Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Pátá lekce – utkání, praktická aplikace pravidel (rozhodování) (90 minut – teorie, praxe) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Test z pravidel Význam utkání v tématickém bloku basketbalu ve školní TV Realizace utkání s modifikovanými pravidly Možnosti organizace utkání při větším počtu žáků Principy rozhodování, znamení (gestikulace) rozhodčích Pátá lekce – utkání, praktická aplikace pravidel (rozhodování) (90 minut – teorie, praxe)
Příklad testu z pravidel basketbalu (20 otázek, odpovědi ANO - NE, na každou odpověď 10 vteřin) Oficiální rozměry hřiště na basketbal jsou 28 x 15 metrů? Čára trestného hodu je od koncové vzdálena 5,80 metrů? Hraniční čáry jsou postranní a koncové? Hraniční čáry jsou součástí zázemí neboli autu? Míč je v zázemí (autu), dotkne-li se zadní části desky?
6.Ve vymezeném území platí pravidlo tří vteřin? 7.Hráč při úspěšném trestném hodu spoluhráče přešlápne čáru vymezeného území. Platí koš? 8.Hraní nohou je přestupek? 9.Alternativní držení míče řeší situace rozskoku? 10.Rozskok se provádí ve středovém kruhu?
11.Uvázne-li míč mezi kruhem koše a deskou, jde o situaci rozskoku? 12.Zastaví-li útočník s míčem postupným došlapem levá – pravá, stane se levá noha obrátková? 13.Není-li při driblingu míč v kontaktu s rukou, smí hráč udělat tři kroky? 14.Po získání míče musí družstvo vystřelit na koš soupeře do 24 vteřin? 15.Nařídí rozhodčí jeden trestný hod při osobní chybě na útočníka úspěšně střílejícího z tříbodového území?
16.Za technickou chybu se nařizují trestné hody? 17.Za nesportovní chybu rozhodčí nařídí dva trestného hody a míč v držení družstva, které se neprovinilo? 18.Vzpaží-li rozhodčí ruku při přerušení hry dlaní vpřed, jde o přestupek? 19.Vztyčí-li rozhodčí tři prsty na obou rukou ve vzpažení, jde o úspěšný tříbodový pokus? 20.Krouží-li rozhodčí pěstmi obou rukou před tělem, dopustil se útočník kroků?
Tak, jak jste dopadli?
Nebudu vás dlouho napínat!
Ale upřímně řečeno, studovali jste pravidla FIBA/ČBF pečlivě?
Pokud ANO, tak už je vám jasné, že ….
v zadaném testu ….
zní všechny správné odpovědi …
BLAHOPŘEJEME!!! ANO !
0 – 1 chyba výborně 2 – 3 chyby velmi dobře 4 – 5 chyb dobře 6 a více chyb neuspěl/a Oficiální hodnocení pro studenty UK-FTVS (v případě testu stejného rozsahu):
Význam utkání v tématickém bloku basketbalu ve školní TV V didaktice basketbalu je utkání považováno za základní způsob realizace sportovní hry. Bez utkání postrádá osvojování basketbalového učiva smysl. Nenaplňuje totiž svůj hlavní odkaz. Proto se v didaktickém procesu ve sportovních hrách doporučuje střídat vyučovací jednotky s utkáním a vyučovací jednotky s tréninkovým procesem. Svým způsobem je utkání cílová stránka tréninkového procesu. Kromě toho se studenti UK FTVS učí v utkáních praktickou aplikaci pravidel, tj. učí se rozhodovat.
Realizace oficiálních utkání a utkání s modifikovanými pravidly rozpis soutěže v rámci předem stanoveného hracího řádu; přesně stanovená pravidla (FIBA, ČBF); evidence průběhu utkání v zápise o utkání (viz následující snímek); dlouhodobá evidence výsledků a stanovení pořad účastníků; oficiální delegace rozhodčích, případně komisaře utkání. Oficiální utkání jsou výrazem výslovně daných (formálních) nařízení institucionální praxe, a to v mezinárodním, národním i regionálním měřítku. Platí pro ně:
Ukázka zápisu o utkání – zápis FIBA
Ukázka zápisu o utkání – zápis ČBF
Utkání s modifikovanými pravidly nemají tak oficiální charakter a lze v nich – podle didaktických záměrů – modifikovat pravidla. Tyto záměry sledují především: výkonovou úroveň hráčů nebo hráček; podmínky a možnosti realizace (počet hráčů, velikost hřiště, délka vyučovací jednotky apod.). Mezi tato utkání počítáme i realizaci ve školní TV. Pozor však na aplikaci tzv. základních pravidel !
Příklad utkání s modifikovanými pravidly lze dobře dokumentovat na větším počtu žáků ve třídě. Modifikace umožňují např.: hrát současně dvě utkání na dvou polovinách hřiště; hrát na šířku hřiště (viz schéma); hrát střídavě (např. 2 x 7 minut jedno utkání dvou družstev, 2 x 7 minut jedno utkání jiných dvou družstev); zaměstnat vždy určitou skupinu žáků pro jednotlivé vyučovací jednotky s utkáním přípravou, organizací a realizací. Tito žáci v utkáních neparticipují jako hráči.
Znamení (gestikulace) rozhodčích (Slouží k upřesnění porušení pravidel v utkáních)