Marcela Hrdličková, ÚČL FF MU1 Proměny české příběhové prózy ze života dětí a mládeže mezi lety 1990 - 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj dětského čtenářství a role školy v tomto procesu. Specifika dětského čtenářství. KBO/0286.
Advertisements

DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
VY_12_INOVACE_Rů_II_06 Polsko, Slovensko Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Maturita 2017.
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název prezentace (DUMu)
Pohádka.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Petr Popelka Filozofická fakulta Ostravské univerzity
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VYPRAVOVÁNÍ v umělecké oblasti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Obrázky Ram Rom Nástupci ROM Počítačová pamět Obrázky Paměti Ram rom
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Konstantin a Metoděj v České republice.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Maturity 2017/2018 listopad 2017 L. Jíša.
Stavební fakulta ČVUT, B407
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Maturita 2018.
Životní cyklus.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Polytechnika v dětské literatuře
Přijímací řízení pro školní rok 2018/2019.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Úvod do korpusové lingvistiky 3
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Helena Petrůvová Název: : VY_32_INOVACE_10_PRVOUKA_RODINA.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

Marcela Hrdličková, ÚČL FF MU1 Proměny české příběhové prózy ze života dětí a mládeže mezi lety

2

3 Zneužívání dětské četby v minulém volebním období (Úhor, 1930, č. 2, s 48): „V r musili si žáci koupiti v I. t ř. m ě š ť. školy kníže č ku Dvounožec. Koupila si ji i moje dcera. Č tli z ní p ř i ob č anské nauce jednou týdn ě. Ta knížka je hrozná. Považte, na titulním list ě je obrázek nahých lidí – muže a ženy. Opici ř íkají tam lidé bratránek – všt ě pují se v ní darvinistické nauky. Takové hrozné knihy se dávají ve škole našim d ě tem. Jsou tam tak strašné v ě ci, ř ekl bych n ě které p ř íklady z knížky, ale jsou zde ženy p ř ítomny a p ř ed nimi nemohu o nich vykládat, stydím se. Knížku jsem vzal, vhodil do kamen a ř ekl dcerce, aby vy ř ídila panu u č iteli, že jsem ji spálil.“ Reakce V. F. Suka: „Fakt je sám výmluvný. Není t ř eba autora ani postiženého obhajovati – kdo zná Ewaldovu knížku, ví, že v ní nic špatného není, že je to pomluva. Celá v ě c je volební trik, ne č estná zbra ň boje volebního. Není pravda, že na obálce jsou nazí lidé; naopak jsou od ě ni velmi slušn ě, žena dokonce je skoro celá zahalená.  …  “

Zájem literární vědy o příběhovou prózu Pohádka – teoretická pozornost již na počátku 20. století Boje o pohádku – požadavek na „realismus“ dětské literatury a jeho oponenti Dodnes terminologie rozkolísaná Nejčastěji užívaná označení: příběhová próza ze života dětí a mládeže příběhová próza s dětským hrdinou 4

Charakteristika žánru TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 1992, s. 73. „Zobrazuje pravděpodobné události z reálného života dítěte představující základní a typické modely mezilidských vztahů a životních situací. Jejich prostřednictvím chce autor napomoci malému čtenáři k lepší a snadnější orientaci v okolním světě.“ 5

Základní znaky 1. Umělecký obraz světa dítěte 2. Referenční hrdina 3. Dramatický děj 6

Typologie podle etap dětského čtenářství Předškolní věk Mladší školní věk Starší školní věk (Adolescence) Částečně použita v Sukově Seznamu dobré četby dětem (1920): Knihy pro nejmenší čtenáře Povídky Historické Ze života (sociální) O zvířatech a z přírody vůbec Fantastické 7

Základní kompoziční typy 1. Příběh s klasickou syžetovou výstavbou 2. Příběh s epizodickou výstavbou 3. Příběh s klasickou syžetovou výstavbou a otevřeným koncem 8

Žánrové varianty 1. Příběh prázdninový 2. Příběh s chlapeckým hrdinou 3. Próza s dívčí hrdinkou, dívčí román 9

Problematičnost termínu „příběhová próza ze života dětí a mládeže“ 1. Kontaminace žánrů 2. Příběhová próza = povídka, črta, novela i román (X standardnímu pojetí žánrů) Slovenská teorie – možná řešení: Enumerace nejfrekventovanějších žánrů v tradičním slova smyslu (např. Ján Sedlák) Povídka jako synekdocha pars pro toto 3. Konstrukce samotného termínu Zuzana Stanislavová – sémantická jednoznačnost: systém narativních útvarů (příběhová) jisté rodové provenience (próza) konkretizovaný tematicky (ze života dětí) U některých autorů preference označení „společenská“, „sociální“ nebo „psychologická próza“ 10

Vybrané vývojové tendence po roce 1989 Znepřehlednění knižního trhu 11

Tematická inovace 12

Odklon od některých variant příběhové prózy 13

Konkurence zahraniční produkce 14

Rozvoj literatury intencionálně určené adolescentům 15

Prolínání žánrů 16

Děkuji za pozornost 17