Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Přestavení života a díla F. M. Dostojevského.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 židovský původ  dva bratři zemřeli v dětství, tři sestry zemřely v koncentračním táboře  narodil se na Starém Městě v Praze  se svým otcem nevycházel.
Advertisements

Opakování světového realismu
Realistický román.
Kritický realismus v literatuře
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Alexandr Sergejevič Puškin
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla N. V. Gogola.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. M. Čapka-Choda a jeho díla.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení autorů severského realismu.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Eliška Krásnohorská
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolína Světlá
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Kritický realismus - úvod
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Přestavení života a díla F. M. Dostojevského Ročník / obor studia:2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 274 Klíčová slova: F. M. Dostojevskij, moderní a psychologický román, Sibiř, Zločin a trest, Bratři Karamazovi Anotace: Výkladová prezentace představující život a dílo F. M. Dostojevského.

Fjodor Michajlovič Dostojevskij Světový prozaik, tvůrce moderního románu, který ovlivnil rozvoj psychologických románů Pocházel z lékařské rodiny Studoval vojenskou techniku, později pracoval na ministerstvu obrany Věnoval se překladatelské činnosti (hl. z francouzštiny)

Fjodor Michajlovič Dostojevskij Obr. 1

Fjodor Michajlovič Dostojevskij Ve 40. letech byl členem kroužku M. V. Petraševského (tzv. petraševci) Za veřejné čtení dopisu Bělinského Gogolovi (kritik v něm Gogola obviňoval z příklonu k carské politice) byl v dubnu 1849 zatčen a odsouzen k smrti Těsně před popravou změnili trest na 4 roky galejí, a tak byl Dostojevskij odvezen do vězení v Omsku na Sibiři Od roku 1854 sloužil jako voják v sibiřské posádce, teprve po pěti letech mu vrátili šlechtický titul a dovolili publikovat Na Sibiři Dostojevskij velice trpěl nejen strašnými podmínkami, ale také častými epileptickými záchvaty

Fjodor Michajlovič Dostojevskij Pobyt na Sibiři F. M. D. velice ovlivnil – začal být více senzitivnější na lidské utrpení a bídu Dostojevskij se zaměřuje na vnitřní svět hlavních postav – více vnitřního monologu Hrdinové románů jsou nuceni řešit složitou životní situaci – často lidé z okraje společnosti D. kritizuje vyhraněný individualismus, který, podle autora, vždy vede k duševnímu rozvratu, k sebevraždě či k despotismu D. zemřel v roce 1881 na plicní krvácení spojené s rozedmou plic a epileptickým záchvatem

Fjodor Michajlovič Dostojevskij PAMÁTNÍK V MOSKVĚ Obr. 2

Zločin a trest (1866) Realistický román zabývající se svědomím člověka, který se v dopustil dvojnásobné vraždy Velice jednoduchá kriminalistická zápletka, ta ale není důležitá, je jen stavebním kamenem V knize se řeší právo na vraždu, která má v podání Raskolnikova zvláštní zdůvodnění Veliký morální problém, který ale Dostojevskij razantně zamítá

Zločin a trest Chudý student Raskolnikov zavraždí starou lichvářku, aby získal peníze. Omylem zabijí i její sestru, která se v bytě lichvářky nahodile objevuje. Raskolnikovi se podaří zahladit veškeré stopy, ale dostává se do těžké psychické krize. Seznamuje se se Soňou, dcerou notorického opilce Marmeladova. Nakonec se do Soňi natolik zamiluje, že v sobě nachází sílu a přiznává se ke spáchanému zločinu. Je odsouzen k nuceným pracem na Sibiř, kam ho však doprovází dobrovolně i Soňa. Až na tomto místě Raskolnikov prodělává duševní přerod.

Bratři Karamazovi (1880) Román zobrazující osudy statkáře a otce Karamazova, člověka cynického a nemravného, a jeho čtyř synů. Otec Fjodor Pavlovič Karamazov je zhýralec a myslí si, že může nad svými syny (Dmitrij, Ivan, Aljoša, nemanželský Smerďakov) vládnout, jak se mu zachce. Starší syn Dmitrij je vášnivý stejně jako otec, Ivan je nadaný, racionálně uvažující ateista, nejmladší Aljoša žije zasvěceným životem v klášteře. Nemanželský syn Smerďakov, kterého starý Karamazov nepřijal za svého, zabije otce tak, aby byl z vraždy obviněn Dmitrij. Smerďakov pak spáchá sebevraždu a Dmitrij je odsouzen. Román má mnoho dalších důležitých dějových linií.

Další literární dílo F. M. D. Běsové (1872) – román vycházející ze skutečného příběhu revolucionáře Něčajeva Idiot (1868) – román o nepochopeném hrdinovi, knížeti Myškinovi. Myškin je člověkem dobrotivým, vnitřně krásným a ušlechtilým, ale protože okolí nechápe jeho laskavost, je označován za idiota. Román ukazuje, že morálně čistý člověk nemůže ve zkažené společnosti normálně žít. Zápisky z Mrtvého domu (1862) – román líčící osudy lidí žijící v sibiřské káznici

Zdroje obrázků Obr jpg?uselang=ru Obr. 2 on_the_grave_of_Dostoevsky.JPG?uselang=ru

Zdroje Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment