze dne 20. července 2011 č. 563 k resortním systémům centralizovaného zadávání VZ ústředních orgánů státní správy schválení Analýzy CZ „Minimální požadavky na RS CZ“ pověření MMR rolí správce CZ, úkoly MMR UV ze dne 14. prosince 2011 č 930 o Minimálním seznamu komodit...
Definice variant centralizovaného zadávání 13 MMR technicko-ekonomicky posuzovalo 2 varianty: Centralizované zadávání na národní úrovni –Národní centrální zadavatel realizuje centralizovaná zadávací řízení pro ostatní zadavatele Centralizované zadávání na resortní úrovni –Každý resort ústředního orgánu státní správy (případně dalších veřejných zadavatelů) ustanoví vlastní resortní systém centralizovaného zadávání –MMR jako správce centralizovaného zadávání koordinuje resortní systémy centralizovaného zadávání a poskytuje metodickou podporu Zvolena byla resortní varianta centralizovaného zadávání Hlavní výhody resortní varianty: Odpovídá současné struktuře výkonu veřejné správy / zpracování státního rozpočtu / Již existují praktické zkušenosti v řadě resortů Potenciál vyšší míry úspor (agregace komodit dle specifik resortů) Možnost přizpůsobení organizačního a procesního modelu centralizovaného zadávání specifikám resortu Menší riziko oslabení pozice malých a středních podniků
Schéma organizačního modelu
Harmonogram zavedení centralizovaného zadávání