Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_11 Tematická oblast: SPOJKY Téma: Vypínací ložiska Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Vypínací ložiska Účel: Zajistit přenos vypínací síly z pevného ovládacího ústrojí spojky na otáčející se vypínací páčky nebo membránovou pružinu. Pro minimalizaci ztrát třením obsahuje speciální kuličkové ložisko. Přesto že je zatíženo v axiálním směru, zpravidla se používají speciální radiální a radiálně-axiální kuličková ložiska. Vypínací ložisko spojky
a) kuličkové radiální ložisko – má plechový kryt a přítlačný kroužek spojený s vnějším ložiskovým kroužkem. Ložisko je uloženo na posuvné objímce. b) speciální ložisko s tvarovaným vnějším kroužkem, který plní funkci přítlačného kroužku, Vypínací ložiska Základní provedení vypínacích ložisek:
c) speciální ložisko s tvarovaným vnitřním kroužkem, který plní funkci přítlačného kroužku, d) lisované ložisko – je levnější a vypínání zajišťuje vnitřním kroužkem. Tato konstrukce dobře vyrovnává excentricitu mezi motorem a hnacím hřídelem převodovky – je samostředící. Vypínací ložiska Základní provedení vypínacích ložisek:
Vypínací ložiska Problém: Ne vždy je zajištěna souosost vypínacího ložiska s membránovou pružinou spojky. To vede k rychlému opotřebení konců membránové pružiny a ke zvýšené hlučnosti. 1.Vypínací ložisko je vybaveno rovnou přítlačnou plochou, ale membránová pružina pak musí mít zaoblené vnitřní konce (obr. 1). Tento problém má dvě řešení:
Vypínací ložiska 2.Vypínací ložisko má vypukle zaoblenou přítlačnou plochu. Pak může být kombinováno pouze s membránovou pružinou s plochými vnitřními konci (obr. 2).
Vypínací ložiska U spojek s membránovou pružinou může být vztah mezi vypínacím ložiskem a membránovou pružinou: a) s vůlí – pak při opotřebení spojkového obložení dochází k jejímu zmenšování, až po jejím úplném vymezení může dojít k prokluzování spojky. Proto se v rámci údržby musí tato vůle seřizovat. b) bez vůle – pak mechanické ovládací ústrojí musí být doplněno automatickým nastavovacím zařízením a u hydraulického ovládání je spojka vybavena speciálním centrálně vedeným hydraulickým vypínacím ústrojím, které je charakteristické tím, že je vypínací válec spojky umístěný uvnitř na pouzdru vypínacího ložiska.
Vypínací ložiska Je-li vztah mezi vypínacím ložiskem a membránovou pružinou bez vůle, u hydraulického ovládání je centrálně vedené hydraulické vypínací ústrojí s vypínacím válcem na pouzdru vypínacího ložiska: Uspořádání centrálně vedeného hydraulického vypínacího ústrojí Konstrukce centrálně vedeného hydraulického vypínacího ústrojí v tlakové poloze
OPAKOVÁNÍ: 1. Jaký je účel vypínacího ložiska spojky? 2. Jaké druhy ložisek se zde používají a čím jsou charakteristické? 3. Jak lze vyřešit nesouosost vypínacího ložiska s membránovou pružinou? 4. V jakém vztahu může být vypínací ložisko vůči membránové pružině a čím jsou jednotlivé možnosti specifické? Vypínací ložiska
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.