Datum: 6. 12. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_149 Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková Název.
Advertisements

 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_141  Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_111  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_105 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_110 Licence : CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_36 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_84 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_080 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název práce:
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu)
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ARANŽOVÁNÍ.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Rešerše.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C59Čj6_Vypravování
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Zpracování oděvního návrhu na formát A1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Vypravování Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 1. Časová dotace: 40 minut Vzdělávací cíl: Žák se seznámí se slohovým útvarem vypravování, s jeho stavbou a jazykovými prostředky. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: zapojení audiovizuální techniky do výuky

Vypravování

Co je vypravování? slohový útvar seznamuje čtenáře s dějem nebo příběhem je založeno na postupu vyprávěcím

Jak má vypravování vypadat? usiluje o živé a názorné vystižení události obsahuje dějové napětí ( × popis děje) pokud ho tvoří více událostí, musí mezi nimi být souvislost (příčinná návaznost) události líčí v časové posloupnosti (tak, jak šly za sebou) = nepřeskakovat v ději

Jakou stavbu má vypravování? 1) úvod 2) stať 3) závěr stať je nejrozsáhlejší, často ji tvoří více odstavců

Osnova vypravování počet odstavců = počet bodů osnovy přináší hlavní myšlenky textu zápis v osnově = „nadpis“ odstavce př. 1) úvod 2) stať – a) b) c) 3) závěr

Úvod představení postav a prostředí uvedení do situace = KDO je účastníkem děje KDE děj probíhá KDY se odehrává

Stať – vlastní vypravování začátek děje rozvíjení děje – zápletka vyvrcholení, vystupňování děje (zvraty, komplikace)

Závěr rozuzlení děje (jak to dopadlo) může být i autorovo hodnocení události

Jazykové prostředky přímá řeč střídání minulého a přítomného času krátké věty synonyma dějová slovesa obrazná pojmenování citoslovce

Na co si dávat pozor? pravopis a interpunkce (čárky) slovosled stavba vět a souvětí – ne příliš dlouhá souvětí! opakování slov nespisovné výrazy – možné jen v přímé řeči! spojky když – tak; jak – tak; až – tak slovesa být, mít

Jak postupovat? CO chci psát? Jakou funkci text má?  téma a útvar O ČEM?  shromáždění a rozvržení myšlenek  návrh osnovy JAK?  jazykové prostředky, materiál napsání textu kontrola chyb, opravy, „vylepšení“ textu

Úkol Napište vypravování  téma: Strach má velké oči  rozsah: cca 250 slov (minimálně 200)

Literatura Čechová, Marie a kol. Stylistika současné češtiny. ISV nakladatelství: Praha, Hanzová, Marie, Schneiderová, Eva. Klíč ke slohu aneb Nerudou snadno a rychle?! Albatros: Praha, Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. SPN: Praha, Mužíková, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Didaktis: Brno, 2002.