Standard kvality profese učitele v otázkách a odpovědích „Kvalita je hrdost člověka na vlastní práci.“ W. Edwards Deming.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
KONFERENCE ASOCIACE ŘEDITELŮ GYMNÁZIÍ ČR - PŘEROV.
ICOLLE 2013 Systémové prvky celoživotního učení – Kariérní systém pro učitele Petr BANNERT Křtiny 17. září 2013.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení škol a školských zařízení
Asociace ředitelů gymnázií Přerov, 3.dubna 2012
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Kariérní systém učitelů
Veřejná diskuse o standardu kvality profese učitele Váš hlas je důležitý, Váš hlas má vliv. Mgr. Vladimír Srb, MŠMT manažer pracovní skupiny.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Hodnocení průběhu a výsledků pedagogického procesu ve škole změny vyplývající z RVP RNDr. Jiří Kuhn Gymnázium Nymburk.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
vlastní hodnocení školy
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Odborný růst a celoživotní učení Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Hledisko kvality v přípravě učitelů Závěry z konference 21. – 22. dubna 2009 v Srní pořadatel: Pedagogická fakulta ZČU v Plzni ve spolupráci s Radou vysokých.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
MŠMT červen Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Prioritní osy 4a Systémový rámec celoživotního.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Systém managementu jakosti
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Model intenzivní podpory
Transkript prezentace:

Standard kvality profese učitele v otázkách a odpovědích „Kvalita je hrdost člověka na vlastní práci.“ W. Edwards Deming

Co je standard - obecně Standard je nástroj pro dosahování, udržování a zvyšování kvality. Umožňuje rozpoznání kvality a tedy i její ocenění.

Co je standard kvality profese učitele? Popis žádoucích kompetencí a činností učitele ve zvolených ukazatelích. Vystihuje úroveň kvality, jíž by měli dosahovat všichni učitelé. Je základním kamenem pro systém profesního růstu. Popisuje žádoucí stav, který je reálně dosažitelný při zajištění systémové podpory učitelů.

Proč potřebujeme standard práce učitele? Komu prospěje?

Jak prospěje standard učitelům? Dobrá práce bude spravedlivěji oceněna. Získají perspektivu profesního růstu spojeného s platovým postupem. Získají jistotu ohledně toho, co se od nich očekává. Získají vodítko pro cílené zlepšování vlastní práce. Získají odbornou pomoc a podporu pro zlepšování. Navzájem si v rámci profese lépe porozumí. Objasní snáze vlastní práci veřejnosti, obhájí ji s oporou ve standardu (rodiče, zřizovatel).

Jak prospěje standard ředitelům? Budou mít oporu pro spravedlivější rozhodování o finančním ohodnocení kvality práce učitelů. Snáze udrží začínající učitele ve škole. Získají vodítko pro pedagogické vedení učitelů ve sboru. Získají rámec pro rozvojové plány školy.

Jak standard prospěje fakultám připravujícím učitele? Získají oporu pro žádoucí proměnu učitelského vzdělávání. Získají společná vodítka pro definování profilu absolventa v souladu s cíli vzdělávací politiky. O studium se budou ucházet motivovanější uchazeči o profesi učitele, protože profese bude atraktivnější. Požadavky na studenty se budou moct zvýšit, studium bude kvalitnější.

Jak prospěje standard dětem? Získají učitele, kteří se stále učí a zlepšují. Žáci budou dosahovat lepších výsledků učení.

Jak prospěje standard společnosti? Ve školách budou vyučovat motivovaní a spravedlivě ohodnocení učitelé. Zvýší se spravedlivost v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání, vzdělání bude více odpovídat potřebám společnosti i jednotlivce. Zájem o učitelské povolání se zvýší, vzroste kvalita. Veřejnost získá jasnou představu o nutných vnějších podmínkách pro systémovou podporu učitelů vlastních dětí. Snáze ji poskytne.

Bude dobrá práce oceněna finančně? Standard pomůže odlišit dobrou práci od nekvalitní o oporou o doklady (důkazy). MŠMT pracuje na systému profesního růstu, který bude propojen s platovým postupem.

Co je profesní růst? zvládání požadovaných profesních činností na postupně se zvyšující úrovni postupné zvládání nových profesních činností postupné prohlubování kompetencí postupné prohlubování pochopení podstatných souvislostí profese

Čím motivuje systém profesního růstu učitele? Nastupující učitelé usilují o to, aby jejich práce dosahovala standardu: → seberealizace, povinnost, finance Zkušení učitelé se snaží dosáhnout vyšších úrovní (pokud budou definovány): → seberealizace, prestiž, finance

Je standard nástrojem kontroly, nebo podpory? Standard v první řadě slouží jako nástroj podpory (profesní růst, sebereflexe, kolegiální podpora). „Kontrola“ spočívá v dokumentování vlastního profesního vývoje - zlepšování, diskuse o něm. Ve zlomových bodech profesní dráhy učitel prokazuje, že standard splňuje. Ředitel se zajímá o doklady o plnění profesního plánu rozvoje podle předem stanovených pravidel.

Kdo bude posuzovat učitelovu práci a jak? sám učitel – sebereflexe, sebehodnocení, shromažďování dokladů o plnění standardu učitel se svým mentorem – zpětná vazba od mentora, doporučení pro zlepšení ředitel – vyžaduje doklady o učitelově profesním růstu shromažďované k jednotlivým ukazatelům ve standardu, pozoruje výuku, vede rozhovory s učiteli

Jak učitel dokáže, že standard plní? Bude to nějaká zkouška? Rozpoznání kvality bude výsledkem dlouhodobého procesu spolupráce mezi učitelem, jeho mentorem a ředitelem. Dokazování bude založené na shromáždění důkazů v učitelově portfoliu. Důkazy v portfoliu budou vycházet z běžných materiálů, které učitel vytváří při práci: např. roční plány, plány hodin, reflexe, kopie dětských prací s hodnocením, záznamy z hospitací, zpětné vazby od žáků i rodičů, záznamy z výuky (foto, DVD), osobní plán učitelova profesního rozvoje. V tom, jak využívat externí hodnotitele, není shoda – právě toto může být předmětem diskusních příspěvků.

Bude možné plnit standard odchozenými školeními? Splnění standardu bude záviset na výkonu při výuce. „Body“ za absolvovaná školení nebudou rozhodující pro uznání kvality učitelovy výuky. Školení bude důležité tehdy, když učitel využije to, co se na školení naučil, ve své praxi.

Proč standard nezformuluje MŠMT nebo ČŠI nebo VÚP nebo P fakulty? Standard vyjadřuje očekávání celé společnosti, ne pouze řídících nebo kontrolních resortních orgánů. Standard vyjadřuje nároky, které na sebe klade sama profese. Všichni příslušníci profese mají mít příležitost formulovat profesní standard. Odborníky na výuku a učení jsou především učitelé ve školách.

K čemu je dobrá veřejná diskuse pro učitele? Učitelé najdou shodu v tom, co považují za dobrou výuku. Učitelé se mohou doopravdy zapojit a jejich hlas bude slyšet. Díky diskusi si mohou standard osvojit (= vzít za svůj). Během diskuse se shodnou na terminologii, jíž budou společně rozumět. Diskuse zprostředkuje veřejnosti vhled do profese učitele. Veřejnost si ujasní své požadavky na dobrou výuku.

Kde je veřejný prostor pro diskusi?

Kdo se zapojí? Učitelé (jednotlivci, sbory, asociace) Ředitelé Studenti Fakulty Veřejnost (rodiče, zřizovatelé …..)

Jak dlouho diskuse potrvá? I. Etapa: – II. Etapa: 1.6. – Zveřejnění první dokončené verze do konce října 2009 Harmonogram diskusních seminářů najdete na

Jak mohu přispět k formulaci standardu ? Zapojit se do veřejné diskuse jako člen sboru (diskuse ve sboru, společný výstup zaslat na web) jako člen asociace (diskuse v asociaci, společný výstup zaslat na web) samostatně jako učitel, rodič,....

Jak mohu přispět k formulaci standardu ? Zapojit se do veřejné diskuse na webu prostřednictvím strukturovaného dotazníku prostřednictvím diskusního fóra

Jak mohu přispět k formulaci standardu ? Zapojit se do veřejné diskuse vlastními návrhy připomínkami k předloženému návrhu reakcemi na uveřejňované návrhy ostatních diskutujících kladením otázek

Jak se budou zpracovávat příspěvky? Zpracování usnadní strukturovaný dotazník. Bude provedena a zveřejněna obsahová analýza průběžná a závěrečná. Budou zveřejňovány odpovědi na často kladené dotazy. Vše bude dokumentováno. Konečná verze standardu bude vycházet z provedených analýz a bude směřovat k širokému konsensu.

Skončí práce na standardu s ukončením diskuse? Výstupy z veřejné diskuse budou postoupeny k dalšímu zpracování v následných projektech MŠMT (atestace, DVPP) Standard bude pravidelně revidován a aktualizován.

Jak bude standard legislativně ukotven? Bude, ještě není zcela jasné jak. V zákoně nebude plné znění standardu (standard bude upravován vyhláškou).

Existují standardy v zahraničí? Ano, například ve Velké Británii, Nizozemí, Finsku.. připravují se na Slovensku. Příklady budou doplňovány na webové stránce v sekci „inspirační zdroje“.

Proč mají učitelé společně formulovat standard učitelovy práce? Bez popisu očekávané kvality není možné vytvářet a financovat nezbytné podmínky pro její dosahování. Standard potřebuje každá profese, která chce kvalitu zohledňovat při odměňování. Ministerstvo bude hledat cesty, jak potřebné podmínky zajistit. Strukturovaný popis žádoucí kvality práce pomůže učitelům uskutečňovat reformu.

Další otázky, na které budeme hledat společnou odpověď v diskusi Pro jakého učitele je standard určený? Pro začínajícího? Jak tedy budou motivováni učitelé po dosažení standardu? Má mít standard více úrovní? Kolik času bude mít učitel na to, aby dosáhl standardu? Co když učitel standardu nedosáhne – bude muset odejít ze školy? Bude to nějak ošetřeno v pracovní smlouvě? Jakou roli bude hrát Česká školní inspekce? Jaký vliv bude mít standard na vztahy mezi učiteli? Posílí kolegialitu nebo rivalitu? Jak bude standard propojen s DVPP? A další otázky, které do diskuse vnesete Vy během diskusních seminářů nebo na