Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_20_Př9 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma:Přírodopis 9.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krasové oblasti Název školy
Advertisements

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_16_Př9 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Přírodopis 9.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
PASCALŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_29.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, Nové Strašecí tel , ,
VÝTRUSNICE A VÝTRUSY KAPRADIN Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch8 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
ZÁKLADY GEOLOGIE Zlatý list 2017.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ORGANOGENNÍ USAZENÉ HORNINY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Přírodní zdroje na Zemi
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_46_Český kras
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Název školy: Základní škola Městec Králové
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Městec Králové
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Autor: Stejskalová Hana
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Neživá příroda vzduch a voda.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prezentace – výklad učiva
Země a život, vývoj života
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY
KRASOVÉ JEVY POVRCHOVÉ X PODPOVRCHOVÉ PRIMÁRNÍ X SEKUNDÁRNÍ
Autor: Andrea Kolářová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Usazené horniny = sedimenty
Neživá příroda - vzduch
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Ch_012_Uhličitan vápenatý
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
HORNINY Rastislav Švec.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Transkript prezentace:

Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_20_Př9 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Přírodopis 9. ročník, Hydrosféra - podzemní voda a krasové jevy Anotace:Prezentace, sloužící k objasnění geologického působení podzemní vody, vzniku krasových jevů, k zápisu do sešitů, procvičení učiva. Datum dokončení:

HYDROSFÉRA PODZEMNÍ VODA A KRASOVÉ JEVY Přírodopis 9. ročník

Vysvětlivky k pomocným symbolům: Určeno k zápisu do sešitů. Určeno k přemýšlení, řešení problému.

Podzemní voda  vzniká vsakováním srážkové vody  rozpouští minerály a horniny, čistí se a filtruje  hromadí se nejvíce v sedimentech, puklinách a pórech nad nepropustnými horninami  vyvěrá na povrch ve formě pramenů, bažin, gejzírů, vřídel  během roku její hladina kolísá

Krasové jevy  Kras je geologické označení pro vápencové či dolomitové oblasti.  Krasové oblasti jsou přetvářeny působením povrchové a podzemní vody s obsahem CO 2.  Působí zde chemické i mechanické zvětrávání.  Rozpouštěním minerálů voda vytváří jeskyně, jinde minerály ukládá.

 srážky rozpouštějí vzdušný CO 2, vzniká slabá kyselina uhličitá: H 2 O + CO 2 H 2 CO 3 H 2 O + CO 2 H 2 CO 3  kyselina rozpouští vápenec, přičemž vzniká hydrogenuhličitan vápenatý: H 2 CO 3 + CaCO 3 Ca(HCO 3 ) 2 H 2 CO 3 + CaCO 3 Ca(HCO 3 ) 2  odpařováním vody a CO 2 opět vykrystalizuje kalcit: Ca(HCO 3 ) 2 CaCO 3 + H 2 O + CO 2 Chemické zvětrávání

Co se děje v podzemí ? Po poklesu hladiny spodní vody vzniknou prostory, které jsou vyplněny vzduchem. Foto autorky vlastní

Hydrogenuhličitan vápenatý rozpuštěný ve vodě se při odpařování vody mění v uhličitan vápenatý, který se na stěnách jeskyní usazuje ve formě sintru, kalcitových náteků nebo krystalků aragonitu. V Bozkovském podzemním jezírku je ve vodě rozpuštěný hydrogenuhličitan vápenatý Foto autorky vlastní

V jeskyních se z prosakující vody tvoří krápníková výzdoba:  stalaktity – visí ze stropu  stalagmity – rostou vzhůru  stalagnáty – vznikly spojením předchozích  brčka – zárodečné formy stalaktitu  závoje – ploché útvary

Zárodečným útvarem stalaktitu je duté brčko – Bozkovské dolomitové jeskyně Foto autorky vlastní

Heliktit je brčko, jehož růst se řídí kapilárními silami, ne zemskou přitažlivostí Foto autorky vlastní Bílá myška, Bozkovské jeskyně

Po ucpání otvoru v brčku stéká voda po jeho povrchu a vzniká stalaktit Foto autorky vlastní

Komín na perníkové chaloupce je příkladem stalagmitu – Bozkovské jeskyně Foto autorky vlastní

Setká-li se shora a zdola rostoucí krápník, vznikne stalagnát Raketa – Bozkovské jeskyně Foto autorky vlastní

Dalšími tvary jsou závoje, nebo třeba sloní uši – Bozkovské jeskyně Foto autorky vlastní

Jakým útvarem jsou tyto Prušácké přilbice z Bozkovské jeskyně? Foto autorky vlastní stalagmity

Při stékání vody ze stěn a stropů jeskyně může CaCO 3 vytvářet takovéto sintrové vrstvy Foto autorky vlastní Bůček – Bozkovské dolomitové jeskyně

BUNNEL, DAVE. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Výzkumem a mapováním jeskyní se zabývá věda - speleologie

Jak se mění krajina? přímou erozní činností vody kaňony, škrapy. Hroucením stěn a stropů jeskyní vznikají závrty, komíny a propasti, přímou erozní činností vody kaňony, škrapy. MACKPHERSON, KY. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: 24.km.jpg Alabama - USA

MYRABELLA, [cit ], dostupné pod licencí Creative Commons na www: Nálevkovitý závrt – kras, Francie

MACKENZIE, IAN.[cit ], dostupné pod licencí Creative Commons na www: Povrchové škrapy – kras, Francie

Kaňon řeky Cetiny - Chorvatsko Foto autorky vlastní

Vodní toky se mohou v krasu propadat do podzemních dutin či závrtů. Jinde vytékají na povrch jako vyvěračky. Vodní toky

PRAZAK. [cit ], dostupné pod licencí Creative Commons na www: Vývěr ponorné říčky Punkvy – Moravský kras

1) Kde v ČR jsou krasové oblasti? 2) Jak tyto masy hornin vznikly? 3) K čemu lidé vápenec používají? Několik otázek na závěr Nejznámější je Český a Moravský kras, Koněpruské, Punkevní jeskyně…. Usazováním vápenatých schránek a uhličitanu vápenatého v mořích …. Stavební kámen, výroba vápna, stavebních hmot, hnojivo ….

4) Jaké útvary lze pozorovat na povrchu v krasových oblastech? 5) Jaké útvary se tvoří uvnitř jeskyní? 6) Jakou souvislost má čistota ovzduší a chemické zvětrávání vápenců? Znečištěním vzniká kyselý déšť, který snadněji rozpouští vápenec …. Kaňony, škrapy, závrty, propasti …. Brčka, stalaktity, stalagmity, stalagnáty, závoje ….

[cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na wwww: DOWNS, Roger M., et al. Almanach geografie. 1. Praha : Sanoma Magazines, spol.s r. o., ISBN s. Použité zdroje informací