 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na znalosti ze zeměpisu. Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Advertisements

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
ZEMĚPIS. - Slunce (1 hvězda) - 8 planet: - Merkur - Venuše - Země - Mars - Jupiter - Saturn - Uran - Neptun SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
 planetky  trpasličí planety  Pluto  komety  meteorická tělesa (meteor x meteorit)  kontrolní otázky.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Slunce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Vlastnosti plynů.
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Elektromotor a jeho využití
Slunce Juli Krejčí.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Saturn Sluneční soustava Název školy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Těžiště a stabilita těles
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
SLUNEČNÍ SOUSTAVA = planetární systém kolem Slunce.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Souhrnné opakování-VESMÍR
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
SLUNCE Slunce – nejbližší hvězda a střed naší planetární soustavy – je ve srovnání se všemi světelných zdroji, které člověk za dlouhou dobu své existence.
Atmosféra Země.
Země ve vesmíru.
Vlastnosti plynů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slunce.
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Jupiter Sluneční soustava Název školy
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na znalosti ze zeměpisu. Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o Slunci v literatuře nebo na internetu. Slunce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 03/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.ZP.9.A.08_Slunce Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

 středem naší planetární soustavy,  průměr Slunce je km,  průměr zhruba 110 krát větší než průměr Země,  teploty na povrchu se pohybují kolem 5500 °C,  směrem k jádru teploty dosahují až několika milionů °C– zde dochází k jaderným reakcím, vodík se nepřetržitě mění na helium,  koule žhavého plazmatu, neustále produkuje ohromné množství energie

 hmotnost Slunce je asi krát větší než hmotnost Země,  představuje 99,8 % hmotnosti sluneční soustavy

 pohání téměř všechny procesy probíhající na Zemi,  je na ní závislé podnebí, změny počasí i teploty,  Významně se podílí na přílivu a odlivu,  pomáhá udržet na zemském povrchu vodu v kapalném skupenství,  klíčový faktor pro fotosyntézu rostlin,  umožňuje živočichům vidět

 78,4 % hmoty Slunce tvoří vodík,  19,8 % helium,  na povrchu (fotosféra) nepatrné stopy kyslíku (0,86%), uhlíku (0,4%) a také železa (0,15%),

 jádro a sluneční atmosféra,  vnitřní atmosféra (fotosféra a chromosféra),  vnější atmosféra (koróna),  400 km vysoká fotosféra,  km vysoká chromosféra – panují zde teploty kolem °C, je složitě strukturována, charakteristické jsou až 1000 km široké obloukovité proudy plynu, tzv. spikule

Spikule (výtrysky) na Slunci

 sahá daleko do meziplanetárního prostoru,  teploty v ní stoupají až ke 2 milionům °C,  její tvar se mění podle sluneční aktivity,  z koróny proudí tzv. sluneční vítr

 proudí z koróny,  skládá se z elektronů a protonů,  pohybuje se směrem od Slunce rychlostí 3 mil. km/h,  tvoří heliosféru, která zahrnuje magnetická pole a elektrická proudění  vyplňuje prostor sluneční soustavy,  Heliosféra chrání náš planetární systém před kosmickým zářením

Záběry geneze slunečního větru ze sondy Hinode z

 na celém povrchu Slunce můžeme najít spikule v chromosféře,  granule ve fotosféře,  sluneční skvrny, objevují se většinou ve skupinách – příčinou jsou silná magnetická pole, která brzdí pohyb tepla v částech fotosféry, tím brzdí i energii snažící se proudit ven Sluneční skvrny

 těmito tělesy jsou především planety, trpasličí planety, planetky, meteoroidy, komety a kosmický prach

 nastane, když Měsíc vstoupí mezi Zemi a Slunce, takže jej částečně nebo zcela zakryje,  kolem černého středu Slunce je vidět výrazná záře sluneční koróny 11. srpna 1999 viditelné z Evropy

A) Zhruba 220 krát. B) Zhruba 110 krát. C) Zhruba 50 krát.

Odpověď na otázku č. 2: 78,4 % vodík 19,8 % helium

A) Kolem K B) Kolem °C C) Kolem °C

Odpověď na otázku č. 4: Směrem k jádru teploty dosahují až několika MILIONŮ °C. Podle fyzikálních propočtů dosahuje teplota uprostřed Slunce 15 milionů °C.

A) jádro,konvektivní zóna, zářivá zóna B) fotosféra, chromosféra, koróna

Odpověď na otázku č. 6: Dochází k jaderným reakcím, tj. vodík se zde nepřetržitě mění na helium. Při tom vzniká energie, která se šíří do prostoru.

Odpověď na otázku č. 7: Slunce každou vteřinu promění 4 miliony tun hmoty v elektromagnetické záření, které na Zemi můžeme zachytit jako SVĚTLO, TEPLO, RENTGENOVÉ A ULTRAFIALOVÉ ZÁŘENÍ.

A) Sluneční vítr. B) Sluneční erupce. C) Protuberance.

A) Z koróny, tvořen alfa částicemi. B) Z koróny, tvořen z elektronů a protonů. C) Z fotosféry, tvořen z elektricky nabitých částic.

Odpověď na otázku č. 10:  Prudký výbuch ve sluneční atmosféře s energií srovnatelné miliardě megatun TNT.  Je známa tím, že může zasáhnout elektrické přenosy mnoha pozemských komunikačních zařízení, včetně počítačů, mobilních telefonů, pagerů a automobilů.

Sluneční erupce

doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] Magnetosphere_rendition.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Magnetosphere_rendition.jpg/300px- Magnetosphere_rendition.jpg [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] ber_29,_2008.jpg/220px-Solar_prominence_from_STEREO_spacecraft_September_29,_2008.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Solar_prominence_from_STEREO_spacecraft_Septem ber_29,_2008.jpg/220px-Solar_prominence_from_STEREO_spacecraft_September_29,_2008.jpg [cit.: ] [cit.: ]

1) Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o Slunci v literatuře nebo na internetu. 2) Žák se zaměří na fyzikální vlastnosti Slunce. 3) Žák popíše vliv energie Slunečního záření na Zemi. 4) Žák popíše hlavní charakteristiky Slunce. 5) Žák odpovídá na otázky, které slouží k zopakování probraného učiva.