N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0911 Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO.2510.2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Advertisements

Mikroekonomie I Domácí produkt
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Agregátní poptávka a nabídka
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PENÍZE,INFLACE, MĚNOVÁ POLITIKA
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Makroekonomické ukazatele
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zpráva o finanční stabilitě 2005
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Krátkodobé kolísání ekonomiky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
16. září 2013VY_32_INOVACE_100213_Inflace_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Inflace.
Měnový kurz.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
Ekonomika – Podnik CZ.1.07/1.5.00/ Ing. Eva Zmeškalová
Ekonomika– národní hospodářství
Ekonomika– národní hospodářství
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ekonomika– národní hospodářství
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Úvodní seminář Národní hospodářství
Ekonomika– národní hospodářství
Úvodní seminář Národní hospodářství
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO F Stupeň a typ vzděl á v á n í Odborn é vzděl á v á n í Vzděl á vac í oblast Ekonomická Vzděl á vac í obor Ekonomika Vzděl á vac í okruh Inflace Druh učebn í ho materi á lu Prezentace C í lov á skupinaŽ á k, let Anotace Prezentace podrobně seznamuje ž á ky s makroekonomickou veličinou, která charakterizuje národní hospodářství Speci á ln í vzděl á vac í potřeby - ž á dn é - Kl í čov á slova Inflace, deflace, nabídková inflace, poptávková inflace Datum Ekonomika– národní hospodářství

INFLACE-makroekonomický ukazatel Je projevem ekonomické nerovnováhy a je charakteristická neustálým zvyšováním cen. Je to snižování hodnoty peněz a to nadměrným přidáváním peněz do oběhu. Jestliže je v ekonomice více peněz, než je množství odpovídající nabídce a poptávce, potom cena peněz vyjádřená kupní silou klesá a ceny zboží a služeb rostou

Inflace Přispívá k ekonomické nestabilitě Zvyšuje míru nejistoty o vývoji ekonomických veličin Snižuje kupní sílu peněz Působí jako skryté zdanění Přispívá k ekonomické nestabilitě Zvyšuje míru nejistoty o vývoji ekonomických veličin Snižuje kupní sílu peněz Působí jako skryté zdanění

Aby se nabídka rovnala poptávce, musí platit: M × V = Q × C M – množství peněz v oběhu V – rychlost obratu peněz Q – množství výrobků a služeb C – cena Aby se nabídka rovnala poptávce, musí platit: M × V = Q × C M – množství peněz v oběhu V – rychlost obratu peněz Q – množství výrobků a služeb C – cena

Jestliže tato rovnice neplatí, je buď inflace, nebo deflace. M×V > Q×C - inflace (růst cen, znehodnocení měny, pokles její reálné hodnoty) M×V < Q×C - deflace (pokles cen, zhodnocování měny, růst reálné hodnoty) Pozn. stagflace – spojení vysoké míry inflace a vysoké míry nezaměstnanosti ( období recese neboli úpadek ekonomiky.)

Příčiny inflace Ze strany poptávky (inflace tažená poptávkou) jedná se o zvětšení peněz v oběhu, které plyne z důvodu růstu mezd, jež mohou přesahovat růst produktivity práce  deficitní státní rozpočet – více peněz v oběhu, zvýšení poptávky, růst cen Ze strany poptávky (inflace tažená poptávkou) jedná se o zvětšení peněz v oběhu, které plyne z důvodu růstu mezd, jež mohou přesahovat růst produktivity práce  deficitní státní rozpočet – více peněz v oběhu, zvýšení poptávky, růst cen

Příčiny inflace Ze strany nabídky(inflace tažená nabídkou)  růst cen vstupů (materiál,energie, finanční kapitál..)  zvyšování mezd zaměstnanců  růst zisků (zisková inflace)  růst cen na světových trzích (ropa, plyn…)  růst daní, které jsou součástí ceny Ze strany nabídky(inflace tažená nabídkou)  růst cen vstupů (materiál,energie, finanční kapitál..)  zvyšování mezd zaměstnanců  růst zisků (zisková inflace)  růst cen na světových trzích (ropa, plyn…)  růst daní, které jsou součástí ceny

Druhy inflace a) podle vývoje N a P nabídková – v důsledku růstu vstupů rostou ceny lidé chtějí zvýšit mzdy, ale bylo by to na úkor růstu produktu práce. Pozn. Růst mezd musí být nižší než růst produktu práce, aby se N a P vyrovnala) poptávková – přebytek peněz v ekonomice vyvolává zvýšenou poptávku => růst cen (růst P není doprovázen růstem výroby) setrvačná – lidé se přizpůsobí situaci, ve svých rozhodováních je berou v úvahu. nabídková – v důsledku růstu vstupů rostou ceny lidé chtějí zvýšit mzdy, ale bylo by to na úkor růstu produktu práce. Pozn. Růst mezd musí být nižší než růst produktu práce, aby se N a P vyrovnala) poptávková – přebytek peněz v ekonomice vyvolává zvýšenou poptávku => růst cen (růst P není doprovázen růstem výroby) setrvačná – lidé se přizpůsobí situaci, ve svých rozhodováních je berou v úvahu.

Druhy inflace b)podle tempa růstu mírná inflace – tempo růstu cen nepřekračuje tempo růstu výroby (několik % ročně – max. 10 %, v ČR 3 %, pádivá inflace – tempo růstu výroby zaostává za tempem růstu cen (peníze ztrácí hodnotu, lidé se jich snaží zbavovat, několik desítek i stovek % ročně) hyperinflace – tempo růstu cen je vysoké a nemá žádnou souvislost s tempem růstu výroby. Ceny jsou vysoce nestabilní a často se mění. Reálné mzdy prudce klesají (několik tisíc i miliónů % ročně), dochází k rozpadu hospodářského života, nutná měnová reforma (např. válečné konflikty, politické převraty ap.) mírná inflace – tempo růstu cen nepřekračuje tempo růstu výroby (několik % ročně – max. 10 %, v ČR 3 %, pádivá inflace – tempo růstu výroby zaostává za tempem růstu cen (peníze ztrácí hodnotu, lidé se jich snaží zbavovat, několik desítek i stovek % ročně) hyperinflace – tempo růstu cen je vysoké a nemá žádnou souvislost s tempem růstu výroby. Ceny jsou vysoce nestabilní a často se mění. Reálné mzdy prudce klesají (několik tisíc i miliónů % ročně), dochází k rozpadu hospodářského života, nutná měnová reforma (např. válečné konflikty, politické převraty ap.)

Formy inflace  Otevřená inflace – nejběžnější, měřená mírou inflace  Skrytá inflace – ceny se nemění,ale výrobky jsou nižší kvality  Potlačená inflace – ceny se nemění, ale poptávka klesá ( na trhu není to, co by lidé chtěli) tzv. inflace vynucených úspor  Otevřená inflace – nejběžnější, měřená mírou inflace  Skrytá inflace – ceny se nemění,ale výrobky jsou nižší kvality  Potlačená inflace – ceny se nemění, ale poptávka klesá ( na trhu není to, co by lidé chtěli) tzv. inflace vynucených úspor

Důsledky inflace pokles reálných mezd, pokles kupní síly peněz růst sociálního napětí prohlubující se ekonomická nerovnováha znehodnocování úspor pokles reálných mezd, pokles kupní síly peněz růst sociálního napětí prohlubující se ekonomická nerovnováha znehodnocování úspor

Měření inflace Inflace se vyjadřuje ukazatelem, který se nazývá míra inflace a je to míra změny celkové cenové hladiny. cenová hladina (t) – cenová hladina (t-1) Míra inflace = (%) cenová hladina (t-1) t – je určité období (např. měsíc, rok)

Měření inflace K měření cen v cenové úrovni slouží cenové indexy (srovnání): Index spotřebitelských cen – měří vývoj nákladů obyvatelstva na tzv. tržní koš spotřebního zboží (spotřební koš zahrnuje asi 775 položek zboží a služeb, které spotřebitelé nejčastěji používají) Index výrobních (velkoobchodních) cen – měří se ceny na prvním stupni výroby Implicitní cenový deflátor – podíl nominálního (výchozího) a reálného (tržního) HDP deflátor = nominální hodnota ÷ reálná hodnota

Komu inflace škodí? Lidem s fixními příjmy např. důchodci, zaměstnanci Spořitelům – pokud je úrok nižší než míra inflace potom se reálná hodnota peněz snižuje Věřitelům – pokud míra inflace je vyšší než úroková míra, je půjčka prodělečná Podnikům – nedokáží odhadnout růst nákladů, proto zvyšují ceny (inflace produkuje další inflaci- je sama sobě příčinou)

Komu inflace přináší užitek? Je to možné? Vlastníci zboží – mohou si míru inflace započítat do ceny, o svoje příjmy nepřijdou Dlužníci – pokud si půjčili za nižší úrok, než je míra inflace Stát – zdaňuje příjmy občanů progresivní daní z příjmů, tzn. Pokud se občané dostanou do vyšší příjmové skupiny, jsou jejich příjmy zdaňovány vyšší sazbou než je míra inflace

Otázky k opakování ! Popiš inflaci a její příčiny Druhy inflace Měření inflace Důsledky inflace

Použité zdroje BIŇOVEC, K., PEŠTOVÁ, S. Ekonomika a provoz obchodu. 1.vyd. Praha : Fortuna, s. ISBN KLÍNSKÝ, Petr. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4.vyd. Praha : Fortuna, s. ISBN PALYZOVÁ, M. LEŠENAROVÁ, R. Ekonomika pro střední a vyšší hotelové školy. 1.vyd. Praha : Fortuna, s. ISBN ● ŠVARCOVÁ J. a kol. Ekonomie – stručný přehled. Zlín : CEED, s. ISBN

Seznam odkazů na použité obrázky Snímek 16 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain Clip Art na WWW <