Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Advertisements

Energetický management budov
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Energetické aspekty investic Jiří Karásek ČVUT v Praze, Fakulta stavební Praha
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Vliv konceptu zelených budov na provozní fázi výstavbového projektu Ing. Jiří Dobiáš LEED AP.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Karásek 2014 Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Budovy s téměř nulovou spotřebou: jistá a přínosná budoucnost Diskuze o energeticky úsporném developmentu 19. listopadu 2014, Praha.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
STÁTNÍ ENERGETICKÁ KONCEPCE Zahrnutí výsledků NEK a OR do návrhu nové SEK. Nejzávažnější ustanovení a změny proti stávajícímu znění. Změny v energetické.
Agregátní poptávka a nabídka
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MŽP Od regulace k ekoefektivnosti – nové zkušenosti a podpora pro podniky Tomáš Kažmierski
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ekologický pilíř – celkový přehled
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
ÚSPORY ENERGIÍ V HLAVNÍ ROLI Společnost 3E system s.r.o.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Možnosti úspor v Domovech pro Seniory. Nabízíme našim zákazníkům více než pouze výrobky!
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Úspory energie a regenerace
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
ENERGETICKÝ MANAGEMENT MUNICIPALITY PORSENNA o.p.s.
MARKETINGOVÝ MIX.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Dlouhodobá koncepce lokality JE Dukovany Petr Štulc 25.listopadu 2014 Seminář na téma: „MOŽNÉ SOCIOEKONOMICKÉ DOPADY V PŘÍPADĚ UKONČENÍ PROVOZU JE DUKOVANY,
„Programová podpora vstupního hodnocení udržitelné spotřeby a výroby v ČR“ Zkušenosti z programu Ing. Josef Pikálek ENVIROS, s.r.o. Na Rovnosti
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
ENERGETICKÝ AUDIT, ENERGETICKÝ POSUDEK DLE 480/2012 SB. VE VZTAHU K DOTACÍM OPŽP A OPPIK.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Realizace EPC projektů ve veřejném sektoru
Operační program životní prostředí
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Presentation Title 1st September 2002
Energetický management budov
Finanční podpora pro provozovatele LDS v rámci V. Výzvy Smart grids
Transkript prezentace:

Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126

Karásek Všeobecné trendy Environmentální aspekty budov Certifikace budov LCA, LCC EPD – zájem o svázanou energii nZEB – budovy s téměř nulovou spotřebou energie Green Public Procurement 2 Trendy v oblasti energetického managementu

Karásek Všeobecné přiblížení místa výroby energie k místu spotřeby Vyšší zájem o téma energetické nezávislosti Zvyšující se podíl OZE v budovách Zvyšující se podíl segmentu nízkoenergetického stavění Vyšší zájem investorů a uživatelů o environmentální aspekty budov 3 Všeobecné trendy

Karásek Environmentální aspekty budov

Karásek Emisní koeficienty paliv 5 Environmentální aspekty budov Všeobecné emisní faktory oxidu uhličitého podle vyhlášky č. 425/2004 Sb.

Karásek Příklad emisního vyhodnocení 6 Environmentální aspekty budov Area of the basement:259,3m 2 Total area:903,2 m 2 Floors: cellars and garages 4 flats Construction: concrete basement and ceramic higher floors Roof: two steel frames and timber construction Heating: total power consumption 70.0 kW

Karásek Příklad emisního vyhodnocení Ecoquantum 7 Environmentální aspekty budov

Karásek Příklad emisního vyhodnocení Ecoquantum 8 Environmentální aspekty budov

Karásek Energetické bilance 9 Annual energy balance expressed per m 2 of the façade Only using phase

Karásek Energetické bilance 10 Energy balance in LC expressed per square metre of the facade

Karásek Scénáře spotřeby energie v budovách 11 Scénář 1 - obsahující pouze regulatorní opatření Dopad regulatorních opatření ovlivňuje poklesem vývoj spotřeby energie v budovách. Úspora KSE v roce 2020 činí 10 PJ vzhledem ke srovnávacímu roku 2014.

Karásek Scénáře spotřeby energie v budovách 12 Scénář 2 - BAU – „business as usual“ Dopad scénáře BAU ovlivňuje poklesem vývoj spotřeby energie v budovách. Úspora KSE v roce 2020 činí 27 PJ vzhledem ke srovnávacímu roku 2014.

Karásek Scénáře spotřeby energie v budovách 13 Scénář 3 - Ambiciózní scénář Dopad ambiciózního scénáře ovlivňuje poklesem vývoj spotřeby energie v budovách. Úspora KSE v roce 2020 činí 33 PJ vzhledem ke srovnávacímu roku 2014.

Karásek Přináší důraz na ekonomické, environmentální a sociální důsledky vyvolané během návrhu výstavby a provozu budov. Proces certifikace je pro investora přínosný především z několika hlavních důvodů, mezi které se řadí: snižování rizika investice, marketing, snazší získání bankovního úvěru, snižování provozních nákladů, vytváření zdravého vnitřního prostředí, nástroj pro analýzu navržených řešení v kontextu udržitelné architektury, důraz na environmentální politiku. 14 Certifikace budov

Karásek Přináší důraz na ekonomické, environmentální a sociální důsledky vyvolané během návrhu výstavby a provozu budov. LEED BREEAM SBTool … 15 Certifikace budov

Karásek LEED nabízí následující hodnotící kritéria: 16 Certifikace budov LEED

Karásek BREEAM nabízí pro hodnocení tyto sub-systémy: BREEAM New Construction (nová budova), BREEAM Communities (čtvrti), BREEAM in Use (stávající budova), EcoHomes (občanská výstavba), BREEAM Refurbishment (rekonstrukce). 17 Certifikace budov BREEAM

Karásek BREEAM nabízí pro hodnocení tyto sub-systémy: BREEAM New Construction (nová budova), BREEAM Communities (čtvrti), BREEAM in Use (stávající budova), EcoHomes (občanská výstavba), BREEAM Refurbishment (rekonstrukce). 18 LCA a LCC

Karásek Zelené nakupování Zelené nakupování - proces výběru zboží a služeb zohledňující environmentální dopady v průběhu životního cyklu nakupovaného zboží a služeb. Aspekty, které se při tom berou v úvahu, jsou například recyklovatelnost, biologická rozložitelnost, materiální a energetická náročnost výroby či zdravotní nezávadnost, transportní vzdálenost od výrobce ke spotřebiteli a podobně. Zelené veřejné zakázky – proces, prostřednictvím něhož nakupují veřejné instituce zboží a služby s nižšími environmentálními dopady v průběhu životního cyklu oproti zboží či službám, které by byly standardně nakoupeny a mají stejnou funkci (Zdroj: Glossary DG Environment viz 19

Karásek Zelené nakupování – legislativa EU Konkrétně směrnice obsahují možnost: Zahrnout environmentální požadavky do technických podmínek (23(3)b); specifikace se mohou odkazovat na ekoznačky (čl. 23(6)), ale musí být i uznána i jiná forma důkazu; Stanovit zvláštní podmínky pro plnění zakázky týkající se sociálních faktorů a životního prostředí (čl. 26) Požadovat důkaz o technické způsobilosti i přehledem o opatřeních v oblasti řízení z hlediska ochrany životního prostředí (čl. 48(2)f a 50) – prostřednictvím EMAS nebo jiných důkazů; Kritéria pro zadání zakázky týkající se vlastností z hlediska vlivu na životní prostředí (čl. 53). 20 Není povoleno vyžadovat, aby měl produkt konkrétní ekoznačku. Je možné však vyžadovat její kritéria. (Rozsudek Evropského soudního dvora v případu C-368/10)

Karásek Zelené nakupování – legislativa ČR Soukromé nákupy: nepodléhají zákonné regulaci přesto však lze uplatňovat firemní předpisy nebo ekologické normy (ISO či EMAS) za účelem zvyšování konkurenceschopnosti a ekonomické výhodnosti Nákupy pro veřejný sektor: jsou řízeny především Zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách 21

Karásek Legislativa ČR – Zákon č. 137/2006Sb. Umožňuje veřejnému zadavateli: stanovit technické podmínky formou požadavků na výkon anebo funkci, které mohou také zahrnovat charakteristiky z hlediska vlivu na životní prostředí (k tomu může použít podrobné specifikace, jak jsou vymezeny evropskými, národními, nadnárodními nebo jinými systémy pro udělování ekoznaček…) Základní hodnotící kritérium pro zadání veřejné zakázky je: a)nejnižší nabídková cena, nebo b)ekonomická výhodnost nabídky - hodnocení podle jednotlivých dílčích hodnotících kritérií a jejich vah Dílčí hodnotící kritéria: se musí vztahovat k nabízenému plnění veřejné zakázky vedle nabídkové ceny zejména kvalita, technická úroveň, estetické a funkční vlastnosti, vlastnosti plnění z hlediska vlivu na životní prostředí, provozní náklady, návratnost nákladů, záruční a pozáruční servis, zabezpečení dodávek, dodací lhůta nebo lhůta pro dokončení 22