MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Elektronické nástroje a uveřejňování informací při zadávání veřejných zakázek po RNDr. Eva Vízdalová Konference „e-government 20:10“, Mikulov,
Obsah prezentace >Uveřejňování informací o veřejných zakázkách ve Věstníku veřejných zakázkách (VVZ) >Uveřejňování informací o veřejných zakázkách na profilu zadavatele >Nové povinnosti zadavatele uveřejňovat informace o veřejných zakázkách
Uveřejňování informací o veřejných zakázkách ve Věstníku veřejných zakázek
Informační systém o veřejných zakázkách >Uveřejňování >Seznam kvalifikovaných dodavatelů >Seznam systémů certifikovaných dodavatelů >Statistické výstupy o veřejných zakázkách >Klasifikace a číselníky, které souvisí s metodikou a validací uveřejňovacích formulářů >Rejstřík koncesních smluv >Registr osob se zákazem účasti na veřejných zakázkách >Registr osob se zákazem plnění koncesních smluv
Věstník veřejných zakázek >Dříve Informační systém o veřejných zakázkách – uveřejňovací subsystém > >Zajišťuje povinné uveřejňování informací o veřejných zakázkách >Umožňuje vyhledat zadávací řízení >Formuláře a metodické pokyny pro uveřejňování >Přímé zadání veřejné zakázky
Uveřejňování upravuje: >§ 146 – 147 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách >vyhláška č. 133/2012 Sb., o uveřejňování vyhlášení pro účely zákona o veřejných zakázkách a náležitostech profilu zadavatele Podlimitní veřejné zakázky: > ve Věstníku veřejných zakázek Nadlimitní veřejné zakázky: > v Úředním věstníku Evropské unie (TED)* > ve Věstníku veřejných zakázek * v případě veřejné zakázky na služby podle přílohy č. 2 se vTED uveřejňuje pouze oznámení o výsledku zadávacího řízení nebo oznámení týkající se soutěže o návrh
Podoba formulářů Podobu formulářů stanovuje: Nové Nařízení Komise EU 842/2011, kterým se stanoví standardní formuláře pro zveřejňování oznámení v oblasti zadávání veřejných zakázek a kterým se zrušuje nařízení (ES) č. 1564/2005 z 19. srpna 2011: >úprava již používaných formulářů – rozšíření o nepovinná pole (např. Identifikační číslo, více polí na URL adresy), >zavedení nových formulářů pro zakázky v oblasti bezpečnosti a obrany státu.
Podoba formulářů Vyhláška č. 133/2012 Sb.: >zrušení zadávacího řízení/soutěže o návrh, >oznámení profilu zadavatele, >zrušení profilu zadavatele, >souhrn oznámení veřejných zakázek zadaných na základě rámcové smlouvy.
Informační systém o veřejných zakázkách – uveřejňovací subsystém zadavatel Věstník TED Zaslání oznámení k uveřejnění Zaslání potvrzení o uveřejnění Uveřejnění v elektronickém nástroji zadavatele
Podklady mohou být zadavatelem zpracovány a odeslány: >v listinné podobě, >elektronickými prostředky (elektronická pošta, přímé vyplnění formuláře ve Věstníku, SW Adobe Acrobat Reader, elektronický nástroj zadavatele), >datovou schránkou. ELEKTRONICKY: VŽDY podepsané platným zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu Zpracování podkladů
Druhy zadávacího řízení a formuláře Zahájení zadávacího řízení: Oznámení o zakázce >Otevřené řízení >Užší řízení >Jednací řízení s uveřejněním >Soutěžní dialog Výzva (vybraným subjektům) >Jednací řízení bez uveřejnění >Zjednodušené podlimitní řízení + povinnost uveřejnit na profilu zadavatele
Zadání veřejné zakázky: >Oznámení o zadání zakázky - odeslat do 15 dnů po uzavření smlouvy (sektorový zadavatel do 30 dnů) >Nutno uveřejnit Oznámení o zadání zakázky i pro jednací řízení bez uveřejnění a zjednodušené podlimitní řízení Zrušení veřejné zakázky >Zrušení zadávacího řízení - odeslat do 3 dnů ode dne přijetí rozhodnutí >Není povinnosti pro JŘBU a VZ na základě rámcové smlouvy
Oznámení o dobrovolné průhlednosti ex ante >Uveřejňuje zadavatel dobrovolně před uzavřením smlouvy, v případě, že hodlá zadat zakázku bez předchozího uveřejnění Oznámení o zakázce >Prevence sankce zákazu plnění smlouvy >Stejný formulář pro veřejné i sektorové zadavatele
Souhrn oznámení o zadání zakázek na základě rámcové smlouvy a DNS >Oznámení výsledků veřejných zakázek, které byly zadány na základě rámcové smlouvy >Souhrnně za kalendářní čtvrtletí – do 30 dnů od konce čtvrtletí >V souladu s § 83 odst. 2 formulář lze použít i pro DNS
Vyplňování, kontrola a opravy formulářů >Všechny formuláře a metodické pokyny k jejich vyplnění na Věstníku veřejných zakázek >Doporučení: využívat on-line podání, registrace uživatele >Výhody: >možnost kontroly a validace formulářů zadavatelem, >odesílání on-line, >rychlá odezva z VVZ, >rychlejší uveřejnění – do 5 dnů od odeslání (listinně do 12 dnů). >Opravy uveřejněných formulářů: >odeslání opravného formuláře – celý formulář s opravenými údaji
Zakázka ve Věstníku veřejných zakázek – jednoznačný identifikátor Provozovatel Česká pošta (do ) – čísla VZ osmimístné rozlišení 6…… - VZ dle 137/2006 Sb. 5…… - VZ dle 40/2004 Sb. 1…… - VZ dle 199/1994 Sb. Provozovatel NESS Czech s.r.o. (od ) - čísla VZ šestimístné 7…… - VZ dle 137/2006 Sb. ( pro formuláře) 1,2…… - VZ dle 137/2006 Sb. ( pro zakázky) Archivy veřejných zakázek: >od – ve Věstníku veřejných zakázek >do – na Centrální adrese ( – Veřejné zakázky - archiv)
Nejčastější dotazy a chyby ve formulářích VZ na služby >kategorie služeb dle příl. 1 ZVZ – služby podléhající uveřejnění v TED CPV kod >určuje zařazení předmětu zakázky, vyhledávač CPV na (klasifikace a číselníky) >Popis technické způsobilosti – nestačí odkaz na zadávací dokumentaci – alespoň základní informace >Dohoda o veřejných zakázkách (GPA)
Věstník veřejných zakázek po >Změna názvu >Nejsou zavedeny nové formuláře >NOVĚ povinnost pro veřejného zadavatele uveřejnit předběžné oznámení pro všechny podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky >Součástí předběžného oznámení je odůvodnění účelnosti veřejné zakázky >Lze zahájit zadávací řízení nejdříve 1 měsíc od odeslání předběžného oznámení
Věstník veřejných zakázek po Výjimky: >zjednodušené podlimitní řízení, >jednací řízení s uveřejněním (§ 22 odst. 1 a 2), >jednací řízení bez uveřejnění (§ 23 odst. 1, § 23 odst. 4 písm. b), § 23 odst. 5 písm. c) až e), § 23 odst. 6 až 9, § 23 odst. 10 písm. a) a c) nebo § 23 odst. 11), >zadavatel předchozí zadávací řízení s obdobným předmětem zrušil podle § 84 odst. 1 písm. e).
Uveřejňování informací o veřejných zakázkách na profilu zadavatele
Profil zadavatele >elektronický nástroj, prostřednictvím kterého zadavatel podle zákona uveřejňuje informace a dokumenty ke svým veřejným zakázkám způsobem, který umožňuje neomezený a přímý dálkový přístup a jehož internetová adresa je uveřejněna ve Věstníku veřejných zakázek (§ 17x)
Požadavky na záznamový soubor k profilu zadavatele: >ochrana proti změně, zničení a neoprávněnému přístupu Obsah souboru: >určení typu elektronického úkonu nebo činnosti elektronického nástroje, >čas provedení elektronického úkonu nebo činnosti, >identifikace osoby, >nestandardní výsledek úkonu nebo činnosti elektronického nástroje.
Požadavky na profil zadavatele >Ochrana uveřejněného dokumentu proti neoprávněné změně >Nepřetržitá dostupnost dokumentu ve stanovené lhůtě >Možnost ověření identity zadavatele (případně provozovatele) elektronického nástroje formou certifikátu veřejného klíče zadavatele vydaného k tomuto profilu, např. kvalifikovaný systémový certifikát vydaný podle § 12a zákona 227/2000 Sb. nebo komerční serverový certifikát >Pozn. NEJEDNÁ se o certifikát shody elektronického nástroje s požadavky zákona č. 137/2006 Sb. a vyhlášky č. 9/2011 Sb. Ten je pro zadavatele nepovinný a zadavatel má možnost shodu prokázat v případě potřeby i jinak (např. znaleckým posudkem).
Profil zadavatele do >Nepovinný >Veřejný zadavatel – uveřejnění výzvy ve zjednodušeném podlimitním řízení (podle § 38) >Dobrovolně – pro poskytování zadávací dokumentace neomezeným dálkovým přístupem
Profil zadavatele po – nové uveřejňované dokumenty (1/3) Na profilu zadavatele je nutné zveřejnit: a)V průběhu zadávacího řízení >zadávací dokumentaci či její textovou část (§ 48) Výjimky: pokud sektorový zadavatel postupuje podle § 33 vyzrazení nebo ohrožení utajovaných informací >dodatečné informace (§ 49 odst. 3) >informace o umožnění prohlídky místa plnění u ZPŘ (§ 49 odst. 5)
Profil zadavatele po – nové uveřejňované dokumenty (2/3) >odůvodnění veřejné zakázky (§ 156) veřejný zadavatel pro podlimitní i nadlimitní VZ (účelnost, přiměřenosti požadavků na technické kvalifikační předpoklady, vymezení obchodních a technických podmínek veřejné zakázky ve vztahu k potřebám veřejného zadavatele, stanovení základních a dílčích hodnotících kritérií a způsobu hodnocení nabídek ve vztahu k potřebám veřejného zadavatele) >rozhodnutí o vyloučení uchazeče (§ 60 a § 76) veřejný zadavatel ve zjednodušeném podlimitním řízení, pokud tak stanovil v zadávací dokumentaci >oznámení o výběru nejvhodnější nabídky (§ 81) veřejný zadavatel ve zjednodušeném podlimitním řízení, pokud tak stanovil v zadávací dokumentaci
b)Po ukončení zadávacího řízení >písemnou zprávu (§ 85) >smlouvu uzavřenou na veřejnou zakázku včetně všech jejích změn a dodatků (§ 147a) >výši skutečně uhrazené ceny za plnění veřejné zakázky (§ 147a) >seznam subdodavatelů dodavatele veřejné zakázky (§ 147a) Profil zadavatele po – nové uveřejňované dokumenty (3/3)
Dále: >Zadavatel na svém profilu zadavatele rovněž uveřejní informace o elektronickém tržišti veřejné správy, jehož prostřednictvím zadává veřejné zakázky, je-li zadavateli uložena povinnost k používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy >Vybraná data jsou uveřejňována jako strukturované údaje (platí od )
ATESTACE vs. CERTIFIKACE ELEKTRONICKÝCH NÁSTROJŮ Atestace: >povinná do , >atesty na jednoduché a složité elektronické nástroje, >vydávalo MIČR, MVČR, Prokazování shody elektronického nástroje s požadavky ZVZ
Certifikace: >certifikáty vydává certifikační orgán akreditovaný ČIA, >el. nástroj certifikován na skupiny úkonů v zadávacím řízení, které umožňuje, >certifikát = funkcionalita + prostředí, >není povinnost certifikovat. Zadavatel musí být vždy schopen prokázat, že používaný el. nástroj odpovídá požadavkům zákona a prováděcích předpisů, ale může to prokázat i jiným způsobem - např. znaleckým posudkem. Prokazování shody elektronického nástroje s požadavky ZVZ
> Proces, jehož výsledkem je písemné potvrzení vydané třetí nezávislou stranou, že elektronický nástroj je ve shodě s předem specifikovanými požadavky > Základem je systematický postup posuzovaní (= hledání shody) > Důkazy z posuzování shody musí být ověřitelné > Opakovatelnost procesu → stejný výsledek > Dvoustupňový certifikační audit: > soulad předložené dokumentace s požadavky vyhlášky, > soulad prostředí a prováděných postupu s požadavky vyhlášky a předložené dokumentace. Certifikace
Certifikát shody elektronického nástroje Certifikát funkcionality CERTIFIKÁT SHODY Certifikát prostředí > Uveden rozsah skupin elektronických úkonů a údajů, které se týkají funkčních vlastností > Platný certifikát shody prokazuje splnění požadavků stanovených zákonem a prováděcími předpisy pro skupiny uvedené v certifikátu > Podrobné technické požadavky stanoveny přílohou vyhlášky 9/2011 Sb.
Certifikát prostředí >3 roky ode dne vydání >po ukončení platnosti není dotčena platnost certifikátu shody v rozsahu údajů týkajících se funkčních vlastností elektronického nástroje >platnost certifikátu možno na žádost provozovatele prodloužit o další tři roky >o prodloužení platnosti je možné žádat opakovaně Certifikát funkcionality elektronického nástroje >neomezená platnost, dokud nedojde ke změně vlastností >povinnost provozovatele do 15 dnů oznámit změnu certifikačnímu orgánu a současně předložit návrh opatření k nápravě Platnost certifikátu
Děkuji za pozornost