Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0691 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
VODA, VZDUCH - OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Elektromagnetické spektrum
Přírodověda – 5. ročník, Půda
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Název školy: Základní škola T. G
PaedDr. Jozef Beňuška
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti plynů.
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Základní škola Lednice Břeclavská 510
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Různé podmínky života na Zemi
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Autor: Stejskalová Hana
Neživá příroda vzduch a voda.
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Prezentace – výklad učiva
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Země a život, vývoj života
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
Pedosféra = půdní obal země.
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Atmosféra Země.
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
Vlastnosti plynů.
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
VY_32_INOVACE_ZE6-05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Podmínky života v přírodě
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
VY_32_INOVACE_
Složení a funkce atmosféry
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice AutorRNDr. Anna Priessnitzová Vzdělávací oblastPřírodovědné vzdělávání Vzdělávací oborZáklady přírodních věd - ekologie Tématický okruhZáklady obecné ekologie TémaAbiotické podmínky života Ročník1. M Datum tvorby Anotace Prezentace slouží k vymezení základních pojmů: abiotické prostředí, sluneční spektrum, složení atmosféry, hydrosféra a půda. Metodický pokyn Prezentace je určena jako motivace při probírání učiva anebo při jeho závěrečném opakování. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Abiotické podmínky života Sluneční záření Atmosféra – ovzduší a jeho složení Hydrosféra – vodní obal Země Půda – vznik, význam půdy, typy půd

Sluneční záření - zahrnuje širokou škálu záření. viditelné světlo = zdroj energie pro fotosyntézu

Složky slunečního spektra: Dlouhé vlny (rozhlasové) Radarové vlny Mikrovlny Infračervené záření Viditelné světlo Ultrafialové záření Záření X Záření gama

Spektrum elektromagnetického záření zahrnuje širokou škálu vlnových délek, viditelné záření tvoří pouze jeho nepatrný zlomek.

Sluneční spektrum

Další složky slunečního záření : UV = ultrafialové záření – většinu pohlcuje ozonová vrstva v atmosféře (v malém množství je nutné pro zdravý vývoj kostí -----> vitamín D. Ve větším množství je škodlivé pro živé organismy – poškozuje bílkoviny a DNA organismů - rakovina kůže, poškození zraku. Škodí také rostlinám - blokuje fotosyntézu, zpomaluje růst rostlin – menší výnosy hospodářských plodin. Proniká i vodou do hloubky několika metrů – vliv na organismy žijící ve vodě. IČ = infračervené záření - vnímáme jej jako teplo – společně s viditelnou složkou slunečního záření zahřívá zemský povrch.

Atmosféra = plynný obal Země Je podmínkou života na Zemi, brání unikání tepla a ochlazování zemského povrchu v noci. Troposféra (nejnižší vrstva atmosféry) = ovzduší. Probíhají zde meteorologické děje --- > počasí. Vzduch se ohřívá od Země, teplota s rostoucí nadmořskou výškou klesá. Život na Zemi se soustřeďuje v této vrstvě atmosféry. Ozonová vrstva ( výška km) – chrání nás před škodlivými účinky UV záření Stratosféra (výška 50 – 60 km)

Složení ovzduší - je poměrně stálé, probíhá neustálý pohyb a promíchávání ovzduší

Kyslík (O 2 ) – nezbytný pro život, produkce fotosyntézou. Klíčový význam tropických deštných pralesů a mořských řas, které jsou jeho největšími producenty ----> nutno chránit. Oxid uhličitý (CO 2 ) – vznik dýcháním, hořením, zvětráváním hornin, sopečnou činností, rostliny jej využívají k fotosyntéze. Dusík (N 2 ) – činností půdních bakterií a řas je vázán z ovzduší v půdě, uvolňuje se činností bakterií, které rozkládají organické látky. Škodlivé látky v ovzduší – do ovzduší se dostávají z výrobních procesů. Negativně ovlivňují život organismů a člověka.

Hydrosféra - vodní obal Země Vznik – uvolněním z hornin při ochlazování zemského povrchu, pára se vysrážela, vznik oceánů, řek, ledovců. Oceány akumulují teplo, ovlivňují klima. Většina vody na Zemi (97%) je slaná v oceánech – salinita 3,5%, ( nejvyšší salinita - Mrtvé moře 33%). ledovce 2,2%, podzemní voda 0,6% povrchová voda 0,02% (řeky, jezera).

Těla organismů obsahuje 60-99% vody. Organismy jsou přizpůsobeny množství vody v prostředí. Voda je nezbytnou podmínkou života, nebezpečné jsou náhlé změny vlhkosti (záplavy, dlouhodobé sucho). Pro člověka je využitelné jen 1% vody na Zemi, její spotřeba neustále stoupá (průmysl a zavlažování).

Půda Vzniká zvětráváním hornin - působení větru, vody, tepla, mrazu, mikroorganismů a kořenů rostlin. Humus = nejhodnotnější složka půdy, zdroj živin pro rostliny. Vzniká z rozložených těl organismů, ovlivňuje úrodnost půdy, dodává jí tmavou barvu. Nejvíce humusu obsahuje černozem, méně hnědozem, nejméně podzolová půda. Podle velikosti částic – půdy písčité, hlinité a jílovité. Půda patří mezi nejvýznamnější a těžko obnovitelné přírodní zdroje.

Tradiční ekologicky šetrné obdělávání půdy

Opakování : Vyjmenuj abiotické podmínky Které složky zahrnuje sluneční záření ? Co víš o složení atmosféry ? Kde se vzala na povrchu Země voda ? Hydrosféra a její % rozložení. Jak vzniká půda, čím je tvořen humus? Jak rozdělujeme půdy ?

citace Vorpommern,_Germany.jpg Vorpommern,_Germany.jpg Kvasničková, Danuše : Základy ekologie, Praha : Státní pedagogické nakladatelství 1992.