VY_32_INOVACE_05-43 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Teplo Jméno autora:Jaroslava Vondráčková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tepelná výměna prouděním
Advertisements

Teplo jako fyzikální veličina
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
Teplo Ing. Radek Pavela.
zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Tepelné jevy.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTeplené jevy.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhPráce a energie.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Měrná tepelná kapacita
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_05-46 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla prouděním Jméno.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
VY_32_INOVACE_05-45 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla vedením Jméno.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÁ ENERGIE.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měření tepla při tepelné výměně TÉMATICKÝ.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Tepelná výměna prouděním
Elektřina VY_32_INOVACE_05-24 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Termika VY_32_INOVACE_05-42 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_05-43 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Teplo Jméno autora:Jaroslava Vondráčková Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Materiál seznamuje se zdroji tepla, jeho vlastnostmi a vede k přemýšlení nad konkrétními situacemi

Tepelná výměna Přiložme těsně k sobě dvě různě teplá tělesa. Částice obou těles neuspořádaně kmitají a narážejí na sebe. Částice teplejšího tělesa kmitají rychleji a uvádějí částice chladnějšího tělesa do rychlejšího pohybu. Předávají jim tedy energii. Samy se ve svém pohybu zpomalují. Teplejší těleso chladne, chladnější se ohřívá. Domyslíš, jak se mění vnitřní energie obou těles? Kdy tento proces ustane?

Odpověď Vnitřní energie původně teplejšího tělesa se zmenšuje. Vnitřní energie původně chladnějšího tělesa se zvětšuje. Tento proces ustane, až se vnitřní energie obou těles vyrovnají. Tehdy bude i teplota obou těles stejně veliká. Tepelná výměna skončí.

Teplo Není náhoda, že slova „teplo“ a „teplota“ jsou tak podobná. Například říkáme „je teplo“ a myslíme tím ve skutečnosti, že je vysoká teplota. Teplo má nějakou souvislost s teplotou. Teplo je určitým druhem energie a dá se přeměňovat na jiné druhy energie. Všechny další druhy energie se naopak často přeměňují na teplo. Teplo je fyzikální veličina udávající energii, kterou si vyměňují tělesa různé teploty. Teplo označujeme písmenem Q. Stejně jako energii měříme i teplo v joulech. Samovolně se teplo přenáší vždy z teplejšího tělesa na chladnější.

Zdroje tepla Slunce Země – horké prameny, láva Oheň – uhlí, dřevo, nafta, svítiplyn, zemní plyn, jaderná energie, ……. Elektřina Člověk, živočichové

Která látka je zdrojem tepla?

Jak teplo měříme? Teplem se zvětšuje vnitřní energie tělesa. Tu však nemůžeme přímo změřit. Jak tedy poznáme, o kolik energie vzrostla – kolik tepla jsme dodali? Pomůže nám Jouleův pokus. Joule vyrobil hrnec, ve kterém se mohlo otáčet kolo s mnoha lopatkami. Při svém otáčení vířilo vodu, a tím jí dodávalo energii. Voda se ohřála. Kolo s lopatkami bylo poháněno dvěma těžkými olověnými závažími. Když závaží klesala dolů, poháněla lopatky v hrnci. Joule nechal závaží mnohokrát sestoupit dolů a měřil, o kolik stoupla teplota vody. Mohl tedy vypočítat, kolik práce bylo třeba vynaložit, aby se např. 1 kg vody v hrnci ohřál o 1 °C.

Z pokusu Jamese Prescotta Jouleho tedy zjistíme, o kolik °C se dodaným teplem ohřeje 1 kg vody, a pak toto teplo vypočítáme. Přesnější výpočty a měření ukázaly, že k ohřátí 1 kg vody o 1 °C je třeba vynaložit práci J neboli 4, 18 KJ. My budeme používat zaokrouhlenou hodnotu 4,2 kJ. Při měření tepla a vnitřní energie používáme často větší jednotky než je joule: megajoule a gigajoule. 1 MJ = kJ = J 1GJ = 1 000MJ = J Už víme, že teplota tělesa se měří teploměrem. K měření velikosti dodaného nebo odevzdaného tepla užíváme tzv. kalorimetr. Co jsme se dozvěděli?

Umíš odpovědět? Zubní vrtačka má tenké trysky, kterými na vrtaný zub stříká voda. Proč? Brzdy aut jsou obloženy zvláštním materiálem, který musí vydržet hodně vysoké teploty. Proč? Skluzavka do bazénu se musí „mazat“ vodou. Co by se stalo, kdybyste se sklouzli po suché skluzavce? Co se ti může stát, když po vyšplhání na tyči ke stropu rychle sjedeš na zem? Proč?

A pokračujeme Víš, že molekuly vody jsou v neustálém pohybu. Pohybují se i molekuly v ledu? Proč se meteor, který letí atmosférou Země, rozžhaví do běla a shoří?

Vysvětli, proč se změní vnitřní energie vody v nádobě, kterou postavíme na horkou plotýnku elektrického vařiče. Vysvětli, proč se změní vnitřní energie vody v kádince, kterou ponoříme do vodní lázně o nižší teplotě, než je teplota vody v kádince. Už naposledy

Použitá literatura RAUNER, Karel – hlavní autor. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Nakladatelství Fraus, ISBN MACHÁČEK, Martin. Fyzika 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Dotisk 2. vydání. Praha: Prometheus, ISBN VACHEK, Jaroslav. Fyzika – přehled učiva základní školy. Praha: SPN, Použité obrázky: [online]. c2011 [cit ]. BOHUNĚK, Jiří. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ, 2. díl. 2. vydání. Praha: Prometheus, ISBN