Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_17 Předmět dějepis Téma (název prezentace) Starověké Řecko – archaické období Autor Mgr. Věra Nídrová Metodický popis (anotace) Prezentace pro 6. ročník je určena pro práci na interaktivní tabuli, nebo PC. Seznamuje se vznikem městských států a velkou řeckou kolonizací. Je určena k výkladu a zápisu do sešitu. Mapa kolonizace je umístěna na snímku 8. Závěrečné cvičení na snímcích 9 – 24 slouží k procvičení a zopakování probrané látky. Zároveň procvičuje čtení s porozuměním a logické myšlení. Při kliknutí na správnou odpověď postupuje žák o jeden snímek dál. V případě chyby se vrací zpět. Odpovědi doprovázejí zvukové efekty.
Archaické období v Řecku
Osídlení Malé Asie příchod nových řeckých kmenů období zmatků, úpadek kultury, vytlačování původních obyvatel osídlování západního pobřeží Malé Asie a ostrovů Egejského moře obnovení vztahů s Blízkým východem 9. stol. př.n.l. převzetí hláskového písma alfabeta maloasijská kolonizace –základ pověstí (objevují se v nich jména skutečných králů a měst)
Společnost nové kmeny převážně zemědělské specializovaní řemeslníci - kováři, koželuzi, tesaři, loďaři (za řemeslníky počítáni i pěvci, věštci a lékaři) rozvrstvení společnosti podle majetku rodová šlechta – aristokracie král (dědičný titul) lidové shromáždění svobodných mužů otroci
Městské státy zemědělci se usazovali na úrodných rovinách vznik centrální vesnice politické středisko celé oblasti – městský stát polis = město, ochranné hradby nové řecké kmeny s původním obyvatelstvem splynuly – např. Atény x nebo si domorodce podmanily - Sparta
nedostatek zemědělské půdy, surovin, rozvoj obchodu kolonií metropole – mateřské město, které organizovalo kolonizaci Jižní Itálie, Sicílie, pobřeží Černého moře, Středozemí z metropolí do kolonií dovoz řemeslných výrobků, oleje a vína z kolonií do Řecka levné obilí, kovy a dřevo Velká řecká kolonizace zakládání nových osad
Důsledky kolonizace dlužní otroctví růst majetkových rozdílů a napětí mezi obyvatelstvem rozkvět řemesel nastolení samovlády – tyranidy – zaměření proti aristokracii, která byla zbavena politické moci vládnoucí vrstva – plnoprávní občané podpora umění, řemesel a obchodu svržení tyranů, nastolení demokracie oligarchie – vláda v rukou nejbohatších občanů chudý mohl volit, ale nemohl být volen
Velká řecká kolonizace
Cvičení Při kliknutí na správnou odpověď postupuješ na otázku na dalším snímku. V případě chyby se vracíš zpět.
Příchod nových řeckých kmenů je spojen: s úpadkem kultury s rozvojem kultury
Alfabeta je: řecká bohyně písma řecká abeceda
Aristokracie: lidové shromáždění rodová šlechta
Polis znamená řecky: městský stát řecký bůh ochrany měst
Kolonie byly: řecké osady ve vzdálených krajinách výpravy do cizích zemí
Metropolí nazývali Řekové: město, které mělo více než obyvatel mateřské město
Do kolonií Řekové vyváželi: řemeslné výrobky, olej a víno levné obilí, kovy a dřevo
Tyranida znamená: samovláda týrání otroků
Demokracie znamená: vládu všech občanů neomezenou vládu panovníka
V oligarchii mohli být voleni: jen nejbohatší občané i chudší občané
V oligarchii mohli volit: jen nejbohatší občané všichni občané
Mezi řemeslníky byli v Řecku počítáni: pouze hrnčíři, koželuzi, tesaři, loďaři… i pěvci, věštci, lékaři
Velká řecká kolonizace probíhala: ve Středomoří, na pobřeží Černého moře v Malé Asii, na pobřeží Baltického moře
Doufám, že dějepis pro tebe nebude sisyfofská práce. Je to určitě naposled, co se musíš vrátit!
Zasloužíš pochvalu od bohyně moudrosti Athény!
Zdroje RULF, Jan; VÁLKOVÁ, Veronika a kol. Dějepis pro VI. r. ZŠ- pravěk a starověk. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004, ISBN KOLEKTIV AUTORŮ. Dějepis 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN všechny snímky, snímek č. 3 wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CAPTAIN_BLOOD. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: - snímek 8.