Číslo projektuCZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Klimakterium Menopauza B. Trojanová. Menopauzální syndrom  Menopauza je přirozený proces, nastává mezi 40 – 60 lety ženy  Ztráta funkčnosti ženských.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Název projektu: Moderní škola
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu):
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Prezentace – výklad učiva
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Pedagogika školního sportu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
13. Růst lidské populace, demografie
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
OSOBNOST.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Návykové látky Alkohol
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický okruhStáří Název materiáluStáří Číslo materiáluVY_32_INOVACE_4C_ZDR_11(20) AutorAndrea Ječmenová Datum tvorby Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.

Anotace Prezentace Microsoft PowerPoint přibližuje současný postup ošetřování a přístup k seniorům. Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele, lze použít i k opakování učiva. Cílem prezentace je studentům vštípit moderní pojetí péče o seniory.

Stáří Andrea Ječmenová 2012

Životní období od 60 let do smrti. Na stárnutí organismu působí vnější vlivy, genetické vlivy, nadměrné množství škodlivin v organismu, antiimunitní procesy v organismu. Pozvolna chátrá tělesná schránka, projevují se následky předešlých nemocí, náročného stylu fyzické práce, špatný životní styl.

Příčiny fyzické křehkosti snížená svalová síla snížená fyzická schopnost ztráta kostní hmoty a minerálů v kostech snížená imunita snížená fyzická výkonnost a vytrvalost narušená pohyblivost a tělesná rovnováha

Specifické znaky nemocí ve stáří Polymorbidita – více chronických onemocnění najednou, které se nedaří úplně vyléčit a stále narůstá jejich počet. Nemoci mohou ve vyšším věku probíhat jinak než u nemocných ve středním věku. Jsou to nedostatek příznaků, nespecifické příznaky, prudké nebo náhlé zhoršení probíhajících chorob, netypické lékové reakce a sociální rozměr nemoci

Adaptace na stáří Stále si udržovat pozitivní postoj k životu. Zajímat se o dění kolem sebe, být činorodý. Najít si nové zájmy a koníčky. Nestát se závislým na svém okolí a rodině. Udržovat a pěstovat přátelské vztahy s mladší generací. Vyhledávat sociální kontakty, nebýt osamělý.

Změny ve stáří

Biologické změny týkají se většiny orgánových soustav a jejich orgánů nejvíce nápadné jsou na kůži, na smyslech a na pohybovém ústrojí

Kožní ústrojí kůže ztrácí schopnost zadržovat vodu, objevují se hnědé skvrny a někde bledá místa snížení množství elastických vláken, tvoří se vrásky, snižuje se kožní turgor kůže je tenká Kardiovaskulární systém klesá pracovní kapacita srdce, srdeční chlopně ztrácejí pružnost klesá elascita cév Pohybový systém změny výšky a váhy => atrofují meziobratlové ploténky, řídnou kosti úbytek kloubní chrupavky => zvýšená bolestivost kloubů a snížená schopnost pohybu Respirační systém klesá respirační schopnost plic =) zadýchávání snižuje se vitální kapacita plic

Trávicí systém opotřebování a ztráta chrupu snižuje se tvorba slin =) tím trávicích enzymů prodloužený průchod tráveniny žaludkem a střevy =) vznik zácpy může dojít ke vzniku stařecké formy diabetu Nervový systém snižuje se rychlost vedení vzruchů v periferním nervovém sytému =) prodlužuje se reakční čas na podněty Pohlavní a vylučovací systém sexuální aktivita u seniorů je výrazně individuální muži - snižuje se množství spermií ženy - menopauza =) ukončení tvorby pohlavních hormonů a buněk, zmenšení mléčné žlázy klesá schopnost ledvin tvořit a vylučovat moč klesá kapacita močového měchýře a snižuje se síla obou svěračů močové trubice =) vznik močové inkontinence u mužů zvětšení prostaty =) problémy s močením

Smyslové vnímání, spánek snižuje se výkonnost smyslových orgánů především zraku a sluchu

Zrak - snižuje se zraková ostrost a akomodační schopnost - vznik šedého nebo zeleného zákalu Sluch - atrofické změny sluchové dráhy =) vznik nedoslýchavosti =) sociální problém v komunikaci - porucha sluchu se objevuje více u mužů

Psychické změny - vyskytují se u každého člověka individuálně - zhoršení poznávacích funkcí =) pokles pružnosti myšlení a psychické vitality nezměněna zůstává slovní zásoba, jazykové dovednosti a intelekt mohou se změnit osobnostní rysy a vlastnosti jedince zhoršuje se přizpůsobení se životním změnám změny v citové oblasti – emoční labilita, strach, úzkosti největší traumatizující změnou je ztráta životního partnera Sociální změny souvisí s odchodem do starobního důchodu =) změna sociální role =) snížené společenské prestiže a autority změna ekonomické situace =) někdy nedovoluje si udržet dosavadní životní standard nutné naplánování životního programu častý výskyt nemocí =>vznik vážných chronických onemocnění =>omezení soběstačnosti a sebepéče => vznik fyzické závislosti na pomoc druhých osob => může vzniknout sociální izolace

Kontrolní otázky a cvičení 1.Charakterizujte pojem fyzická křehkost stáří a vyjmenujte její příčiny. 2.Vyjmenujte a vlastními slovy popište specifické znaky nemocí ve stáří. 3.Jaké negativní důsledky sebou přináší fyzická křehkost stáří. 4.Písemně zpracujte formy přípravy na stáří a, jakými způsoby se senior se svým stářím vyrovnává. 5.Popište biologické změny, které nastávají ve vyšším věku. 6.Charakterizujte sociální změny v životě seniora Úkol :  Jaké mohou být podle vás reakce seniorů na změny ve stáří, demonstrujte na příkladech ze svého okolí

Použité zdroje Mgr. et Mgr. Jana Mlýnková Péče o staré občany Grada Publishing,a.s.,2011 ISBN Fotografie archiv autorky