Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_16_3_HYDROGENSOLI, HYDRÁTY Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE /SOLI Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: NE Anotace: Pomocí prezentace seznámení žáků s hydrogensolemi. s nimi souvisejícími krasovými jevy a s názvoslovím hydrogensolí a hydrátů. Prezentace slouží i jako podklad pro zápis nové látky do sešitu. Ověřeno ve třídě: 9. A Datum ověření: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám)dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:

2 ZÁPIS DO SEŠITU Hydrogensoli
odtržením vodíku z kyseliny vznikne anion, který zreaguje s jiným prvkem za vzniku hydrogensolí fosforečnany PO4III- hydrogenfosforečnany HPO4II- dihydrogenfosforečnany H2PO4-

3 např. kyselina fosforečná tedy vytváří 3 různé skupiny hydrogensolí
příklady hydrogensolí od kyseliny foforečné: CaHPO4 hydrogenfosforečnan vápenatý Ca(H2PO4)2 dihydrogenfosforečnan vápenatý odůvodni počty atomů (doplň oxidační čísla)

4 H2CO3 …(HCO3)- Hydrogenuhličitan sodný (soda) …NaHCO3 Hydrogenuhličitan vápenatý …Ca(HCO3)2 krasové jevy Voda s rozpuštěným CO2 CaCO3 + H2O  Ca(HCO3)2

5 KRASOVÉ JEVY Krápníky většinou vznikají usazováním rozpuštěné látky z nasyceného vodního roztoku při změnách okolní teploty a tlaku. Vlivem změny teplotně-tlakových podmínek dochází (převážně u vápencových krasů) k úniku rozpuštěného CO2, což má za následek srážení rozpuštěné látky ve vodním roztoku.

6 Postupným srážením začíná vznikat na stropě jeskyně útvar, který se vlivem gravitace začíná prodlužovat směrem dolů. Tento prvotní dlouhý a úzký krápník se nazývá brčko. Následné další srážení má za následek vznik útvaru, který se prodlužuje a zesiluje, čímž postupně vzniká stalaktit.

7 Od spodku jeskyně tak začíná směrem vzhůru vyrůstat stalagmit.
Jelikož odkapávající voda ze stalaktitu je stále obohacena o rozpuštěné látky, dochází k tomu, že část rozpuštěných látek se sráží při styku s podlahou jeskyně. Od spodku jeskyně tak začíná směrem vzhůru vyrůstat stalagmit. obr.č.1

8 Při delším časovém působení dochází ke spojení těchto dvou krápníků
Při delším časovém působení dochází ke spojení těchto dvou krápníků. Vzniklému útvaru se říká stalagnát. obr. č. 2 Obří stalagnát v Grotta di Ispinigoli, Itálie

9 Vznik dalších druhů krápníků je spojen se složitějším působením dalších jevů.
Zvláštním případem jsou tzv. lávové krápníky, které vznikají odkapáváním žhavé lávy a následným tuhnutím jejich částí na stropech jeskyně.

10 ZÁPIS DO SEŠITU Hydráty látky, které mají ve svých molekulách obsaženu vodu v anorganické chemii se jedná především o soli, u nichž je voda zabudována do krystalů např. CuSO4 . 5H2O pentahydrát síranu mědnatého (modrá skalice) CaSO4 . 2 H2O dihydrát síranu vápenatého (sádrovec)

11 názvosloví se odvozuje od počtu vázaných molekul vody
1 . mono (pouze „hydrát“) 2. di 3. tri 4. tetra 5. penta 6. hexa 7. hepta 8. okta 9. nona 10. deka

12 citace krasové jevy (text snímky 5 – 9), obr.č.1 - stalagmit
In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ].Dostupné z WWW: obr.č.2 - obří stalagnát v Grotta di Ispinigoli, Itálie: In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ].Dostupné z WWW: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Stanislava Kolářová.


Stáhnout ppt "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"

Podobné prezentace


Reklamy Google