Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základy automatického řízení 1
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Technická mechanika – Úvod do statiky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Zákon akce a reakce VY_32_INOVACE_FYZ_1_30
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Tíha tělesa.
VY_32_INOVACE_
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_13_FYZIKA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Gravitační pole, pohyb těles v gravitačním poli
Magnetická indukce Název školy
Co ukazuje váha? z m m m.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pohybové zákony Vyjmenuj Newtonovy pohybové zákony
Mechanika IV Mgr. Antonín Procházka.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2. Centrální gravitační pole
Zákon setrvačnosti VY_32_INOVACE_FYZ_1_28
Transkript prezentace:

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Newtonův gravitační zákon Autor: VY_32_INOVACE_1_1_8 Mgr. Jan Zach

Newton ů v gravita č ní zákon VY_32_INOVACE_1_1_8Autor: Mgr. Jan Zach Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zach.

Vlastnost všech těles gravitačního silového působení na jiná tělesa. I nejmenších částic jako atomy. Prostřednictvím něho působí hmotná tělesa gravitační silou na jiná hmotná tělesa. Zdrojem gravitačního pole jsou všechny hmotné objety. Gravitační pole: Na hmotnosti a vzdálenosti těles. Připomenutí:Na čem závisí velikost gravitační síly? Co je to gravitace? Jak? Čekáme že:

Newtonův gravitační zákon Na základě pozorování pohybu Měsíce kolem Země a planet kolem Slunce. Isaac Newton Každá dvě tělesa se navzájem přitahují stejně velkými gravitačními silami F g a –F g opačného směru.  =6, N.m 2.kg -2  …gravitační konstanta Velikost gravitační síly F g pro dvě stejnorodá tělesa tvaru koule je přímo úměrná součinu jejich hmotnosti m 1 a m 2 a nepřímo úměrná druhé mocnině vzdálenosti r jejich středů. m1m1 m2m2 Doplňte směr a velikost gr. síly mezi tělesy. Fg-Fg

Intenzitu gr. pole K v daném místě pole definujeme jako podíl gr. síly Fg, působící v tomto místě, a hmotnosti m tohoto bodu. Intenzita gravitačního pole K posouzení silového působení v různých místech gravitačního pole. [N.kg -1 ] Velikost intenzity v daném místě r >= R nezávisí na hmotnosti tohoto tělesa. Stejnorodé gr. pole stejnorodé koule (M, R). M R Fg r m K Největší intenzita je na povrchu, uvnitř koule se intenzita zmenšuje a ve středu je nulová. Intenzita ve výšce h nad Zemí.

podle II. Newtonova zákona Gravitační síla udílí tělesu o hmotnosti m zrychlení a g. Intenzita gr. pole v daném místě pole se rovná gr. zrychlení, které v tomto místě uděluje tělesu gr. síla. Velikost gr. zrychlení se s rostoucí výškou nad Zemí zmenšuje, největší je na povrchu. Dokažte, že jednotka K je stejná jako jednotka a g. [K] = N.kg - 1 = kg.m.s -2.kg -1 = m.s -2 Pozor!Proč?Země není inerciální vztažná soustava. Rotuje kolem své osy a kromě F g působí i F s =F o. a=

Směr F G označujeme jako svislý. F g je všude na povrchu stejná, F G NE!!! Výslednice těchto sil je tíhová síla F G. Jaký je rozdíl mezi F G a F g ? Podle II. N.Z. F G =m.g => způsobuje pohyb těles (volný pád). Vysvětlete!F G nemá stejnou velikost - F s se mění.  …zeměpisná šířka Určete Fs pro danou zeměpisnou šířku. Určete velikost r: r = R Z.cos  Určujeme pomocí:olovnice. F G = F g + F S

Tíhová síla a tíha tělesa Tíhová síla F G -vzniká působením tíhového pole Země projevuje se jako tlaková síla na podložku, tahová síla závěsu Tíha tělesa G - Kde je působiště F G ?Je v těžišti tělesa. Je ve styčné ploše tělesa s podložkou. (závěsem) Co je to beztížný stav? Znamená to, že na těleso nepůsobí gravitační síla F g ? Uveďte příklady takovéto síly. Kde je působiště G? Jen je její účinek vyrušen jinou silou působící na těleso. NE!!! Vztlaková Odstředivá síla Beztížný stav – tíha tělesa je nulová, neprojevují se účinky tělesa na jiná tělesa. Př.: Pilot letadla, člověk na katapultu, kosmonaut na oběžné dráze.

Téma sady: Mechanika I. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Newtonův gravitační zákon Anotace: Jedná se o prezentaci, ve které objasníme Newtonův gr. zákon a veličiny s ním spojené, odvodíme pro ně základní vztahy a závislosti. Materiál vysvětluje základní pojmy a vztahy a vytváří prostor pro samostatné zamyšlení žáků nad tématem Hlavním zdrojem informací je učebnice: FYZIKA pro gymnázia – Mechanika, RNDr. Milan Bednařík, CSc., doc. RNDr. Miroslava Šiková, CSc., ing. Petr Bujok Autor:Mgr. Jan Zach Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Newtonův gravitační zákon Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák vysvětlí vztahy mezi fyzikálními veličinami, chápe význam gravitační síly pro vznik života, chápe rozdíl mezi silou gravitační a tíhovou, ví co je to stav bez tíže. Speciální vzděl. potřeby: Klíčová slova: gravitační pole, gravitační síla, intenzita gravitačního pole, tíha, stav bez tíže Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentaci je možné využít jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které je možné využít formou frontálního opakování (připomenutí) známého učiva nebo jako podnět pro jeho ověřování. Vztahy mezi veličinami se žáci nejprve pokusí odvodit sami v průběhu prezentace, teprve pak je vztah zobrazen, většinou po kliknutí.