SLOVOTRBA SUBSTANTIV (pokračování) transpozice. KATEGORIE TRANSPOZICE Pro tuto kategorii je typické: mění se slovní druh, nemění se zásadně význam (trans-

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Substantiva tvořená ze sloves (BS PV)
Advertisements

Nová doba a ekonomika £ Jaký ekonomický systém je typický pro středověk? £ Proč už nyní nestačí? £ V čem se doba změnila? £ Nová doba si žádá nová řešení,
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Pravopis ů, ú Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší.
Opakování vyjmenovaných slov po m Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_03_Fyzikální,
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_17_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Elektřina v.
Aritmetický průměr Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika Datum.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
EU_12_sada1_19_Inf_Excel_1_Šeb
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mezinárodní hotelnictví
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_07
Nakládání s odpady CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_03
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_Český jazyk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EXCEL 2010 Úvod k funkcím 1. část.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
zpracovaný v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
VY_32_INOVACE_
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Domácí úkol 1) Odvoďte z Hookova zákona vztah pro výpočet harmonického potenciálu. 2) Najděte na Internetu nějaký program pro výpočet Epot a vypočítejte.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_3CJ1-2 VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_ Český jazyk
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Autor: Mgr. Libor Hrbek Název : VY_32_INOVACE_8A13Z6-8_ Dánsko
Transkript prezentace:

SLOVOTRBA SUBSTANTIV (pokračování) transpozice

KATEGORIE TRANSPOZICE Pro tuto kategorii je typické: mění se slovní druh, nemění se zásadně význam (trans- pozice = pře-nášení formy při zachování významu) SYNTAX Názvy vlastností (je hloupý - jeho hloupost, mírná matka – matčina mírnost) Názvy vlastností (je hloupý - jeho hloupost, mírná matka – matčina mírnost) Názvy dějů (stojí vpravo – stání vpravo) Názvy dějů (stojí vpravo – stání vpravo)

Názvy vlastností -ost (hloupost, hrubost, krutost, moudrost) -ost (hloupost, hrubost, krutost, moudrost) -ství/-ctví (lakomství, bohatství) -ství/-ctví (lakomství, bohatství) -in-a (řezničina) -in-a (řezničina) -ot-a (němota), -ot-a (němota), -ob-a (zloba), -ob-a (zloba), -k-a (dálka) -k-a (dálka) -d-a (pravda) -d-a (pravda) -e (šíře) -e (šíře) -0 (běl) -0 (běl) -o (blaho) -o (blaho) -it-a (kvalita) -it-a (kvalita) -enc-e (rezistence) -enc-e (rezistence) -eri-e (hysterie) -eri-e (hysterie) -ismus (protestantismus) -ismus (protestantismus) -ur-a (profesura) -ur-a (profesura)

Tvořete názvy vlastností na -ost/-ob-a/ot-a a porovnejte jejich význam zlý - zlost - zloba zlý - zlost - zloba starý – starost - staroba starý – starost - staroba chudý – chudost – chudoba chudý – chudost – chudoba hluchý – hluchost – hluchota hluchý – hluchost – hluchota němý – němost – němota němý – němost – němota slepý – slepost – slepota slepý – slepost – slepota drahý – drahost - drahota drahý – drahost - drahota

Názvy dějů -n-í/-t-í (nošení, braní, skládání, běhání, krytí, tištění, tisknutí) -n-í/-t-í (nošení, braní, skládání, běhání, krytí, tištění, tisknutí) -n-á/-t-á (kopaná, honěná, házená) -n-á/-t-á (kopaná, honěná, házená) -k-a (pohrůžka, výčitka) -k-a (pohrůžka, výčitka) -ic-e (tlačenice, mačkanice) -ic-e (tlačenice, mačkanice) -ot (jásot, hvízdot, šepot, dupot) -ot (jásot, hvízdot, šepot, dupot) -b-a (honba, malba, kresba) -b-a (honba, malba, kresba) -0 (mask.) (návrat, záskok, odvod, přínos) -0 (mask.) (návrat, záskok, odvod, přínos) -a (mluva, rada, jízda) -a (mluva, rada, jízda) -e/-ě (koupě, péče, pře) -e/-ě (koupě, péče, pře) -0 (fem.) (odpověď, seč) -0 (fem.) (odpověď, seč) -tv-a (žatva), -ot-a (žebrota), -t-0 (strast), (-s/-z)-e/-ěň (sklizeň), - ež (loupež), -ch (smích) -tv-a (žatva), -ot-a (žebrota), -t-0 (strast), (-s/-z)-e/-ěň (sklizeň), - ež (loupež), -ch (smích)

Názvy dějů -ac-e (agitace) -ac-e (agitace) -ic-e (demolice) -ic-e (demolice) -c-e (deskripce) -c-e (deskripce) -s-e (diskuse) -s-e (diskuse) -x-e (anexe, flexe) -x-e (anexe, flexe) -z-e (expanze, konverze) -z-e (expanze, konverze) -ur-a (cenzura, diktatura) -ur-a (cenzura, diktatura) -át (diktát) -át (diktát) (z řec.) -s-e (sepse, skepse), -z-e (geneze, askeze), -x-e (praxe) (z řec.) -s-e (sepse, skepse), -z-e (geneze, askeze), -x-e (praxe) fr. –áž (blamáž) fr. –áž (blamáž) šp. –ád-a (promenáda) šp. –ád-a (promenáda) angl. –ing (tremping/trempink, trénink) angl. –ing (tremping/trempink, trénink)

Jak rozlišit název děje (transpozice) od názvu výsledku děje (mutace) Nahradit substantivem slovesným – substituční test (např. definice – definování, demolice – demolování, konkluze – vytvoření závěru, abstrakce – vydělování významů, domestikace – zdomácňování, malba – malování, honba/hon – honění, žatva – žnutí, sázka – sázení, návrat – vracení/vrácení (se), léčba – léčení …) Nahradit substantivem slovesným – substituční test (např. definice – definování, demolice – demolování, konkluze – vytvoření závěru, abstrakce – vydělování významů, domestikace – zdomácňování, malba – malování, honba/hon – honění, žatva – žnutí, sázka – sázení, návrat – vracení/vrácení (se), léčba – léčení …)

Zařaďte slova z jedné slovní čeledě k jednotlivým třídám rybářka, rybárna, rybka, rybář, Rybákovec, rybářka, rybárna, rybka, rybář, Rybákovec, učitel, učedník, učenec, učebna, učiliště, učitýlek, vyučování, učitel, učedník, učenec, učebna, učiliště, učitýlek, vyučování, stojan, státník, stojka, státeček stojan, státník, stojka, státeček cukrárna, cukrář, cukroušek, cukrárna, cukrář, cukroušek, vrták, vrtačka, vrtba, vývrtka, vrt, vrtání, vrták, vrtačka, vrtba, vývrtka, vrt, vrtání, sušák, sušička, suchar, souška, sušina, sušák, sušička, suchar, souška, sušina,

Vysvětle motivaci následujících slov pivošvecletadlo pivošvecletadlo zápaslegracerádlo zápaslegracerádlo pistolerentgenspartakiáda pistolerentgenspartakiáda bahnicekoniklecmedvěd bahnicekoniklecmedvěd voltjarmark voltjarmark

nehraďte cizí slova domácími synonymy a naopak (všimněte si prefixů) kompozicekolaboranttransport kompozicekolaboranttransport exportkooperacedeportace exportkooperacedeportace předehradovozodpůrce předehradovozodpůrce obranapřepisprotilátka obranapřepisprotilátka

Pokus se nahradit předponové modifikace předponovými modifikacemi přejatými podřízenostpodsystémsuperobrpseudonympseudovědaarcidílokontradikcekoncentracekomponentexport