Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3655, Moderní škola Číslo materiálu v sadě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RANÁ ŘECKÁ TYRANIS.
Advertisements

Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
Atény Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.12
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Vznik státních útvarů III.
Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Homérské a archaické období
STAROVĚKÉ ŘECKO.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
RANÝ STŘEDOVĚK.
PhDr. Jana Žáková. Zemědělská aristokracie zvětšovala své pozemkové vlastnictví Utlačovala drobné rolníky a násilím je nutila k prodeji polí Přelidnění.
Velká řecká kolonizace
Velká řecká kolonizace
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Archaické období století př. n. l..
Aténský stát za Solóna 1.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Archaické období století př.n.l.
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Dějepis Starověk – Řecko 1 Pavel Šupka
Velká řecká kolonizace
Starověké Řecko BC Archaické období.
VY_32_INOVACE_2D.6.08 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_2D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Velká řecká kolonizace Dagmar Zemanová
Etruskové a založení Říma
Archaické období Dagmar Zemanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Antické Řecko (doba železná) Formování městských států (archaické období, 8. – 6. st. př. n. l.)
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
ŘECKÉ DĚJINY.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká řecká kolonizace Název sady: Staroorientální státy.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_03.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Jiří Lux Datum/období: 22. října 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Antické Řecko (doba železná) uč. str Formování městských států (archaické období 8. – 6. stol.př.n.l.) osídlení v údolích mezi horami – nevznikl.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Antické Řecko – doba železná
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Digitální učební materiál:
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_DĚJEPIS
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_17 Předmět dějepis Téma (název prezentace) Starověké Řecko – archaické období Autor Mgr. Věra Nídrová Metodický popis (anotace) Prezentace pro 6. ročník je určena pro práci na interaktivní tabuli, nebo PC. Seznamuje se vznikem městských států a velkou řeckou kolonizací. Je určena k výkladu a zápisu do sešitu. Mapa kolonizace je umístěna na snímku 8. Závěrečné cvičení na snímcích 9 – 24 slouží k procvičení a zopakování probrané látky. Zároveň procvičuje čtení s porozuměním a logické myšlení. Při kliknutí na správnou odpověď postupuje žák o jeden snímek dál. V případě chyby se vrací zpět. Odpovědi doprovázejí zvukové efekty.

Archaické období v Řecku

Osídlení Malé Asie příchod nových řeckých kmenů období zmatků, úpadek kultury, vytlačování původních obyvatel osídlování západního pobřeží Malé Asie a ostrovů Egejského moře obnovení vztahů s Blízkým východem 9. stol. př.n.l. převzetí hláskového písma alfabeta maloasijská kolonizace –základ pověstí (objevují se v nich jména skutečných králů a měst)

Společnost nové kmeny převážně zemědělské specializovaní řemeslníci - kováři, koželuzi, tesaři, loďaři (za řemeslníky počítáni i pěvci, věštci a lékaři) rozvrstvení společnosti podle majetku rodová šlechta – aristokracie král (dědičný titul) lidové shromáždění svobodných mužů otroci

Městské státy zemědělci se usazovali na úrodných rovinách vznik centrální vesnice politické středisko celé oblasti – městský stát polis = město, ochranné hradby nové řecké kmeny s původním obyvatelstvem splynuly – např. Atény x nebo si domorodce podmanily - Sparta

nedostatek zemědělské půdy, surovin, rozvoj obchodu kolonií metropole – mateřské město, které organizovalo kolonizaci Jižní Itálie, Sicílie, pobřeží Černého moře, Středozemí z metropolí do kolonií dovoz řemeslných výrobků, oleje a vína z kolonií do Řecka levné obilí, kovy a dřevo Velká řecká kolonizace zakládání nových osad

Důsledky kolonizace dlužní otroctví růst majetkových rozdílů a napětí mezi obyvatelstvem rozkvět řemesel nastolení samovlády – tyranidy – zaměření proti aristokracii, která byla zbavena politické moci vládnoucí vrstva – plnoprávní občané podpora umění, řemesel a obchodu svržení tyranů, nastolení demokracie oligarchie – vláda v rukou nejbohatších občanů chudý mohl volit, ale nemohl být volen

Velká řecká kolonizace

Cvičení Při kliknutí na správnou odpověď postupuješ na otázku na dalším snímku. V případě chyby se vracíš zpět.

Příchod nových řeckých kmenů je spojen: s úpadkem kultury s rozvojem kultury

Alfabeta je: řecká bohyně písma řecká abeceda

Aristokracie: lidové shromáždění rodová šlechta

Polis znamená řecky: městský stát řecký bůh ochrany měst

Kolonie byly: řecké osady ve vzdálených krajinách výpravy do cizích zemí

Metropolí nazývali Řekové: město, které mělo více než obyvatel mateřské město

Do kolonií Řekové vyváželi: řemeslné výrobky, olej a víno levné obilí, kovy a dřevo

Tyranida znamená: samovláda týrání otroků

Demokracie znamená: vládu všech občanů neomezenou vládu panovníka

V oligarchii mohli být voleni: jen nejbohatší občané i chudší občané

V oligarchii mohli volit: jen nejbohatší občané všichni občané

Mezi řemeslníky byli v Řecku počítáni: pouze hrnčíři, koželuzi, tesaři, loďaři… i pěvci, věštci, lékaři

Velká řecká kolonizace probíhala: ve Středomoří, na pobřeží Černého moře v Malé Asii, na pobřeží Baltického moře

Doufám, že dějepis pro tebe nebude sisyfofská práce. Je to určitě naposled, co se musíš vrátit!

Zasloužíš pochvalu od bohyně moudrosti Athény!

Zdroje RULF, Jan; VÁLKOVÁ, Veronika a kol. Dějepis pro VI. r. ZŠ- pravěk a starověk. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004, ISBN KOLEKTIV AUTORŮ. Dějepis 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN všechny snímky, snímek č. 3 wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CAPTAIN_BLOOD. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: - snímek 8.