Překážky deinstitucionalizace a jejich řešení 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o duševně nemocné v Evropě
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Závěry zahraničního výzkumu Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Transformace DZP Velehrad, Salašská
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Středisko náhradní rodinné péče, o. s. POLSKO – výsledky výzkumu: Změny systému, deinstitucionalizace Bariéry a ne/zamýšlené důsledky transformace Nová.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Integrovaný operační program (IOP) INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské nám
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Deinstitucionalizace... Deinstitucionalizace pobytových sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením Závěrečná konference k individuálnímu projektu.
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě
Individuální projekt OP LZZ Systémová podpora procesů transformace systému péče o rodiny a děti Pardubice, 25. října 2012 PhDr. Miloslav Macela ředitel.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Transformace pobytových zařízení sociálních služeb v České republice Hradec Králové 28. února 2011.
Reforma systému péče o ohrožené děti 25. listopadu 2011 Miloslav Macela Odbor 21 rodiny a dávkových systémů MPSV.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Konference Transformace a deinstitucionalizace soc. služeb – od 9.00 do hodin druhého dne Hradec Králové Individuální projekt odboru.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Čtyřlístek – centrum pro osoby se zdravotním postižením Ostrava je příspěvkovou organizací statutárního města Ostravy, zřízenou k Poskytujeme.
Zkušenosti s transformací sociálních služeb v Maďarsku Miklós Szentkatolnay Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Transformace institucionální péče v péči komunitní Jan Pfeiffer Children`s High Level Group.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Cestou proměny 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora transformace sociálních služeb"
Datum: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Transformace – a jak dál? Podpora procesu transformace pobytových sociálních služeb.
Ostrava, * Koncepce podpory transformace pobytových sociálních služeb v jiné typy sociálních služeb poskytovaných v přirozené komunitě uživatele.
Deinstitucionalizace ústavní péče očima ochránce 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb - konference MPSV Radka Soukupová Transformace a deinstitucionalizace prizmatem sociálních reforem.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Systémový rozvoj a podpora nástrojů sociálně-právní ochrany dětí
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Deinstitucionalizace: co naznačuje mezinárodní výzkum?
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
SDRUŽENÍ NERATOV,z.s.
Investiční záměr Zlínského kraje Veřejné projednání obec Loučka
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
ERRC & MDAC proti ČR (kolektivní stížnost k EVSP)
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
STŘEDNĚDOBÝ PLÁN ROZVOJE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA ÚZEMÍ MÍSTNÍ AKČNÍ SKUPINY OPAVSKO Z.S. CZ /0.0/0.0/16_063/
Koncepční záměry MPSV v oblasti náhradní rodinné péče
Rodičovství biologické a pěstounské
SDRUŽENÍ NERATOV,o.s.
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Překážky deinstitucionalizace a jejich řešení 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora transformace sociálních služeb"

HRADEC KRÁLOVÉ HOTEL NOVÉ ADALBERTINUM JAN PFEIFFER LUMOS Překážky deinstitucionalizace a možnosti jejich řešení Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora transformace sociálních služeb"

Jana Líza První epizoda”schizofrenie “ v 19 letech. 23 letech otěhotněla Po porodu s “laktační psychozou” přijata do PL. Dítě umístěno do kojeneckého domova. Jana navštěvuje dceru, ale je podporována v tom, aby jí dala k adopci. První epizoda “ schizofrenie” v 20 letech. 3x těhotná, děti v příbuzenském pěstounské péči. Znovu otěhotněla ve 40 letech. Přijata do AOT. Před porodem umístěna na ukutní psych.odd. Doprovázena při porodu AOT Umístěna I s dítětem na oddělení pro matku a dítě, posléze do specializované pěstounské péče. Jeden podobný “příběh” dva odlišné osudy

Jana Líza Díte po cca roce umístěno do adopce. Jana měla mnoho přijetí do PL. V cca 30 letech zbavena svéprávností a umístěna do ÚSP. 35 letech umírá / sebevražda/. Přemístěna do chráněného bydlení poblíž své matky. Podporována AOT, I když byla 60 km od původního místa. Postupné předávání ístnímu AOT. Pomoc při zapojování do mísntí komunity, stává se členkou rlzných podpůrnýhz skupin… Líza nachází práci v mísntí knohovně. Ve dvou letech dcery soud rozhoduje o tom, že Líza je plnoprávnou matkou.

Jana Líza Potřeby a práva klienta nejsou v centru. Více oreientace na to co klient nemůže. Servisy poskytují limitované a rigidní služby. Epizodický charakter pomociEpisodic Koncetrace na “léčení”. Potřeby a práva klienta je vedoucím principem. Orientace na to co klient může. Servisy poskytují pružné, na klienta orientované služby. Kontinuální charakter pomoci a podpory. Koncentrece na prevenci. Srovnání dvou modelů péče: paternalistický -na klienta orientovaný

Reakce na potřeby Chování dítěte Adekvátní, konsistentní, rychlá. Malá či žádná. Inkonzistentní-střídání odmítání a přijetí Odmítavá- zastrašování, nerespekt hranic Sebejisté Odtažité Hledá blízkost, zárověń jí odmítá Stereotypní a zmatené Attachement /Main, Solomon/

Odlišné kultury Institucionální Komunitní Izolace od komunity Nedostatečná kontrola nad svým životem Paternalistické vztahy Rigiditata a rutinní přístupy Pravidla instituce jsou důležitější naž potřeby klientů. Zapojení do komunity. Zapojení do všech rozhodovacích procesů Partnerství Flexibilita a komplexnost Individuální přístup Klient v centru pozornosti

Relevantní úmluvy SN Ůmluva o právech osob se zdravotním postižením Declarace práv osob se zdravotním postižením. Standardní pravidla stejných příležitostí osob s postižením Deklarace práv osob s mentální retardací. Úmluva o právech dítěte. Principy alternatívní péče o děti. Principy péče o osoby vyššího věku CM/Rec(2010)o deinstitutionalizaci a životě v komunitě zdravotně postižených dětí.

ČL. 19 ÚPOZP Nezávislý život a zapojení do komunity  Žít v komunitě- s potřebnou asistencí  Plné zapojení a participace- dostupnost všech sliužeb existujících pro běžnou komunitu  volba stejná jako mají ostatní:  s kým žít  kde žít

Fáze uchopení “transformace” NGO experimenty Popírání problému Skandály “Humanizace” Transformace bydlení / horizontalizace instituce/ Legalizované pilotní projekty- změna místa i kultury Národní rámce / koncepce, akční porgramy…/ Celonárodní proces změny

JAKO DOMA

HUMANIZACE

Investovat nebo opustit?

Úspěšná strategie Zapojení klientů Odstranění legislativních barier Preventivní služby Alternativní komunitní služby Redukce institucionálních kapacit Podpora využití všech zdrojů Holistická koordinace System monitorování procesu změny a kvality služeb

Proces změny služeb Problémy Řešení Investice do stávajících zařízení. Udržování institucí paralelně s komunitními službami. Uzavírání institucí bez alternativ v komunitě. Komunitní služby s institucionální kulturou. Jasně definovat co je a co není transformace. Definovat složení a funkce sítě služeb-péče. Akční plán porcesu změny. Standardy kvality a systém jejich monitorování.

Problémy Řešení Fragmentovanost služeb. Vypadávání “komplikovaných” skupin klientů. Rigidní model péče. Regionální zodpovědnost a propojenost služeb. Definování “priorit”. Orientace na “všechny” oblasti potřeby- multidisciplinarita. Co největší ”normalita”. Mobilita- asertivita. Flexibilita. Výsledný systém služeb

Problémy Řešení Orientace na “neschopnost”. Institucionální vzorce chování. Strach ze změny. Od paternaizmu k partnerství. Orientace na to co klient může. Aktivní zapojování do rozhodovacích procesů. Informovaný souhlas Klienti

Problémy Řešení Strach z nezaměstnanosti. Strach z adaptace na nové podmínky. Technické komplikace spojené s přesunem. Přenášení institucionální kultury. Aktivní zapojení do procesu změny. Rekvalifikace, tréningy. Komplexní individualizivaný podpůrný program- supervize. O tolerance k zneužívání moci. Zaměstnanci

Veřejnost- místní komunita Rizika Řešení Strach z neznámého. Předsudky. Odmítnutí přijetí “nových” členů. Osvěta. Zapojování do plánování. Aktivní participace. Mobilizace komnitních zdrojů.

Rizika Řešení Investice do budov je politicky sexy. Mocenské lobby institucí. Zvýšení nákladů. Marginální “elektorát”. Nebezpečnost klientů pro komunitu. Osvěta- přenos zkušeností “ze světa”. Mezinárodní kulturní a legislativní rámec. “Cost benefite” analýzy. Volební právo pro všechny. Aktvní hlas klientů a jejich rodinných příslušníků. Individuální zainteresovanost. Objektivní analýzy a informace. Politická reprezentace

Dlouhodobý proces, ale musí se začít. Potřeba komplexního plánování- akční plán. Koordinace se zapojením všech relevantní subjektů Kreativní využívání zkušeností, ale nutno vytvoření vlastního modelu dle vlastích zdrojů a potřeb. Investice musejí jít ruku v ruce s tréningy /RSF-ESF/. Nutnost počítat s přechodným obdobím nárůstu finannčích nákladů. Nový systém musí mít v sobě i princip permanentní sebereflexe a sebeproměny. Deinstitucionalizace

Děkuji za pozornost Břemeno se nese lehčeji, když víme, Proč ho neseme a Kam ho neseme. DI není jen technologie Je to civilizační proces.