Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Spoje potrubí-rozvod plynu-spoje u rozvodů z mědi1 VY_32_INOVACE_476.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Konstrukce CNC strojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Technologie Teorie obrábění I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
VÝROBA JADER OB21-OP-STROJ-TE-MAR-U PŘÍKLADY VÝROBY JADER Malá jednoduchá jádra se zhotovují v jednodílných jadernicích (formách), z nichž se vyjmou.
Technologie – spojování materiálů – pevné rozebíratelné spoje – šroubové spoje.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Fyzikální vlastnosti vlasu
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství.
Senzory pro EZS.
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
Technické prostředky v požární ochraně
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Regenerační přípravky I.
Sušení vlasů – vliv teplého vzduchu na vlasy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Elektromotor a jeho využití
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Mechanické řízení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Technické prostředky v požární ochraně
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
Technické prostředky v požární ochraně
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Změkčování vousů, vypínání pokožky
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Technické prostředky v požární ochraně
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vodová ondulace - pomůcky a prostředky
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
VY_52_INOVACE_I–03–03 Název a adresa školy:
Lití do kokil kokila je trvalá, drahá forma
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
VY_52_INOVACE_I–04–05 Název a adresa školy:
Technologie Teorie obrábění.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Závislost elektrického odporu
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Transkript prezentace:

Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Strojírenská technologie – Polotovary Název učebního materiálu: Ruční formování netrvalých forem Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: modelová deska, formovací rám, formovací směs, model, jádro, pěchovat, šablona, vtok. Anotace: Prezentace je určena žákům 2. ročníku pro předmět Strojírenská technologie a Strojírenská výroba. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané látky, použité obrázky zvýší názornost výkladu. Prezentaci mohou žáci použít i v rámci samostatné domácí přípravy na výuku.

 Charakteristika  Technologický postup  Formovací rámy  Formování do dvou rámů  Formování šablonováním  Vtoková soustava

 Výroba forem a jader ze žáruvzdorných směsí se nazývá formování  Z těchto směsí vyrábíme formy netrvalé(na jedno odlití) nebo polotrvalé( po opravě se mohou použít několikrát)  Dutina formy je vytvořena pomocí modelu nebo šablony a je negativem budoucího odlitku  Materiál formy musí vyhovovat formování, lití a tuhnutí odlitku  Dle způsobu docílení technologické pevnosti formy dělíme metody výroby formy do tří generací: 1. První generace – pěchování formovací směsi 2. Druhá generace – chemické zpevňování směsi 3. Třetí generace – fyzikální vazba směsi

 Dle druhu kovu a velikosti odlitku se rozlišují formy pro odlévání: 1. Na syrovo – formy se nesuší, kov se odlévá hned do zhotovené formy za normální vlhkosti písku 2. Na sucho – formy se suší nebo vypalují, aby se snížila vlhkost písku  Ruční formování vyžaduje zkušenost a zručnost formíře, používá se v kusové, malosériové výrobě pro větší a složité odlitky  Hlavní způsoby ručního formování: 1. Formování do půdy 2. Formování v rámech 3. Formování bezrámové 4. Formování šablonováním

 Je sled těchto úkonů: 1. Pěchování formovací směsi 2. Úprava povrchu formy 3. Založení jader a vyčištění formy před složením 4. Složení formy  Model a formovací rám se pokládá na modelovou desku  První vrstvy modelového písku se na model přesívají, další případně nahazují lopatou, pěchuje se pěchovačkami různých tvarů, větší výkonnosti se dosáhne pneumatickými pěchovačkami  Po zapěchování formy se přebytečný materiál shrne pravítkem, průchody ve formě děláme kovovým bodcem

 K navlhčení okrajů formy při vyjímání modelu se používá štětců, k uvolnění modelu používáme háček s očkem, na model tluče formíř dřevěnou paličkou  Dutina formy se zaprašuje grafitem nebo se natírá barvou  Ke zpevnění směsi na líci formy se používají pískováčky(měkký drát)  Ustavení jádra v dutině formy zajišťují podpěrky, které také chrání jádro před prohnutím vlastní tíhou nebo prasknutím působením vztlaku kovu

 Zajišťují: 1. Přesnost provedení odlitku, a to správným zavedením horní poloviny rámu do spodní pomocí čepů a zámků 2. Ochranu formy před poškozením – chrání ji např. při dopravě na licí pole, skladování, umožňují její obracení 3. Zachycují boční síly při pěchování, účinky vztlaku i tlak taveniny 4. Tvoří pevný plášť, ve kterém se pěchuje směs  Dle tvaru jsou: obdélníkové, kruhové, čtvercové i nepravidelné  Materiál rámů – litinové(levné, ale rozbíjejí se) - plechové(svařované, ohýbané)

formovna

Formovací linka

Složená forma

 Licí pole

 Postup: 1. Dle výrobního výkresu zhotovíme výkres odlitku, dle kterého zhotovíme model a pro předlití otvoru jádro

Dvoudílný dřevěný model Pískové jádro

 Postup výroby formy začíná pěchováním spodní části formy – na modelovou desku se položí polovina modelu lícní stranou nahoru a na ní se uloží spodní rám uchy dolů. Model se popráší dělícím prostředkem např. grafitem nebo slévačským práškem a přes síto se nasype model. písek, zbylý prostor se vyplní výplňovým pískem a upěchuje  Po upěchování se přebytek směsi shrne pravítkem, zhotoví se průduchy, tím je zaformován spodní rám formy  Rám se překlopí o 180°, dělící rovina se očistí, nasadí se druhá část modelu, nasadí se horní rám, dělící rovina se posype dělícím práškem a model se popráší slévačským práškem, umístí se modely vtokové soustavy, nálitků a výfuků a zaformují se

Zaformování obou rámů

 Sejme se horní rám, okraje formy se navlhčí, aby se neutrhly při vyjímání modelů, poklepe se na model a opatrně se vyjme, líc formy se upraví, poškozené části opraví a nabarví se. Založí se jádra, podepřou se, forma se složí a před odlitím se zatíží proti vztlaku úkladky

modely

formování

Výroba jádra

Výroba jádra v jaderníku

 Výroba forem odlitků, které mají symetrické rovinné nebo rotační tvary např. velké řemenice, setrvačníky  Používá se pro těžké velké odlitky v kusové výrobě  Modelové zařízení je levné, ale proces je zdlouhavý  Šablony jsou prkna s okrajem dle tvaru odlitku, tvarové hrany jsou oplechované  Dva druhy šablonování: 1. Rovinné, kdy šablonou se posouvá(kročky) 2. Rotační, kdy šablonou se otáčí kolem osy(otočné)

 Rovinné šablonování se dělí na podélné a příčné  Na půdu formovny nebo dělící rovinu zapěchovaného rámu se hřeby přichytí vodící lišty, které slouží k vedení šablony pro formování dutin ve směru podélném nebo příčném

 Rotační šablonování používá šablonovací zařízení, které se skládá z vřetena, jež je zasazené v těžké litinové patce, pevně zapuštěné v půdě. Šablona je spojena s vřetenem rukou, která drží ve svislé poloze opěrný kroužek patka vřetenoruka šablona

Odlitek a zhotovená šablona

Princip rotačního šablonování

 Soustava kanálků ve formě, kterou je tekutý kov zaveden do dutiny formy  Funkce: 1. Doprava taveniny do dutiny formy 2. Možnost regulace rychlosti proudu 3. Zachycení strusky a nečistot 4. Zabránit rozstřiku taveniny  Vtoková soustava je pro: 1. Šedou litinu 2. Ocel

Pro šedou litinu

 Zásady: 1. Plnění dutiny formy musí být dosti rychlé, aby nedošlo k vyhřátí písku sáláním poškození povrchu formy 2. Plnění dutiny musí postupovat tak, aby byla zcela zaplněna dříve než začne tuhnutí 3. Rychlé odlití – mohlo by dojít k oxidaci taveniny 4. Rychlé plnění u velkých odlitků vyžaduje prodyšnou směs a výfuky

 Vtoková jamka – zabraňuje vniknutí nečistot do formy svým tvarem tak, aby došlo k víření nečistot a k jejich vynášení na hladinu  Vtokový kanál – kuželový  Struskovák – v něm se rychlost proudění sníží proti vtokovému kanálu, uplatní se složka vztlaku a nečistoty mají možnost vyplavat na hladinu, průřez volíme lichoběžníkový nebo půlkruhový  Zářezy – spojují struskový kanál s dutinou formy a většinou jsou umístěny na spodní stěně struskováku

 Hluchý M. a kolektiv: Polotovary a jejich technologičnost Praha 1977 čj SNTL  Doubravský M., Macášek I., Macháček Z., Žák J.Technologie slévání, tváření a svařování VUT Brno 1985 Zdroje obrázků: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Vhodná videa k této problematice: OMEGA FOUNDRY. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: