Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_16 Tematická oblast: SPOJKY Téma: Spojky lamelové Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Spojky lamelové Lamelové spojky mají větší počet třecích kotoučů, tzv. LAMEL. Lamely jsou tenké kotouče s obložením. Lamely jsou nejčastěji v olejové lázni = spojka mokrá. Tyto spojky jsou schopny přenosu velkých momentů při malém průměru a menším přítlaku lamel.
Spojky lamelové Hnací lamely: mají obvykle vnější ozubení, které jim umožňuje axiální posuv v podélně drážkované skříni spojky. Hnané lamely: - mají vnitřní ozubení pro axiální posuv po drážkovaném náboji hnaného hřídele, - u mokrých spojek jsou lamely v olejové lázni (olej s malou viskozitou) a u polomokrých spojek jsou lamely v olejové mlze (neponořují se do oleje).
Spojky lamelové Pro sepnutí spojky může být přítlačná síla lamel způsobena vinutými pružinami, odstředivou silou závaží, tlakem kapaliny apod. Spojka rozepnutaSpojka sepnuta Příklad: lamelová spojka s talířovou pružinou pro automatické převodovky VW a Audi.
Spojky lamelové V samosvorných diferenciálech nemají ani vnější, ani vnitřní lamely obložení. V automatických převodovkách se používají lamelové spojky i ve funkci lamelových brzd (spojka bez otáčivého pohybu). Mají-li vnější lamely třecí obložení, pak jsou vnitřní lamely jen hladké ocelové kotouče bez obložení – nebo naopak. Ve spojce se tyto lamely střídají. Pak hladké ocelové lamely plní funkci přítlačných kotoučů. U osobních automobilů s pohonem všech kol mají třecí spojky pro zapínání pohonu druhé nápravy lamely s obložením.
Spojky lamelové Velké lamelové spojky, které se používají jako směrové spojky pásových vozidel, jsou zpravidla suché: 1 – buben hnacích lamel 2 – hnací lamela 3 – buben hnaných lamel 4 – hnaná lamela 5 – přítlačný kotouč 6 – svorník 7 – přítlačná pružina 8 – hnaný hřídel
Spojky lamelové Porovnání součinitele tření µ: U třecí kotoučové spojky je µ ≈ 0,2 až 0,4. U lamelové spojky s olejovou lázní při styku: - třecí obložení – ocelová plocha ……. µ ≈ 0,1 - ocelová plocha – ocelová plocha ….. µ ≈ 0,05
Spojky lamelové Výhody lamelových spojek: - velmi měkký záběr pro velký počet třecích ploch, - pracují s velmi vysokými hnacími momenty (u pásových vozidel), nebo - spínají při velkém skluzu mezi hnacími a hnanými částmi (u motocyklů). Proto jsou tyto spojky zaplněné olejovou lázní – jsou mokré. Nevýhody lamelových spojek: - velká členitost spojky, - pracná výroba, - možnost slepování hnacích a hnaných lamel, - velký odpor spojky proti protáčení motoru zejména v zimním období.
OPAKOVÁNÍ: 1. Charakterizujte lamely spojky. 2. Čím může být vyvinuta přítlačná síla lamel potřebná pro sepnutí spojky? 3. Jaké je uplatnění lamelových spojek? 4. Vyjmenujte výhody a nevýhody lamelových spojek. Spojky lamelové
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.