Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Agregátní poptávka a nabídka
Ekonomická gramotnost
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Příklady posunu funkce nabídky:  Množství.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při růstu ceny  Řešení.
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Celkový a mezní produkt
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a management I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Posuny poptávkové funkce:  Poptávané.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Ekonomie 1 Bakaláři Pátá přednáška Trh a tržní rovnováha
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy

Tržní mechanismus  Je komplikovaný systém koordinace lidí, činností a firem prostřednictvím cen trhu.  Trh je v rovnováze jestliže se nabízené množství zboží rovná poptávanému.  Cena je závislá na nabídce a poptávce.  Tržní cena je momentálním výsledkem působení nabídky a poptávky.  Ideální rovnovážný stav na trhu ale v praxi prakticky neexistuje.

Tržní rovnováha  S – nabídka  D – poptávka  P E – rovnovážná cena  Q E – rovnovážné množství zboží  E – bod ekvivalence

Nerovnovážná situace na trhu  Nedostatek zboží na trhu - vzniká v okamžiku kdy je cena (P E ) z nějakého důvodu (např.zásah státu) snížena pod úroveň rovnovážné ceny. Při této nižší ceně (P 1 ) vzroste množství zboží, o které mají kupující zájem (QD 1 ) a naopak klesne množství zboží, které chtějí prodávajícím prodat (QS 1 ).  Rozdíl mezi tímto množstvím zboží (QD 1 - QS 1 ) vyjadřuje nedostatek zboží na trhu.

Nerovnovážná situace na trhu  Přebytek zboží na trhu - vzniká v okamžiku kdy je cena zvýšena nad úroveň rovnovážné ceny. Při této vyšší ceně (P 2 ) klesne množství zboží, o které mají kupující zájem (QD 2 ) a naopak vzroste množství zboží, které chtějí prodávající prodat.  Rozdíl mezi tímto množstvím zboží (QS 2 – QD 2 ) vyjadřuje přebytek zboží na trhu.

Změny tržní rovnováhy  Změny v nabídce  nabídková křivka se posouvá doleva nebo doprava a poptávková křivka se nemění.  Faktory které ovlivňují nabídku způsobují posun křivky nabídky doleva nebo doprava a to vede k vytváření nové tržní rovnováhy s novým bodem ekvivalence a novou rovnovážnou cenu.  Změny v poptávce  poptávková křivka se posouvá doleva nebo doprava a nabídková křivka se nemění.

Posun křivky poptávky doprava a) např. zvýšení důchodů Při posunu křivky poptávky doprava je nové rovnovážné množství a nová rovnovážná cena vyšší.

Posun křivky poptávky doleva b) např. snížení počtu obyvatel Při posunu křivky poptávky doleva je nové rovnovážné množství a nová rovnovážná cena nižší.

Posun křivky nabídky doprava a) např. snížení výrobních nákladů Při posunu křivky nabídky doprava je nové rovnovážné množství větší a nová rovnovážná cena nižší.

Posun křivky nabídky doleva b) např. neúrodný rok Při posunu křivky nabídky doleva je nové rovnovážné množství nižší a nová rovnovážná cena vyšší. Křivka poptávky se nemění.