Výtah z výsledků a srovnání průzkumů 03/2009 a 07/2009 pro Centrálu cestovního ruchu Východní Moravy
Nejznámější oblastí Moravy i nadále zůstávají Beskydy, které takto označilo 48 % dotázaných. Srovnání průzkumů z 03 a 07/2009 ovšem poukazuje na 12 % pokles znalosti. Druhou nejznámější oblastí (13 % známost) a zároveň oblastí s největším nárůstem známosti jsou Luhačovice, kde byl zaznamenán 5 % nárůst znalosti. Naopak 8 % pokles znalosti ve srovnání stejných období, byl zaznamenán pro oblast Valašska. Komentář: Tyto změny mohou být vyvolány úrovní služeb a předpokládané inklinaci návštěvníků Východní Moravy ke kompletním službám a s nárůstem trendu tzv. „zdravého životního stylu“ a „wellnes“, s nimiž bývají spojeny služby a programy v nabídce lázní a velkých hotelů. Závěr/doporučení: Beskydy mohou být používány pro propagaci i ostatních regionů Východní Moravy, kvůli své kvantitativní síle z hlediska známosti regionu, doporučujeme však tuto oblast více reklamně podpořit kvůli klesajícímu trendu známosti. Známost Luhačovic je mírně rostoucí a může být na ní stavěno reklamní působení pro celou oblast Východní Moravy. Luhačovice mohou být využity pro reklamní aktivity CCRVM s vysokou pravděpodobností efektivity zásahu, právě kvůli rostoucímu trendu. Doporučujeme také pracovat na komplexnosti služeb a nabídky „wellnes“ i v ostatních oblastech Východní Moravy. 1. Největší spontánní znalost oblastí Moravy
Pět nejdůležitějších pojmů jen vzájemně mění svá pořadí důležitosti, mimo pojem Slivovice. Pojem Turistika zůstává na pátém místě. (1. Slivovice, 2. Folklór, 3. Příroda, 4. Víno, 5. Turistika). Komentář: Páté místo důležitosti pojmu turistika je velmi pozitivní. Ostatní pojmy mají silné historické a kulturní kořeny. Navíc je u pojmu Turistika zaznamenán ve srovnání obou sledovaných období, mírný růst. Naopak k největšímu poklesu pojmu spojovaného s Východní Moravou došlu u pojmu Víno, který je nyní na téměř stejné úrovni jako turistika. (Turistika 10,66 %, Víno 11,29 % - nelze přesně posoudit z důvodu přesnosti měření) Závěr/doporučení: Doporučujeme propagovat turistiku jako takovou, tedy nezdůrazňovat některé z odvětví (např. pěší, cyklo, atd.), ale využít synergii právě všech jejích odvětví. Doporučujeme Víno spojit ještě s dalšími turisticky atraktivními aktivitami, tento pojem již nemůže být podporován obecně jako takový, ale v synergii s ostatními. 2. Pojmy spojované s Východní Moravou
Ve srovnání zájmu o návštěvu oblastí: Slovácko, Zlínsko a Luhačovicko, Kroměřížsko a Valašsko došlo k největšímu nárůstu zájmu, a to o 10 %, o návštěvu Zlínska a Luhačovicka. Naopak ke stejnému poklesu zájmu, tedy o 10 % došlo u oblasti Slovácka. Zájem o návštěvu ostatních dvou oblastí (Valašsko a Kroměřížsko) zůstává na přibližně stejné úrovni na hranici přesnosti měření. Komentář: K nárůstu zájmu o návštěvu Luhačovicka a Zlínska zřejmě dochází z důvodu trendu zájmu o komplexní služby a „wellnes“, viz bod 1. Závěr/doporučení: Doporučujeme dosáhnout rovnoměrného rozložení zájmu o návštěvu všech čtyř oblastí, u důvodu dosažení maximální efektivity ve smyslu poměru: „cena/výkon“. 3. Zájem o návštěvu konkrétní oblasti Východní Moravy
Z výsledků červencového průzkumu vyplývá, že znalost log turistických oblastí je téměř vyrovnaná. Komentář: Vyrovnaný stav znalosti log,dle výsledků z července, se blíží stavu ideálnímu, není však dlouhodobě udržitelný. Předpokládáme, že nyní dojde k změnám znalosti. Závěr/doporučení: Doporučujeme využít vyrovnaného stavu znalosti log Moravy jako příhodný „startovní“ stav pro nárůst znalosti loga Východní Moravy. 4. Znalost log turistických oblastí Moravy červenec
V rámci průzkumu v 07/2009 bylo zjištěno, že nejvíce, tedy 48 % dotazovaných by si svůj pobyt na VM rezervovali pomocí internetu, dále 33 % telefonicky a 15 % přes cestovní kanceláře. Komentář: Pravděpodobně se jedná o reakci na možnost rezervace ubytování přímo ze stránek Východní Moravy ( Tento pozitivní fakt podporuje možnost okamžité reakce a návštěvy regionu Východní Moravy. Takovéto rozhodování bývá velmi efektivní, při složitějším způsobu rezervací dochází k úpadku zájmu. Závěr/doporučení: Rezervace přímo na stránkách Východní Moravy je velmi kladně hodnocena, doporučujeme blíže monitorovat počty rezervací z těchto stránek a s údaji dále pracovat ve smyslu podpory vybraných oblastí. 5. Rezervace pobytu na Východní Moravě
Kampaň zaregistrovalo o 11 % dotázaných více ve srovnání obou období, kdy byl prováděn průzkum. Celkově kampaň zaregistrovalo v 07/ % dotazovaných. Komentář: Nárůst svědčí o efektivním zaměření na cílovou skupinu. Další nárůst je dán opakováním kampaně ve smyslu návaznosti na předchozí, tedy synergickým efektem následných kampaní a výškou nákladů. Závěr/doporučení: Rozložení použitých médií a výše nákladů bylo správné a dostačující a nemělo by dojít do budoucna k jejich zásadním změnám či redukci. Pozn.: Zaregistrovaná média: Billboardy: 37 % TV: 18 % Noviny: 16 % Letáky: 11 % Časopisy: 9 % Rozhlas: 9 % 6. Registrace reklamní kampaně Východní Moravy
Marketingové komunikační aktivity v roce 2010 pro Centrálu cestovního ruchu Východní Moravy
Komunikační mix: léto 2010 Přehled aktivit: aktivní PR v průběhu roku 2010 = B2B a B2C, masmédia IC TOUR 2010: květen/září: 30 lokací celá Morava a Vysočina, východní, jižní, střední Čechy, část umístěna v nákupních centrech perfektní informační servis, ochutnávky, kontakty s IC v místě terénní kontakt s potencionálními návštěvníky Východní Moravy Obě aktivity jsou zajišťovány „in-house“ – specialisty CCRVM
Komunikační mix: léto 2010 TV RTA: květen – speciální pořad: koncept „Toulavé kamery“ nové záběry z jara 2010 TV RTA: květen – červen: spot obsahuje aktivní akvizici nových návštěvníků regionu
Komunikační mix: léto 2010 Rozhlasová kampaň: Kiss Hády, Petrov, Vysočina, Haná, Rubi, Apollo, Rádio OK umístění květen 2010 (60 spotů na každé stanici) Internetová kampaň: portál hypertext 160 znaků + logowww.idnes.cz umístění květen 2010
Komunikační mix: léto 2010 Tiskoviny: Materiály k podpoře cestovního ruchu v rámci regionu Východní Moravy CCR VM ve spolupráci se zástupci turistických oblastí připravuje veřejnou zakázku na zhotovení tiskovin.
Komunikační mix: léto 2010 Cyklomapa Východní Moravy: Cyklistická mapa stávajících a nových stezek v rámci regionu Východní Moravy CCR VM ve spolupráci se zástupci turistických oblastí připravuje veřejnou zakázku na zhotovení cyklistické mapy.
Komunikační mix: léto 2010 Mapa zážitků Východní Moravy: Další vydání populární mapy „toho nejlepšího“ z Východní Moravy CCR VM ve spolupráci se zástupci turistických oblastí připravuje veřejnou zakázku na zhotovení mapy zážitků.
Komunikační mix: léto 2010 Veletrhy (zajišťuje CCRVM a zástupci turistických oblastí): Časová osa tuzemských a zahraničních veletrhů ledenúnorbřezendubenkvětenčervenčervenecsrpenzáříříjenlistopadprosinec zahraniční veletrh tuzemský veletrh
Komunikační mix: léto 2010 Podpora významných kulturních a sportovních akcí (events): ledenúnorbřezendubenkvětenčervenčervenecsrpenzáříříjenlistopadprosinec
Komunikační mix: léto 2010 Podpora akcí: podpora nejvýznamnějších akcí v regionech Východní Moravy (např. Koncert pro Hostýn, Bikemarathon Drásal, Slovácké slavnosti vína a otevřených památek, Jízda králů Vlčnov, Dny horské cyklistiky na Valašsku, Vsetínský krpec, Otevírání pramenů v Luhačovicích, XV. Mezinárodní festival dechových a folklorních souborů, …atd.) obsahuje prezentaci adresy
Mediální data hlavní časová osa: ledenúnorbřezendubenkvětenčervenčervenecsrpenzáříříjenlistopadprosinec aktivní PR RTA TV rozhlas internet
Možnosti vstupu do projektů portál Východní Moravy = platforma spolupráce (zajišťuje CCRVM ve spolupráci s 19 IC zapojenými do editace portálu) příprava materiálů: CCRVM ve spolupráci se zástupci turistických oblastí (mapa zážitků, atd) Mapa zážitků
Děkujeme za pozornost